Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-08, 22:22   #21
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Jeg signerer Lisa. Det er ulovlig, men jeg vil ikke akkurat definere det som forkastelig. Jeg vil sammenligne det med å kjøpe tjenester svart og mindre trafikkforseelser, kjøre over fartsgrensen, parkere på handicapparkering (<- kan man skrive det slik, mon tro? Jeg får ta det på flisespikkeforumet ved anledning). Noe som jeg synes er en mindre alvorlig enn å gå på en butikk å putte en CD i veska og stikke av.

Selv laster jeg ikke ned, men det går vel mer på at jeg har et veldig lavt forbruk av film og musikk, enn at jeg er så moralsk høyverdig.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:29   #22
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

I hodet mitt er det en ganske stor forskjell å laste ned musikk fra f.eks. Madonna enn et norsk band med nylig gjennombrudd.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:32   #23
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg signerer Lisa. Det er ulovlig, men jeg vil ikke akkurat definere det som forkastelig. Jeg vil sammenligne det med å kjøpe tjenester svart og mindre trafikkforseelser, kjøre over fartsgrensen, parkere på handicapparkering (<- kan man skrive det slik, mon tro? Jeg får ta det på flisespikkeforumet ved anledning). Noe som jeg synes er en mindre alvorlig enn å gå på en butikk å putte en CD i veska og stikke av.

Selv laster jeg ikke ned, men det går vel mer på at jeg har et veldig lavt forbruk av film og musikk, enn at jeg er så moralsk høyverdig.

Enig, du sa det veldig godt him

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:32   #24
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

I hodet mitt er det en ganske stor forskjell å laste ned musikk fra f.eks. Madonna enn et norsk band med nylig gjennombrudd.

Mmmm... mener du det? Det er jo ulovlig uansett. Mener du det er forskjell på å stjele i en stor kjedebutikk kontra en liten hjørnebutikk også?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:36   #25
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Enig med dere. Jeg hadde også glatt betalt et medlemsskap for nedlasting om det fantes. Jeg nekter å ha noe, verken cder eller dvder originalt. Det tar bare plass og er i veien og støver ned. :minimalistisk:

Det er da plasser hvor man kan kjøpe musikk på nett som nedlastbare filer? Mannen min har i alle fall gjort det, der kan man også laste ned gratis en viss periode (på samme måte som man kan høre på musikken på butikken). Jeg skal spørre han ved anledning.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:39   #26
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Mmmm... mener du det? Det er jo ulovlig uansett. Mener du det er forskjell på å stjele i en stor kjedebutikk kontra en liten hjørnebutikk også?

Ja, det er jo det? Altså ikke rent moralsk, men praktisk sett er det jo det. Hvis du stjeler i en stor kjedebutikk er det neppe noen personer som må lide for det rent økonomisk, men i enkelte mindre butikker så vet jeg om eiere som kjøper inn varene selv og vidreselger dem, mao er det at noe blir stjålet der et personlig tap for dem.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:41   #27
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er da plasser hvor man kan kjøpe musikk på nett som nedlastbare filer? Mannen min har i alle fall gjort det, der kan man også laste ned gratis en viss periode (på samme måte som man kan høre på musikken på butikken). Jeg skal spørre han ved anledning.

Men ikke særlig med filmer og serier. Tenk om man kunne hatt et www.tv.com med nedlastbare serier. :drømmer:

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:45   #28
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Mmmm... mener du det? Det er jo ulovlig uansett. Mener du det er forskjell på å stjele i en stor kjedebutikk kontra en liten hjørnebutikk også?

Altså, jeg mener det er ulovlig uansett, men definerer det nok som him.

Å stjele er like ulovlig om man stjeler fra en kjedebutikk eller kjøpmannen på hjørnet. Det jeg mener er at å laste ned musikk fra norske band som i det hele tatt sliter med å overleve ville føles som å stjele direkte fra kompiser. Handlingen er like ulovlig, følelsen forskjellig. Det var derfor jeg skrev - i mitt hode.

Uansett, for meg er det hypotetisk, for jeg laster ikke ned noe som helst.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:45   #29
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, det er jo det? Altså ikke rent moralsk, men praktisk sett er det jo det. Hvis du stjeler i en stor kjedebutikk er det neppe noen personer som må lide for det rent økonomisk, men i enkelte mindre butikker så vet jeg om eiere som kjøper inn varene selv og vidreselger dem, mao er det at noe blir stjålet der et personlig tap for dem.

Javisst, men å stjele er jo å stjele unasett hvor det man stjeler kommer fra Konsekvensen av å begå en straffbar handling er også den samme heldigvis og gis ikke ut fra praktiske hensyn.

