Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-24, 23:25   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

Med fare for å virke dum:

Hva ER egentlig julefrokost? Og når spiser man den? Julaften? Første dag?

Jeg forstår at det er frokost altså. Og vi spiste også frokost første juledag (i barndommen) som alle andre dager, men kanskje med loff i stedet for grovbrød og muligens litt nøtteskinke. Faren min spiste sild.

Som voksen har vi kanskje aniskringler (fordi ungene elsker det), og så har vi bare litt ekstra god frokost med litt ekstra pålegg. Ofte eggerøre og kakao.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 23:34   #22
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Det største og viktigste måltidet for meg er frokost 1. dag jul. Mer julebrunch kl 12. Det er det måltidet jeg bruker lengst tid på å dekke og servere. Og vi er som regel mange til bords.

- Fint og grovt nystekt brød, dansk rugbrød, lefser, div kjeks.

- Ribbe, pølse, medisterkaker fra kvelden før.
- Karrisild, sennepssild, sursild
- Ostefat, alpeost, blåmuggost, brie er ett minimum, med honning og walnøttkjerner og fiken marmelade.
- Div spekepølser som elgpølse, rødvinspølse, spekeskinke m.m
- Honning og sennepsmarinert skinke og julesylte
- Lun grov leverpostei med sprø bacon, og røbetsalat
- Cabaret m/remulade, jupp - det må stå på frokostbordet. Og min er ikke sånn man finner på typisk hotellbuffet
- Reker m/avocado og sitron
- Laks og eggerøre
- Roastbeef m/sylteagurk, rødløk og remulade
- Aprikosmarmelade og multesyltetøy
- Div garnityr, tomat, paprika, agurk, stangselleri, druer

- Melk, div juicer, kaffe, te

Vi sitter til bords noen timer. Har fisk 1. dag jul til middag, for brunchen sitter i lenge.

Vi har dette 2. dag frokost også, men ikke like høytidlig. Også har vi som regel en spillkveld med venner og naboer, de får samme mat, men da kalles det kveldsmat.

Sist redigert av Fløyel : 08-12-24 kl 23:51.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 00:37   #23
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lefse, med sylte og en god sennep. Og lefse med kald ribbe, dagen etter at vi har hatt ribbemiddag. Det er det aller viktigste for meg. Lefse er superviktig. Men har en del andre ting jeg også vil ha på bordet:

-Fine rundstykker
-Sild, et par varianter, spesielt rømmesild og sennepssild kanskje.
-En god leverpostei, de siste årene har jeg kjøpt en nydelig en av villsau, fra lokalmatbod på julemarkedet.
-Gode oster, både harde og myke, blå og hvite (inkl. edamer).
-Hardkokt egg.
-Diverse spekemat og annet kjøttpålegg, har noen favoritter fra lokalmatbodene der også, som jeg kjøper hvert år. Blant annet noe badsturøkt kjøtt av sau og ku som er nydelig.
-Røykelaks.
-Agurk, paprika og sånt.
-Kaffe
-Melk

Også noe som jeg personlig ikke trenger (men spiser av og til likevel), som enkelte andre i familien må ha:
-Mannen må ha eggerøre.
-Jordbærsyltetøy fra hjemgården til mannen.
-Sjokoladepålegg
-Juice
-Kakao (det vil si varm melk, til å blande i sjokoladebombene/sjokolade på pinne, som ungene alltid får i julestrømpene)

Sist redigert av My : 09-12-24 kl 09:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 00:43   #24
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg forstår at det er frokost altså. Og vi spiste også frokost første juledag (i barndommen) som alle andre dager, men kanskje med loff i stedet for grovbrød og muligens litt nøtteskinke. Faren min spiste sild.

Som voksen har vi kanskje aniskringler (fordi ungene elsker det), og så har vi bare litt ekstra god frokost med litt ekstra pålegg. Ofte eggerøre og kakao.

