Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sukk - kveldens underholdning ble ikke som planlagt

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-10, 20:08   #21
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukk - kveldens underholdning ble ikke som planlagt

Ok, ekle er ikke nok til at jeg desifiserer kjøkkenskapene , men jeg har ikke noen invasjon da.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 20:26   #22
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sukk - kveldens underholdning ble ikke som planlagt

Maten til dyrene i huset kan de også komme fra... *erfart*

Gammel 17-10-10, 20:38   #23
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Urk! Har ikke sett en eneste melbille her, men nå følte jeg litt for full nedvask av kjøkkenet sånn bare for sikker hets skyld...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 21:04   #24
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Det behøves egentlig ikke så mye rydd og vask her før svigers kommer på helgebesøk i morgen. Det trodde jeg før jeg åpnet skapet og fant melbiller.

*pust i bakken*.

Melbiller er hamsterdigg. Jeg skulle nesten ønske jeg fant et par i skapet mitt.
Tenk å glede hamsteren med litt protein-snacks.
Vet ikke om svigermor setter like stor pris på snackset.... hehe.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 21:07   #25
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Er DET melbiller?!
Var ikke det jeg tenkte på til hamsteren. Det er sånne små gufne larveaktige saker.. mellarver? Er det noe? Jeg fant nemlig noen slike i bunnen av en cashew-nøttpose - ja, når jeg skulle våkke. Heldigvis strødde jeg nøttene i hånda og ikke direkte i panna. Appetitten forsvant og kun intetanende familiemedlemmer ble servert middag (UTEN larver altså). Men dette var før hamsteren kom i hus, ellers skulle han fått.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 21:12   #26
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Urk! Har ikke sett en eneste melbille her, men nå følte jeg litt for full nedvask av kjøkkenet sånn bare for sikker hets skyld...

Signerer. Fyttikatta så ekkelt. I lykkelig uvitenhet om melbiller har jeg pleid å hvelve en kilo hvetemel i en åpen boks, som jeg spar oppi mel til sauser og slikt fra. Den går i bosset nå ...

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 21:39   #27
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er sikker på at det er melbille og ikke fleskeklanner? De elsker gamle hus, deg er mye god mat til dem i den gamle isoleringen i veggene bla. Jeg kan legge mer ut om dem etter du har fått googler og sett på bilder g om det evt er dem, jeg...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 22:23   #28
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Melbiller er ekkelt å bli kvitt i hus som har sprekker under alle lister...

Vi flyttet og huset ble revet. Dog ikke grunnet melbillene, vi flyttet fordi det skulle rives pga utbygging, men det løste melbilleproblemet. Alt av tørrvarer oppbevares i tette bokser.

Våre kom i en eske tørre vestlandslefser fra Toro...

Gammel 17-10-10, 22:33   #29
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den typen vi hadde heter Brunsvart melbille. De er ganske små, og ikke så veldig lette å få øye på før de blir mange.
Jeg plukket ut alt av kjøkkenskapene, tok ut hyllene og vasket, og sprayet så hele skapet fullt av både radar mot maur og radar mot fluer/veps, før jeg vasket igjen.
Når jeg leste litt om dem sto det faktisk at støvsugeren er beste bekjempelsesmiddel, fordi de gjemmer seg i så små sprekker.

Snacks til hamstere og sånt tror jeg heter melormer, og det (tror jeg) er noe helt annet.

Gammel 17-10-10, 22:45   #30
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle ha klart å få fatt i dem for å gi dem til en eventuell hamster. De er ikke veldig store.

Våre kom med en pakke grovere mel, som jeg ikke hadde brukt av på en stund. Dermed hadde eggene klekket, og billene var i hele skapet fra en dag til en annen. I tillegg til å kaste alt med biller i (eller som det kunne gjemme seg noen i), støvsugde jeg grundig. Jeg klarte ikke å la være å vaske, men i utgangspunktet gir vann et godt miljø for billene og skal derfor unngås.

Jeg ble ikke kvitt alle på en gang, men de siste kravlet rundt i taket og litt inne i steintøyskap og slikt, og var derfor mye enklere å få has på.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 00:51   #31
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Du er sikker på at det er melbille og ikke fleskeklanner? De elsker gamle hus, deg er mye god mat til dem i den gamle isoleringen i veggene bla. Jeg kan legge mer ut om dem etter du har fått googler og sett på bilder g om det evt er dem, jeg...

