|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Men altså, VGS-matte handler da ikke om regnekunnskaper, det er mer avansert enn som så. Du trenger ikke være god i trigonometri, algebra eller derivasjon for å undervise i mat og helse eller kunst og håndtverk. Er man på det nivået at man ikke kan regne om fra desiliter til liter, eller doble en oppskrift, vil man heller ikke komme igjennom lærerutdanningen. Men er enig i at det heller burde være kompetansekrav i norsk. Og det med evne til relasjonsbygging og klasseledelse trenger ikke være iboende, medfødte egenskaper (selv om det er det for noen) det er også et fag, som det burde legges stor vekt på i lærerutdanningen.
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg tror mange som ikke har greie karakterer vil ramle av studiet anyway. Studiet skal også gjennomføres.
![]() |
![]() |
#23 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg mener det trengs en profesjonsutdanning. Om den er fire- eller femårig spiller ikke så stor rolle.
![]() |
#24 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Hvordan skal lærere formidle at man elsker jobben sin, men at rammene er helt håpløse da? Jeg jobber omtrent 55 timer i uka og gjør da en god jobb - tror jeg. Er oppriktig lykkelig hver eneste dag og har allerede begynt å glede meg til å møte elevene igjen til høsten. Det er givende på en måte det nesten er vanskelig å beskrive. Men jeg er faktisk betalt for å jobbe 43,5 timer i uka, så resten er gratisarbeid. Har prøvd å holde meg til de timene, men da var det slett ikke noe ok å være på jobb fordi ingenting ble planlagt godt nok eller fulgt godt nok opp, så verken elever, foreldre eller jeg selv var i nærheten av å være fornøyd, og det igjen genererte masse ekstra møter og ekstraarbeid. Så da jobber jeg heller mer og har det bra og har fornøyde foreldre og elever.
![]() |
#25 |
Semiaktiv
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?
Nei, det er nettopp det da. Det negative overskygger åpenbart det positive. Det du skriver som jeg har uthevet, det er ikke noe man hører veldig ofte, verken i intervju med lærere eller i publisering av rapporter og undersøkelser. Det drukner i alt det negative, og derfor er det kanskje ikke engang verdt å nevne?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-07-24 kl 22:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Her er jeg VELDIG uenig med deg My. Alle lærere som uttaler seg offentlig gjør det med en eller annen variant av «jeg elsker jobben min, men…» Og for veldig mange er det jo sånn at det gode ikke overskygger det vonde, det er jo derfor vi har en lærerflukt.
![]() |
![]() |
#27 |
maler
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Men… nå har jeg ikke oversikt over hva som er inntakskrav til lærerutdanning. På noen studier er et gitt nivå i noen fag en forutsetning for å greie videre progresjon, men det tror jeg kanskje ikke på lærerutdanninga i og med at disse krava er ganske nye? Det vi vet er at de som søker høyere utdanning er 18-19 år+. Vi vet at noen av dem ikke har nærmet seg voksent hode før helt på slutten, og at endel gutter ikke er voksne i hodet før de er 25. Det er hva vi bør møte studenter med. Jeg tror det er lurere å tilby fordypning for de som ikke var flinkiser som 17-åringer. Matte på ungdomsskolenivå er ikke vanskelig. De fleste kan lære det, og noen av de som har tungt for den biten blir veldig bra lærere nettopp derfor. De skjønner hvor det kan lugge.
![]() |
#28 |
Semiaktiv
Ja, men utsagn som begynner med "jeg elsker jobben min men ..." er ikke det som bidrar til positiv omdømmebygging.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-07-24 kl 22:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Forventningene til myndigheter (og foreldre som leser lovtekstene myndighetene vedtar) henger ikke sammen med ressursene som er tilgjengelige. Politiet henlegger for eksempel stadig saker fordi de ikke har ressurser til å følge dem opp. Skoler har ikke lov til å bruke økonomi som argument for å ikke få gjort det man skal - samtidig som rektorer i hvert fall i min kommune omtrent halshogges om de bruker mer enn budsjettene. Budsjettene justeres ikke uansett hvilke behov som dukker opp, men man har ikke lov til å ikke dekke behovene. Dette er en ubegripelig strevsom rolle å være i, og vi har også derfor en rektorflukt i vår kommune. Det fører selvsagt også til ar folket på gulvet, lærere og assistenter, settes i en vond skvis med større grupper, sammenslåing av undervisning til spesialundervisning med fullstendig ulike behov, osv. Og så er det i tillegg sånn at det er stadig flere sårbare barn som trenger mye, mye mer enn før. Og får ikke de det de trenger, blir det fort kaos og uro i klassen, og alle lider under det.