Vi spiser julefrokost på julaften (litt sent, og relativt langvarig), med masse godt, som ramset opp over her, men det er vel ikke noe annet enn det du skriver, en ekstra god frokost med litt (eller ganske mye) ekstra pålegg. Første juledag kjører vi reprise, og har i tillegg med rester fra julemiddagen. Da hender det også at vi har gjester (og fjonger oss og kaller det brunch).

Gammel 09-12-24, 04:29   #25
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser julefrokost på julaften morgen. Med levende lys, lys fra juletreet og ingen andre elektriske lys.

Frokosten består av:
Eggerøre
Potetsalat
Fenalår
Spekeskinke
Sognemorr
Røyket laks
Ost
Kokt skinke
Små baguetter/rundstykker
Sursild
Lammerull
Sylte

Før pleide vi å spise i 8-tiden om morgenen, men ettersom ungene ble eldre, blir klokken ofte 9.30-10 før vi setter oss ned.

Gammel 09-12-24, 04:37   #26
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Hjemmebakt brød eller rundstykker. Potetlefse/lompe jeg kan smøre smør og strø sukker på til dessert. Pålegg, der er jeg enkel: edamerost, og gjerne noe god skinke, og så pleier jeg lage eggesalat til jul. Det er godt. Og hjemmelaget ripsgele må vi ha til jul, vi har det ofte ellers også da.

Kan du dele oppskrift på eggesalat?

Gammel 09-12-24, 05:27   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiser vel "julefrokost" som frokost hele juleferien jeg.

Vi spiser frokost julaften og vi spiser frokost første juledag, men der alle andre har første juledag som en rolig sløv dag, er det hos oss å spise frokost og dekke til familieselskap. Det er jo 9 års dagen til vår yngste datter.

Men andre juledag, deeeeeet er dagen vi slapper av, og har en riktig lang og deilig frokost.

Brød og gjerne rundstykker, lefser også. Melk og oboy, jus og iste, og kaffi og evt te, alt ettersom hva folk vil ha.

Gammel 09-12-24, 07:17   #28
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Bakgrunnen for spørsmålet mitt var at vi alltid har mamma og pappa her på frokost på julaften. Eller, nesten lunsj - i 10-11-tida.
Jeg ønsket tips til noen nye, spennende pålegg.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 07:29   #29
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julefrkost for meg er felles frokost, pent pådekket med kakao og juice og sånt. Julekopper. Ellers i året spiser vi når vi våkner/vil hver for oss, men julaften og første juledag prøver vi å spise samlet. Dvs at ungene måtte opp til 10, f.kes. I og med at det var ting de ville se på TV, gikk det greit selv da de var ungdomer (da de var småttiser var de jo våknee tdlig, men jeg husker ikke hva vi gjorde da. ).
Senere i julen spiser vi samme pålegg og det gode brødet vi måtte ha, men litt mer spredt. og gjerne foran TV.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 07:33   #30
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Den spises som dagens første måltid. Det er felles frokost med dekket bord. Hos oss fra og med 1. juledag og hver dag resten av juleferien.

Gammel 09-12-24, 07:49   #31
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ingen julefrokost-tradisjoner. Jeg mistenker at det er fordi jeg har vokst opp med et utpreget A-menneske til mor og et like utpreget B-menneske til far. Søskenflokken var delt. Vi spiste noe vi A-menneskene kalte tidlig middag og B-menneskene anså som frokost i 14-tiden på førstedag.

Nå pleier vi å kjøpe inn litt røkelaks, egg, god ost, noe skinke og lokalprodusert syltetøy og honning. Vi steker gjerne også rundstykker. Det er ikke noe voldsomt eller fancy, men det er en rolig start på romjula. I år skal vi ha britisk overnattingsbesøk og han vil gjerne bidra med litt tradisjoner på morgenkvisten, så han skal få låne kjøkkenet.

Gammel 09-12-24, 08:35   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til min ganske omfattende liste over ting jeg mener at jeg må ha til julefrokost, så har snuppa kommet på banen. Hun mener hun nå har blitt så voksen at hun både kan og vil stå opp til julefrokost.