Jeg har nok blitt mer "moralsk høyverdig" i min alderdom, ikke klarer jeg å ha "svart" vaskehjelp lenger og ikke får jeg meg til å laste ned hverken musikk eller filmer ulovlig lenger

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:45   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Ja enig, det er i hovedsak serier og filmer jeg laster ned, og da fordi de ikke kommer på TV i Norge eller at vi må vente i 40 år på dem om vi ikke laster dem ned.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:46   #31
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Om det er forkastelig eller ikke er fullstendig uinteressant. Det er ulovlig, og med hvilken rett kan man overse lover man ikke liker?

Når det gjelder søksmålene mot ulovlig nedlasting synes jeg argumentasjonen om inntektstap fra saksøker er tvilsom. Som andre påpeker, inntektstapet til rettighetsinnehaver er kun teoretisk, da de som laster ned i utgangspunktet ikke ville betalt for musikken/filmene. I alle fall kun for en liten del av det. Slik sett blir det feil å sette likhetstegn mellom tyveri av en DVD og nedlasting av film.

Allikevel er det et soleklart brudd på opphavsretten, og jeg synes det ynkelig å hevde sin rett til å la være å betale for et produkt.

  Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:46   #32
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, det er jo det? Altså ikke rent moralsk, men praktisk sett er det jo det. Hvis du stjeler i en stor kjedebutikk er det neppe noen personer som må lide for det rent økonomisk, men i enkelte mindre butikker så vet jeg om eiere som kjøper inn varene selv og vidreselger dem, mao er det at noe blir stjålet der et personlig tap for dem.


him hadde også svart veldig bra for meg.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:50   #33
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.926
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Jeg laster bare ned musikk fra iTunes, og den betaler jeg for.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:50   #34
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Jeg velger å la være å tenke på det, å laster ned det jeg vil uten skruppler.

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:52   #35
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.866
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Jeg greier ikke å bli skrekkelig indignert over det, men jeg gjør det ikke selv.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 22:59   #36
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Jeg jevnstiller det med tyveri og har aldri lastet ned noe.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 23:10   #37
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.805
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg greier ikke å bli skrekkelig indignert over det, men jeg gjør det ikke selv.

Signerer Nenne.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 09:23   #38
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Om det er forkastelig eller ikke er fullstendig uinteressant. Det er ulovlig, og med hvilken rett kan man overse lover man ikke liker?

Hvis det finnes lover som ingen bryr seg om så er det vel det man sier er lover som ikke er forankret i folks rettsbevissthet? Et av argumentene mot å ha lover som man ikke kan følge opp er vel at det kan uthule folk sin bevissthet? Sivil ulydighet er et virksomt middel ved demonstrasjoner etc. (Nå må jeg legge til at jeg tenker litt ut over denne spesifikke saken. Jeg synes ikke nedlasting er så ille, men jeg de som laster ned får heller ingen glorie i mitt hode om de påberoper seg sivil ulydighet. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 09:46   #39
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Jeg er vanligvis en særs lovlydig borger, men når det gjelder nedlasting fra nettet er jeg ikke like prinsippfast.

Jeg kjenner en forargelse overfor plateselskaper og distribusjonsselskaper som har valgt å sette innsatsen inn på å beskytte det gamle formatet istedet for å legge forholdene til rette for at det skal være enkelt og greit å laste ned det man ønsker (evt. streame) mot en rimelig avgift.

Forargelse er ingen unnskyldning for å begå lovbrudd, men det er med på å senke terskelen. I dette /mitt tilfelle nok til at jeg bryter loven uten for tynget samvittighet.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 10:12   #40
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis det finnes lover som ingen bryr seg om så er det vel det man sier er lover som ikke er forankret i folks rettsbevissthet? Et av argumentene mot å ha lover som man ikke kan følge opp er vel at det kan uthule folk sin bevissthet? Sivil ulydighet er et virksomt middel ved demonstrasjoner etc. (Nå må jeg legge til at jeg tenker litt ut over denne spesifikke saken. Jeg synes ikke nedlasting er så ille, men jeg de som laster ned får heller ingen glorie i mitt hode om de påberoper seg sivil ulydighet. )


Folks rettsoppfatning
er et veldig ullent begrep som brukes når jussen virker uforstålig på enkelte. For å tillegge ens egne meninger strørre vekt, bruker man begrepet folks rettsoppfatning i stedet for min rettsoppfatning. I denne saken er min rettsoppfatning i strid med de som mener det nærmest er en rettighet å laste ned gratis. Skal folks rettsoppfatning ha noen mening må det innebære at man snakker om flertallet, og selv om det er mange som laster ned ulovlig er dette tross denne gruppen i mindretall.

Å snakke om sivil ulydighet i en sak hvor noen ønsker å la være å betale for et produkt er en hån mot hva sivil ulydighet forbindes med.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no