Det vi har, er sagtannet melbille, ja.
Det er jeg ganske sikker på etter å ha studert mine egne linker (som jeg ikke engang husket at jeg hadde postet her ... ).

Gammel 18-10-10, 01:41   #32
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har rundvasket kjøkkenet i helgen også. Noen veldig små dyr med snabel hadde kommet med hjem i en pose med tørkede bønner. Ekkelt pekkelt! Jeg sprayet alle kjøkkenskap og kastet mer eller mindre alt. Disse klarte å bite hull på plast også.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 10:27   #33
Silver
Aktiv

Medlem siden: Feb 2010
Silver har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ha all maten du har i skapet i helt tette bokser, pass på å ikke ha mel stående lenge. Det er egg til melbiller i 30 % av alt mel ifølge kollega som er kornbonde på si. Ifølge samme er det derfor det er holdbarhetsdato på mel - det skal spises før eggene rekker å klekke.

Mel er ekkel mat etter sånt altså.

usj... Ekkelt!

Silver er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 12:21   #34
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Hmm, nå lurer jeg litt her.

Jeg har stort sett alltid melet i lufttette bokser. Men burde jeg ha alt av tørrvarer i lufttette bokser? Type havregryn, semulegryn, ris, knekkebrød, linser etc?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 12:29   #35
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Usj, ekkelt!

Mamma fekk ein type møll i hus. Det er visst nok eit kjend problem ved møller og bakeri. Ho fekk den i hus ved hjelp av ein kornblanding. Det var eit h.....e å bli kvitt. Dei hadde møll omkring øyrene i vekesvis, og helga før skadedyrfirmaet kom i hus var det reine marerittet med møll overalt! Dei formeira seg i eit grusomt tempo.

Ho fekk Axa til å betale skadedyrfirmaet, samt kompensasjon for øydelagt mat. Dei uendeleg mange timane ho brukte på å skure kjøkenskap vart ikkje "belønna" men det er greit nok.

Poenget mitt;
Mel og andre kornprodukt bør definitivt oppbevarast i tette beholdarar. Takk for påminning!

Spørsmålet mitt;
Kvar får ein tak i egna beholdarar til mel- og kornpakker i dei ulike storleikane?

Håpar du blir kvitt gjestene, dei små altså.

Gammel 18-10-10, 12:30   #36
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Usj, ekkelt!

Mamma fekk ein type møll i hus. Det er visst nok eit kjend problem ved møller og bakeri. Ho fekk den i hus ved hjelp av ein kornblanding. Det var eit h.....e å bli kvitt. Dei hadde møll omkring øyrene i vekesvis, og helga før skadedyrfirmaet kom i hus var det reine marerittet med møll overalt! Dei formeira seg i eit grusomt tempo.

Ho fekk Axa til å betale skadedyrfirmaet, samt kompensasjon for øydelagt mat. Dei uendeleg mange timane ho brukte på å skure kjøkenskap vart ikkje "belønna" men det er greit nok.

Poenget mitt;
Mel og andre kornprodukt bør definitivt oppbevarast i tette beholdarar. Takk for påminning!

Spørsmålet mitt;
Kvar får ein tak i egna beholdarar til mel- og kornpakker i dei ulike storleikane?

Håpar du blir kvitt gjestene, dei små altså.

Jeg synes IKEA har mye fornuftig til å oppbevare matvarer i, og til en ok pris. Tror det blir IKEA-tur på meg denne uka, gitt, for melbiller vil jeg ikke ha....

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:27   #37
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har rundvasket kjøkkenet i helgen også. Noen veldig små dyr med snabel hadde kommet med hjem i en pose med tørkede bønner. Ekkelt pekkelt! Jeg sprayet alle kjøkkenskap og kastet mer eller mindre alt. Disse klarte å bite hull på plast også.

Snutebiller. Det var vi plaget av et par ganger i Oslo.

Gammel 18-10-10, 18:38   #38
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Snutebiller. Det var vi plaget av et par ganger i Oslo.

Ja, slike må det ha vært. De kom seg inn i noen lufttette bokser jeg hadde også.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:58   #39
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Etter å ha vasket ned kjøkkenet to ganger på kort tid, sluttet jeg å kjøpe brun ris fra sjappa på hjørnet. Da forsvant snutebilleproblemet effektivt.

Gammel 18-10-10, 19:17   #40
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi hamstret bokser på ikea da problemet oppsto ja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.