Så nå står god ost, avokado og strandaskinke på den allerede omfattende handlelista. (Det er kanskje ikke så julete i seg selv det hun etterspør, men hun skal selvsagt også få noe hun opplever som godt til julefrokosten. Hun har INGEN forståelse for at jeg liker oksetunge. )

Gammel 09-12-24, 09:12   #33
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ungene her er hjertelige deltakere til julefrokosten, men vi spiser heller ikke før alle har våknet av seg selv og stått opp. Selv om de nå er tenåringer og vanligvis kan sove halve dagen, så blir de likevel plutselig barn, og står (til dem og være) tidlig opp. Også er det ingen av oss i familien som krever mat umiddelbart når vi står opp. Ungene er bare passe sultne da, siden de starter dagen med godteri fra julestrømpene. Men setter pris på frokosten likevel. For sønnen er det likevel frokosten første juledag som er høydepunktet, for da spiser han rester av julepølser og sossisser i lefse. Tror egentlig det er det han setter høyest med hele jula, i alle fall er det noe han stadig snakker om at han ser fram til. Julaften foretrekker han rundstykke med røkt kjøtt, mens jentene er mest opptatt av brie.

I år blir ikke eldstejenta med på frokosten på julaften, for hun skal på jobb og starter tidlig. Første juledag også, men jeg er usikker på om det er sen- eller tidligvakt hun har da. Siden vi spiser julemiddagen ganske sent har vi risgrøt med mandel på tidlig ettermiddag (14-15-tida). I år har vi bestemt at vi tar dette lille julaften i stedet, så får vi med eldste også, siden hun ikke kommer hjem fra jobb før nærmere halv fire på julaften. Jeg er forresten vokst opp med det som tradisjon uansett, grøt med mandel lille julaften, så for meg passer det jo ekstra fint.

Gammel 09-12-24, 09:17   #34
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Julefrokost er diverse felles frokoster i tilknytning til jul. I år inntas den hos svigers ettersom vi overnatter fra julaften. Men tenker å bake opp noen lyse frokostrundstykker og horn som vi kan ta opp og kose oss med til andre anledninger også. Vi klarer/orker ikke å tvinge ungene til fin felles frokost hver morgen lenger, men et par felles møtepunkter må vi få til.

Av må-ha: så kommer eggerøre og laks, gräddost eller edamer (også kalt juleost), noe syltetøy og gjerne en norzola eller selbu blå. På selve julefrokosten hører også varm kakao med krem til. I løpet av jula vil vi gjerne ha skinkestek, roastbiff og noe ribberull liknende pålegg i omløp - men jeg klarer jo ikke å spise alt det på en frokost.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 09:25   #35
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Julefrokost er diverse felles frokoster i tilknytning til jul. I år inntas den hos svigers ettersom vi overnatter fra julaften. Men tenker å bake opp noen lyse frokostrundstykker og horn som vi kan ta opp og kose oss med til andre anledninger også. Vi klarer/orker ikke å tvinge ungene til fin felles frokost hver morgen lenger, men et par felles møtepunkter må vi få til.

Av må-ha: så kommer eggerøre og laks, gräddost eller edamer (også kalt juleost), noe syltetøy og gjerne en norzola eller selbu blå. På selve julefrokosten hører også varm kakao med krem til. I løpet av jula vil vi gjerne ha skinkestek, roastbiff og noe ribberull liknende pålegg i omløp - men jeg klarer jo ikke å spise alt det på en frokost.

Dette er det største problemet med julefrokosten. Det er for mye godt, og ingen mulighet til å smake på alt. Så det gjøres knallhard prioritering.

Det er vel stort sett bare julaften og første juledag at vi også alltid spiser frokost sammen (ingen må tvinges da, det er like viktig for ungdommene, og vi venter til de er klare). Resten av jula spiser vi frokost litt mer spredt.

Gammel 09-12-24, 09:34   #36
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er et problem å klare å få smakt på alt man il, og særlig siden jeg elsker å spise kalde rester av pinnekjøtt også, men jeg lurer på å lure det inn som et eget ekstramåltid med lefser eller noe sånn for å ha plass til mer av pålegget til frokostene. Trøbles jo ekstra av at vi altså har bursdagsselskap med kake første juledag på formiddagen.

