|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Jeg tror jeg hadde storkost meg hjemme alene. Det er når vi er bare oss fire at vi har hatt våre beste opplevelser på julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Julaften ville jeg nok uansett vært hjemme men kunne godt dratt sydover, eller aller helst til en hytte på fjellet, fra 2.juledag.
![]() |
#23 |
|
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?
Jeg synes dette er det deiligste med hele jula og livssituasjonen min. At poden og jeg kan være alene hele romjula. Det er magiske dager altså.
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem siden: Sep 2007
Helt fantastisk er det! |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Jeg har ikke erfaring med å kun være meg og sønnen. Men vi har bare vært meg og mannen min og sønnen vår. Det synes vi er helt topp. Julemiddagen har vi gjort som vi alltid gjør. Pynter oss, gjør mye ut av middagen og bordpynting og så videre. Det blir mye høytidsstemning selv om man ikke har gjester. Tidligere på dagen er det godt med tid til å se julefilm og spise godteri og sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Jeg ville også vært hjemme og laget tradisjonell og hyggelig feiring. Utenom at å gå rundt treet ville blitt litt vanskelig. Det går jo, om man vil. Formiddagen hadde vært roligere enn om man skal ha gjester og da ligger jo alt til rette for å ha det hyggelig. Spist god mat, gått rundt treet eller bare spilt julemusikk og brukt god tid på gaveåpningen. Om det hadde vært meg og en av jentene så tror jeg at vi hadde tatt på oss koseklær ut på kvelden og sett en film. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Jeg ville ha laget en skikkelig god julemiddag som vanlig, og kanskje kjøpt et morsomt spill vi kunne hatt det gøy med år gavene var åpnet og roen har senket seg.
![]() |
#28 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Jeg hadde laget tradisjonell julaften med deilig julemiddag, pyntet bordet fint, tent masse lys og kost oss med gaveåpningn utpå kvelden. Så hadde sett en god film sammen og spist godteri, kanskje litt mer "eksklusivt" godteri fra godteributikk. I romjulen kunne jeg tenkt meg å reist til fjells og stått på ski.
![]() |
#29 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Jeg hadde gjort det samme som andre juler, men selvsagt tatt barnet med på planleggingen. God julemat, hjemmebakte julekaker, ut for å ake, en kinotur og/eller filmkveld hjemme og spillkvelder hele romjulen. Kanskje kan bestevennen overnatte en natt i romjulen?
![]() |
#30 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Reist til et varmt strøk og feiret med god mat og gaver.
![]() |
#31 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?dere som ville reist til varmere strøk - har dere noen konkrete tanker om hvor? Ville dere ha feiret på noen måte? Hvordan? Sjømannskirken?
Takk for svar. Fortell gjerne litt mer om hva moren din gjorde da du var liten, som fikk julen til å bli koselig?
Det er som sagt ganske stor forskjell både rent praktisk og ellers på 4 og 2, så jeg er veldig usikker på om dere som henviser til dette faktisk ser denne forskjellen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Vaklende
|
På restaurant da? Eller ville du bodd i leilighet og tstt med norsk julemat? Og tatt med alle gavene, eller bare noen utvalgte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Vaklende
|
Kom gjerne med forslag hvis du ser for deg noe! . |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
Jeg tror nok det kommer veldig an på personer. For meg, og mitt barn slik han er i dag (det kan jo endre seg til han blir 12), så ja. Men jeg synes det er helt lov å være egoistisk i jula, så om det ikke er en personlig "gevinst" ved det, synes jeg man skal droppe det.
![]() |
![]() |
#35 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Spør ham hva han synes er koselig med jul, hvilke tradisjoner han hører andre har som dere også kanskje kunne hatt. Hva med f.eks dekke frokostbordet med lys, varme rundstykker, godt pålegg osv og så hoppe i sofaen etterpå for tv? Eller hva med julestrømper, dere kan avtale en sum og fylle for hverandre og så gå rett for strømpa - eller etter frokost? Eller ta frokost og strømpe i sofaen med tv, i pysjen? Eller hva med boller og kakao til frokost? Ut å gå tur etterpå, få litt frisk luft, kanskje innom å levere noen gaver/julekort hos noen, tenne lys/legge ned krans/annet på graver for nære og kjære? Prøve noen nye brettspill eller kortspill, forske på forhånd hva dere har lyst til å prøve ut og så låne/kjøpe? Spille pc/tv-spill sammen? Sitte krølla godt i sofaen å lese bøker? Dra ut å ake om været er slikt? Pynte dere, dekke bord og ha middag før pakker? Eller hva med å droppe pynting og bare gå for pysjen hele dagen? Skru på musikk, hopp og sprett i vei - gjerne julemusikk. Hva med julefilmer? Hvor mange rekker dere?
![]() |
#36 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Hva med å høre med ulike norske miljøer (sjømannskirker) i utlandet om hva slags opplegg de har rundt julen? Det er sikkert flere steder som har felles feiring, og da er dere jo sammen, men med flere - og det å feire et annet sted blir allikevel en "happening" som en del av en ferieopplevelse
![]() |
#37 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Jeg ville nok prøvd å skape egne juletradisjoner med barnet. Jeg ville vært hjemme, det er der jeg slapper best av og slapper jeg av så merker ungene det og koser seg mer.
![]() |
#38 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Jeg svarte først hi at jeg ville velge å reise bort julaften om det kun var barna og meg. Deretter skrev jeg at det blir barna og meg denne julaften, samt mine foreldre. At jeg synes det er stusselig må jo være opp til meg, ikke? Sist redigert av Señora : 04-09-16 kl 23:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Vaklende
|
Ta det med ro, jeg tror ikke noen ble såret eller støtt. Svaret ditt hadde vært helt ok i en trår der man spurte hva du skulle i jula, men det ble litt sånn pailabb-aktig I denne sammenhengen og så fikk du litt tilbakemelding på det. Jeg håper du får en fin jul når den tid kommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan feire jul uten familie?Min sønn er veldig opptatt av tradisjoner. Han vil ikke reise til varmere strøk om det ikke hadde inkludert en vanlig julemiddag, gaver og slik det skal være. Jeg ville heller ikke brukt en slik alenejul til frivillig arbeid, med mindre det er noe barnet ønsker selv. Det kan man heller velge å gjøre hvis man er helt alene, uten barn, syns jeg.
![]() |
|
|