Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Cøliaki - hjelp en novise

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-16, 23:45   #21
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cøliaki - hjelp en novise

Det er ikke uvanlig å ikke ha typiske symptomer på cøliaki. Det er vel heller det som er det typiske. På den eldste av mine to med cøliaki ble det oppdaget pga at vi alle testet oss etter at den første fikk diagnosen. Hun hadde overhode ingen symptomer, bortsett fra noe vektnedgang som vi i ettertid skjønte at nok var pga cøliakien. Jeg var bekymret for hvordan hun ville ta det, siden hun jo ikke ville oppleve noen positiv effekt av dietten, og hun var også kresen i matveien og glad i brød og pasta. Men det har virkelig gått over all forventning og hun er veldig påpasselig selv. Det er de begge to.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 05:44   #22
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke typiske symptomer jeg heller, tok tilfeldigvis gastroskopi pga spiserøret og problemer det. De plagene har blitt mindre, håper det samme blir tilfelle for gutten din!

Gammel 19-02-16, 06:53   #23
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

I svigerinnen min sin blogg er det mye gode kakeoppskrifter, festmat og annet snadder.

http://www.twofatmangoes.com/

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 09:40   #24
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Tusen takk for gode tips.
Barnelegen søkte grunnstønad for oss, vi trengte bare skrive under på et skjema. Vi har allerede fått innkalling til undervisning av ernæringsfysiolog, og han er meldt inn i cøliakiforbundet.

Skjønner godt at det er vanskelig å forstå viktigheten av at det må ingenting gluten i nærheten av spiseredskaper og lignende. Synes det er vanskelig selv.
Noe av utfordringen her er at gutten ikke har typiske symptomer på cøliaki. Han har ikke voldsomme magesmerter eller flyr på do.
Egentlig ble han utredet pga en spiserørsykdom som gir han svelgvansker. Men blodprøven viste at han hadde cøliaki og tarmbiopsien fjernet enhver tvil. Den var i ganske dårlig stand .
Men, tarmen vil repareres etterhvert med glutenfri kost, og vi har et håp om at spiserøret også vil bli mindre betent med denne dietten. Men jeg gruer så veldig til å "lære opp" alle rundt han. Han hater den type oppmerksomhet. Han har i utgangspunktet spiseproblemer og vil helst sitte alene å spise, fordi han bruker så lang tid og det blir alltid uønsket oppmerksomhet rundt matbordet. Nå er han fjortiss og ekstra sårbar.
Men som dere sier, det er en vane og vi kommer inn i det etterhvert.

Kommer dere på noe annet eller har en spesielt god oppskrift så vær så snill å del, jeg setter stor pris på det.

Snuppa hadde heller ikke noen voldsomme symptomer på Cøliaki, vi tenkte ikke tanken en gang. Hun hadde litt magevondt, og mente selv at det kunne være melka. Så vi tok en blodprøve bare sånn på "impuls" nesten, for å utelukke. Og så ringte legen (dagen etter blodprøven - da fikk jeg litt hjertebank), og sa det var tydelige utslag på cøliaki.

Jeg bruker en del oppskrifter fra Facebooksiden, eller googler mye. Og så har jeg prøvd noen slike "ferdigposer" når det gjelder brød, som du bare blander i vann etc, og har i ei form. Det funker det og.
Men det beste brødet kjøper vi, og det kommer fra Klæbu bakeri her i Trondheim. Det er "hjemmebakt", og ligger ferdig oppskåret i frysedisken.

Ellers går det en del i yoghurt og frokostblandinger her, og knekkebrød

Og denne baguetten synes hun er veldig god

Og når vi lager lasagne, så bruker vi som regel TORO sin, som alle liker like godt som "vanlig" lasagne. Eller vi kjøper kun plater og lager fyll selv.

Denne bruker vi både til vafler og pannekaker:

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 10:37   #25
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når jeg baker formkaker og julekaker o.l., bytter jeg hvetemel 1:1 med Toro Fin Kakemiks, synes det funker fin-fint. Har to nieser og en svoger med cøliaki, så jeg kjører 100% glutenfrie familieselskaper på kakefronten, det er enklest! I tillegg forsøker jeg selv å følge lav FODMAP-diett pga. IBS (nei, det er IKKE en motediett), og forsøker å holde meg unna hvete, bygg og rug (inneholder mye fruktaner, en karbohydrattype som gir sterke mageplager), da blir glutenfritt ofte løsningen, selv om jeg ikke har problemer med gluten som sådan.

For en del andre melblandinger må man ha et annet forhold, det står noen ganger på pakkene. Godt Brød, om du har i nærheten, har visst veldig gode glutenfrie brød, sier "mine" cøliakiere. Jeg har funnet helt ok brød i frysedisken på Meny, halvgrovt i skiver.

Gammel 19-02-16, 11:15   #26
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Tre matvarer jeg ser det er stor usikkerhet omkring:

Havre: Kun havreprodukter som er merket glutenfri er ok for en med cøliaki. All annen havre kan være forurenset med gluten fra andre kornsorter. Jeg har hørt at det kan være oppptil 5-10 % med andre kornsorter i havre. Noen havreproduker er egentlig feilmerket etter mitt syn. Jeg har sett at det står "kan inneholde spor av gluten" på enkelte produkter, f.eks. axa havregryn tror jeg det var. Selv om de aller fleste personer med cøliaki kan spise "spor av", skal man altså ikke spise havreprodukter som er merket slik.