Det er alltid en avveiing der hvor lenge skal man la trøtte tenåringer sove 25.12 opp mot hvor lenge kan man drøye at en lillesøster får bursdagsgaven din fra familien og litt oppmerksomhet. Resten av året og hele julen står hun jo opp et par timer før alle andre på fridager, vel, reelt, 3-4-5 timer før alle andre, og det er jo ikke helt innafor å la henne sitte alene oppe i mange timer på bursdagen sin heller da. Men det ER ikke sånn at så mange andre enn hun er interessert i å stå opp i 5-6 tiden heller. Forhåpentligvis sover hun litt lenger i julen siden hun er trøtt og omstilles sake men sikkert til feriemodus....

Gammel 09-12-24, 09:38   #37
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Julefrokost er faktisk en av tre frokoster vi spiser sammen i løpet av et år, så den er viktig. Vi må ha:
- Gravlaks med sennepssaus (pappa laget verdens beste, men nå som han ikke lever lenger, må gravlaksen være fra fjelberg, jeg står gjerne i kø i en time et par dager før jul for å få akkurat den)
- Trøffelbrie
- Skagenrøre
- Sylterull
- Sild
- God oster, særlig San Marcellin
- Luksusappelsinmarmelade
- Rilettes
- Sprø rundstykker
- Ekte smør med saltkrystaller

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 09:49   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant til at julelunsjen inneholder rester fra dagen før, i tillegg til rundstykker, egg, syltetøy og diverse oster.

Da jeg vokste opp besto restene av kalkun eller and (dansk familie) og sosisser, nå er restene ribbe og grove medisterkaker (svigerfamilien).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 10:31   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Vi spiser julefrokost på julaften (litt sent, og relativt langvarig), med masse godt, som ramset opp over her, men det er vel ikke noe annet enn det du skriver, en ekstra god frokost med litt (eller ganske mye) ekstra pålegg. Første juledag kjører vi reprise, og har i tillegg med rester fra julemiddagen. Da hender det også at vi har gjester (og fjonger oss og kaller det brunch).

Skjønner.

Jeg mener å oppfatte i tråden at det ikke er uvanlig å ha gjester til julefrokost. Eller, med de mengdene som enkelte ramser opp, så går jeg ut fra at det er flere enn bare 2-3 personer til julefrokosten.

Hos oss er middagsselskaper det vanligste i julen, flere av dagene. Så å ha gjester på frokost er ikke særlig aktuelt. Og da er vi jo bare to voksne pluss en studentsønn her hjemme, og alle har sine favorittpålegg, så det er egentlig helt meningsløst å kjøpe inn eller å sette fram mer enn det. Det går ekstra mye i skinke i julen, og sønnen vil ha eggerøre. Så da er det liksom ikke vits i å servere sild, røkelaks og alt mulig annet typisk julete kjøttpålegg, men noen gode oster har vi alltid.

Kanskje handler dette mye om tradisjon og hvor i landet man er fra også? Jeg har ikke inntrykk av at noen jeg kjenner i Stavanger har omfattende julefrokoster. Har iallfall aldri hørt noen snakke om julefrokost.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 10:37   #40
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Vi er fem, bare med oss (dvs fire til frokost i år), men ofte har vi tilreisende gjester, siden både mannen og jeg har familie på andre kanter av landet, som overnatter og blir noen dager hvis de feirer med oss. Men selv de årene det bare er oss fem så har vi et ganske overdådig utvalg. Så det er ikke noen stor forskjell, bortsett fra antall stoler rundt bordet. Mannens bror med kone og småbarn bor også i byen, og hvis ikke de reiser bort så inviterer vi gjerne dem til oss på første juledagsbrunch. Så vi har som regel en eller annen frokost med ekstra deltakere i løpet av jula.

Sist redigert av My : 09-12-24 kl 10:43.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:33.