![]() |
#30 |
maler
|
Jeg får lyst til å si
helsevesenet og skolen. Samme båt. Det hadde vært greit om lovverket og det som faktisk er mulig følger samme logikk.
![]() |
#31 |
|
Ok, da skjønner jeg hva du mener. Jeg har lest mange uttalelser fra lærere som elsker jobben sin og ferdig med det, men de når ikke media. Ikke så rart, at noen elsker jobben sin er ingen nyhetssak. Moe som kunne hjulpet hadde kanskje vært om de som ytrer seg ble møtt med forståelse fremfor å bli avkuttet med «du bare sutrer».
![]() |
![]() |
#32 |
Semiaktiv
Men det er vel ingen som mener at dette er bra. Og det er jo det som er poenget, dette må rettes opp i, og som jeg sier, det aller viktigste for å få rekruttert lærere er å bedre arbeidsforholdene så det blir en attraktiv arbeidsplass. Men det er ikke gjort i en håndvending det tar tid.
![]() |
#33 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg skal svare ordentlig snart - må bare spille ferdig en omgang med kort! Jeg har mange, mange tanker om dette.
![]() |
#34 |
Semiaktiv
Ja, dessverre er andres reaksjon vanskelig å kontrollere, så hvordan man blir møtt blir verre å gjøre noe med. Men nyhetssaker om skoler som utmerker seg positivt i en eller annen retning hjelper i alle fall på mitt inntrykk, ikke bare av den enkelte skolen, men av læreryrket generelt, og hva det er mulig å få til. Og slike saker dukker også opp fra tid til annen, heldigvis, men det kunne godt vært flere. For jeg er sikker på det er mange flere slike små og store gladsaker som kunne omtales. For det trenger ikke nødvendigvis være lærere som intervjues eller skriver leserinnlegg om hvor glad de er i jobben sin, det handler om å vise fram noe man har oppnådd, og er stolt over, og da vil automatisk den positive opplevelsen av yrket formidles. Det er det jeg mener med framsnakking og positiv omtale.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-07-24 kl 23:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Semiaktiv
Jeg gleder meg til å lese hva du tenker om saken, men er glad du prioriterer å spille kort.
![]() |
#36 |
Er frisk!
|
Ser for meg at helsevesenet er i samme båt,ja.
Jeg mener følgende må til:
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 05-07-24 kl 00:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Ja, de gjør dessverre det, ikke noe nytt, der heller. Vi har hatt 2.års-elever hos oss som har sluttet etter praksisperiodene. Mange har snakket om hva de egentlig vil gjøre etter studiene og det innebærer ikke å være lærer.
![]() |
#38 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?For å gjøre yrket mer attraktivt: minst ett års praksisår i utdannelsen, gjerne med noe avlønning. Minst tre undervisningsfag (enkelte nyutdannede har to). Ha en god mentorordning med nedsatt tid minimum en time i uka for mentor og lærer, innenfor arbeidstid. Helst en erfaren lærer på samme trinn som kjenner elevene. Holde på de over 50 med mer lønn, pluss på lønna etter 18, 20 år osv, uten å holde igjen under 16 år. Spesialundervisning forsvinner med ny opplæringslov, men elevene forsvinner jo ikke.
![]() |
#39 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Må si jeg ikke kjenner igjen "lærerflukten" det snakkes om. Jobber tett på og våre lærere slutter sjelden. Det sier også statistikken fra KS er en myte: Sist redigert av Charlie : 05-07-24 kl 07:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg blir iallefall glad over hvor mange gode og reflekterte tanker dere har om utdanningsløpet. Hadde bare de «høye herrer» lyttet til dere.
![]() |
![]() |
|
|