|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Vi har veldig lite. Jeg var på julebord på jobben, mannen sitt var samtidig så jeg "vant". Vi har julelunsj på jobb, men det er vel ikke akkurat selskapelighet, selv om det er hyggelig nok. På julaften er vi hos oss med svigermor og en av søstrene mine, og så skal i hvert fall jeg og mannen på besøk til tante og onkel, kanskje eldste også. Vi begrenses litt av å ha et barn som ikke klarer å delta på slike ting, så det er sjelden vi får gått samtidig i den grad vi blir invitert. Det er litt sårt, samtidig som det er litt deilig at ikke hele julen består av å dra på eller ha selskaper. I år blir det mye jobbing på de ikke-røde dagene, så det er mest deilig at det er rolig de dagene som faktisk er fri.
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Veldig lite, og egentlig passer det oss fint, men jeg er også vokst opp med masse besøk i jula, men har jo innsett i ettertid at mamma hatet det og pappa elsket det.
|
|
|
|
#23 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Nei, det er lite sosiale greier i mitt liv. Noen ganger kjennes det litt kjipt å aldri være invitert til julebord eller ha en jobb, eller være et nyttig medlem av samfunnet generelt, men så kommer jeg på hvorfor ting er som de er og da lukker jeg fb og forum og prøver å fokusere på ting jeg må bruke energien på.
|
|
|
#24 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?
Jeg kan til en viss grad kjenne det igjen, altså. Jeg jobber kun en ørliten stilling, og der har de jo et slags julebord (skjønt jeg er usikker på om pizza hjemme hos en kollega ligner mye på andre julebord), men jeg merker jo at det å jobbe lite ekskluderer meg fra en del sosiale greier, og blant vennene mine er det også lite aktivitet, egentlig. Jeg har mange venner som bare såvidt greier å holde hodet over vann og knapt nok det i hverdagen. Det er svært få sosiale sammenkomster blant mine venner, og jeg er nok den som har størst behov. Jeg snakker riktignok ofte med dem, men det er nesten aldri fest og selskaper. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Akkurat passe syns jeg. Siste helgen før jul er det juletreplukking i fetter'n min sin skog. Da griller vi pølser og har leker og konkurranser hvis været er ok. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
lider av tastleksi
|
Jeg er nok som en av dine venner, i ferd med å drukne i hverdagen uten utsikt til bedring i uoverskuelig framtid. Så overskudd til å følge opp vennskap er ikke-eksisterende og da blir det som det blir da.
|
|
|
#27 |
|
søt
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Jeg har ikke min side av familien her jeg bor, og mannen sin familie er ikke de som inviterer. Derfor må vi invitere til alt som skal skje. Koselig det, men litt pes og. Jeg skulle gjerne blitt invitert bort!
|
|
|
#28 |
|
Kontrollfrik
Jeg tolket det på ingen måte som sutring! |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Glad
|
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Nei lite, spesielt etter at jeg selv har mistet gnisten med tanke på å invitere. Kommer gjerne i selskap om jeg blir invitert, men det er egentlig ikke så mye vi blir invitert til/har tid til/orker å delta i. Vi har så fullt program i hverdagen at det er godt å bare lande litt og «bare» ha hesten som må sørges for disse dagene.
|
|
|
#30 |
|
lider av tastleksi
|
Bra, jeg er egentlig ikke sutrete, bare knusktørt ironisk på egne vegne og lite selvhøytidelig. Noe som sjeldent funker i skriftlig form for meg.
|
|
|
#31 |
|
Kontrollfrik
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Ja, men jeg har investert så mye i vennskap at jeg har mange gode, så det er alltid noen der. Og jeg har også noen venner som har større behov for sosialt påfyll enn andre, så det er alltid noen der. Men det er lite av fest og selskaper. Men jevnt over vil jeg si at jeg treffer venner veldig ofte. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
ctrl+z
|
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Jeg har oppdaget at de fleste vennskap blir borte når man blir syk. Det er litt trist, kjenner jeg, samtidig som jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg ikke klarer å følge opp.
|
|
|
#33 |
|
Kontrollfrik
Jeg har heldigvis ikke opplevd det, men det tror jeg er fordi de fleste av mine venner har det nokså likt, så vi er litt i samme båt. Det er egentlig både trist og fint. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Vi har alltid planer julaften, 1 og 2 dag. Ofte en dag i romjulen i tillegg, for å få kabalen til å gå opp. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
kamerat
|
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Akkurat passelig – julaften har vi svigerfar på formiddagsbesøk, men er bare oss fire om kvelden, så er det et stort familieselskap i romjula og så drar vi til svigermor i nyttårshelga. Begge unger er hjemme hele juleferien, det blir veldig koselig i seg selv, men de er ikke så utflyttet ennå at jeg regner det som «besøk».
|
|
|
#36 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?ikke veldig mye. Jeg har bedt inn til et par lavterkskelsamlinger, men det blir så mye frem og tilbake. Det virker å være en økende trend å ikke ville takke ja eller nei, men å holde muligheten oppe og se om det dukker opp noe mer fristende? |
|
|
|
|
|
#37 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Vi har lite selskapelighet sånn generelt. Et veldig hyggelig julebord med venner. De andre vennene tror jeg er så travle, så vi har ikke tradisjon for mer. Jobben sitt var jeg ikke på i år. I romjula har vi besøk, men ingen selskaper. Vi synes det er veldig koselig.
|
|
|
#38 |
|
Tatt på
|
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Ikke så mye selskapeligheter for meg heller. Ingen er villig til å være med i komiteen for å arrangere julebord på jobb i år, så ingenting der. Lite vennefester da de fleste av mine venner ikke bor i nærheten, og min side av familien bor langt unna og der har vi ikke vært på noen år. De kommer heller ikke hit.
|
|
|
#39 |
|
kamerat
|
Og så skal jeg på stor julemiddag på jobben på fredag, for første gang på flere år. (Det er julemiddag hvert år, men jeg vil gjerne hjem til Norge tidligere.)
|
|
|
#40 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Er det mye selskapelighet i julen?Jeg synes det er akkurat passe. En vennemiddag i starten av advent, en venninnemiddag for tre litt nærmere jul. Vinterfest på jobben blir ikke før i januar. Julaften med nærmeste familie (7 stk), og familiebesøk hos svigerfar dagen etter. Vi har vanligvis veldig rolige nyttårsfeiringer, men i år blir det stort familieselskap hos en av mannens familiemedlemmer. |
|
|
|
![]() |
|
|