|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Med fare for å virke dum: |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Det største og viktigste måltidet for meg er frokost 1. dag jul. Mer julebrunch kl 12. Det er det måltidet jeg bruker lengst tid på å dekke og servere. Og vi er som regel mange til bords.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 08-12-24 kl 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Lefse, med sylte og en god sennep. Og lefse med kald ribbe, dagen etter at vi har hatt ribbemiddag. Det er det aller viktigste for meg. Lefse er superviktig. Men har en del andre ting jeg også vil ha på bordet:
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-12-24 kl 09:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Semiaktiv
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?
Vi spiser julefrokost på julaften (litt sent, og relativt langvarig), med masse godt, som ramset opp over her, men det er vel ikke noe annet enn det du skriver, en ekstra god frokost med litt (eller ganske mye) ekstra pålegg. Første juledag kjører vi reprise, og har i tillegg med rester fra julemiddagen. Da hender det også at vi har gjester (og fjonger oss og kaller det brunch).
![]() |
#25 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Vi spiser julefrokost på julaften morgen. Med levende lys, lys fra juletreet og ingen andre elektriske lys.
![]() |
#26 |
lettere utlada
|
Kan du dele oppskrift på eggesalat?
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Jeg spiser vel "julefrokost" som frokost hele juleferien jeg.
![]() |
#28 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bakgrunnen for spørsmålet mitt var at vi alltid har mamma og pappa her på frokost på julaften. Eller, nesten lunsj - i 10-11-tida.
![]() |
#29 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Julefrkost for meg er felles frokost, pent pådekket med kakao og juice og sånt. Julekopper. Ellers i året spiser vi når vi våkner/vil hver for oss, men julaften og første juledag prøver vi å spise samlet. Dvs at ungene måtte opp til 10, f.kes. I og med at det var ting de ville se på TV, gikk det greit selv da de var ungdomer (da de var småttiser var de jo våknee tdlig, men jeg husker ikke hva vi gjorde da.
![]() |
#30 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#31 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Vi har ingen julefrokost-tradisjoner. Jeg mistenker at det er fordi jeg har vokst opp med et utpreget A-menneske til mor og et like utpreget B-menneske til far. Søskenflokken var delt. Vi spiste noe vi A-menneskene kalte tidlig middag og B-menneskene anså som frokost i 14-tiden på førstedag.
![]() |
#32 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() |
![]() |
#33 |
Semiaktiv
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Ungene her er hjertelige deltakere til julefrokosten, men vi spiser heller ikke før alle har våknet av seg selv og stått opp. Selv om de nå er tenåringer og vanligvis kan sove halve dagen, så blir de likevel plutselig barn, og står (til dem og være) tidlig opp. Også er det ingen av oss i familien som krever mat umiddelbart når vi står opp. Ungene er bare passe sultne da, siden de starter dagen med godteri fra julestrømpene. Men setter pris på frokosten likevel. For sønnen er det likevel frokosten første juledag som er høydepunktet, for da spiser han rester av julepølser og sossisser i lefse. Tror egentlig det er det han setter høyest med hele jula, i alle fall er det noe han stadig snakker om at han ser fram til. Julaften foretrekker han rundstykke med røkt kjøtt, mens jentene er mest opptatt av brie.
![]() |
#34 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Julefrokost er diverse felles frokoster i tilknytning til jul. I år inntas den hos svigers ettersom vi overnatter fra julaften. Men tenker å bake opp noen lyse frokostrundstykker og horn som vi kan ta opp og kose oss med til andre anledninger også. Vi klarer/orker ikke å tvinge ungene til fin felles frokost hver morgen lenger, men et par felles møtepunkter må vi få til.
![]() |
#35 |
Semiaktiv
Dette er det største problemet med julefrokosten. Det er for mye godt, og ingen mulighet til å smake på alt. Så det gjøres knallhard prioritering.
![]() |
#36 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Ja, det er et problem å klare å få smakt på alt man il, og særlig siden jeg elsker å spise kalde rester av pinnekjøtt også, men jeg lurer på å lure det inn som et eget ekstramåltid med lefser eller noe sånn for å ha plass til mer av pålegget til frokostene. Trøbles jo ekstra av at vi altså har bursdagsselskap med kake første juledag på formiddagen.
![]() |
#37 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Julefrokost er faktisk en av tre frokoster vi spiser sammen i løpet av et år, så den er viktig. Vi må ha: |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Jeg er vant til at julelunsjen inneholder rester fra dagen før, i tillegg til rundstykker, egg, syltetøy og diverse oster.
![]() |
#39 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Skjønner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Semiaktiv
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Vi er fem, bare med oss (dvs fire til frokost i år), men ofte har vi tilreisende gjester, siden både mannen og jeg har familie på andre kanter av landet, som overnatter og blir noen dager hvis de feirer med oss. Men selv de årene det bare er oss fem så har vi et ganske overdådig utvalg.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-12-24 kl 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|