Soya: Mange ser ut til å tro at soya inneholder gluten, kanskje fordi det er uthevet i ingredienslista. Soya er glutenfri, men det er et allergen. Soyasaus derimot inneholder som regel hvete og kan ha et for høyt gluteninnhold. (gluteninnholdet er omdiskutert, men vi velger å bruke glutenfri soyasaus.

Lakris: Lakris er også glutenfritt, men lakrisprodukter er ganske ofte tilsatt hvete og er dermed ikke glutenfri. (Mange tror lakris inneholderg gluten.)

Hvetestivelse er OK for de som tåler "spor av", dvs. de aller fleste. Hvis hvetestivelsen inneholder et for høyt nivå av gluten skal det stå merket. Jeg føler meg allikevel litt usikker i de tilfellene hvetestivelse står uthevet, må jeg innrømme. Det står sannsynligvis uthevet fordi hvete er et allegen med tanke på hveteallergi, men kan man stole på at ikke produsentene har uthevet det fordi gluteninnholdet er høyere enn det som tilsvarer glutenfritt? Hvis hvetestivelse står uthevet unngår vi det som regel for å være på den sikre siden.

Gammel 19-02-16, 19:55   #27
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Og når vi lager lasagne, så bruker vi som regel TORO sin, som alle liker like godt som "vanlig" lasagne. Eller vi kjøper kun plater og lager fyll selv.

Denne prøvde vi idag. Brukte litt mindre væske i sausen, da jeg synes den er litt tam i smaken, litt ekstra bechamelsaus og myye ost. Det ble veldig godt.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 21:05   #28
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Jeg synes det er vanskelig med gjærbakst, men nå har Hatting fått noen gode glutenfrie frosne produkter blant annet rundstykker, havrebrød og pitabrød så det går fint å jukse litt. Kjøper også slik rull ut glutenfri pizzabunn fra Peppes som smaker alright.

Har en god oppskrift på boller som jeg har brukt mye. En jeg har hentet her inne tror jeg. Skal se om jeg finner den igjen. Prøvde for noen uker siden å lage fylte horn og de ble overraskende gode. Oppskrift kommer.

Gammel 19-02-16, 21:12   #29
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

FPs beste glutenfrie oppskrifter

Ikke så fryktelig mange oppskrifter der enda, men det kommer nok etterhvert.
Jeg skal bake både scones og Victoria sponge cake i helgen så da kommer det kanskje et par nye.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 21:14   #30
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Denne prøvde vi idag. Brukte litt mindre væske i sausen, da jeg synes den er litt tam i smaken, litt ekstra bechamelsaus og myye ost. Det ble veldig godt.

Vi fikk beskjed om å unngå laktose de første månedene. Har ikke dere fått beskjed om dette? Jeg prøvde meg på litt iskrem og yoghurt etter noen uker og det var vondt, men nå går det bra.

-------------------------
Nydiagnostiserte cøliakere bør unngå laktose (melkesukker) til tarmen er leget. Dette er fordi de skadde tarmtottenes evne til å bryte ned melkesukker begrenses og man kan bli laktoseintolerant. Når man har begynt på glutenfri kost vil tarmtottene etter hvert bygge seg opp, og de fleste vil kunne bruke laktoseholdige melkeprodukter som normalt igjen. Dette kan ta fra noen uker og opp til flere år avhengig av hvor fort tarmen leges.

Gammel 19-02-16, 21:15   #31
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan forøvrig anbefale Gøy med glutenfritt . Veldig ok bok med masse forskjellige oppskrifter.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 21:26   #32
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Standard

GLUTENFRIE BOLLER:

2 ts Fiber Husk
3 dl melk
100g margarin
50g gjær
100g sukker
1 ts kardemomme
1 egg
2 dl rosiner
500g Semper Glutenfri Mix (jo mindre man trenger, jo bedre)

FiberHusk røres ut i melka, sveller 5 min.

Smør smeltes, melk has i.

Gjæren smuldres i et bakefat, og melkeblandingen has over.

Bland sukker og krydder, egget og melet. Rør godt.

Heves til dobbel størrelse, ca. 30min.

Deigen knas godt og deles i små porsjoner. La hvile litt før de trilles til boller.

Heves 30min. Smøres med egg og stekes ved 225 grader i 10-15 min.

Gammel 19-02-16, 21:32   #33
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Standard

Fylte horn i denne bloggen: glutenfri-ost-og-skinke-horn

Gammel 19-02-16, 21:41   #34
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Vær klar over at Toros langpannesjokoladekake både er gluten- og laktosefri. Jeg har flere ganger tatt den med på jobben siden vi har folk med cøliaki, glutenintoleranse og laktoseinteleranse. Kan spises av alle, og smaker kjempegodt.

Regals brownies er også gluten- og laktosefri. Å vite om slike kakemikser gjør det utrolig mye enklere for oss som vanligvis ikke trenger å unngå gluten.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 21:49   #35
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en kollega som har to barn med cøliaki. Skal spørre ham for tips. Vet han baker brød selv.

Gammel 20-02-16, 01:10   #36
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bean, her.

Vi fikk beskjed om å unngå laktose de første månedene. Har ikke dere fått beskjed om dette? Jeg prøvde meg på litt iskrem og yoghurt etter noen uker og det var vondt, men nå går det bra.

-------------------------
Nydiagnostiserte cøliakere bør unngå laktose (melkesukker) til tarmen er leget. Dette er fordi de skadde tarmtottenes evne til å bryte ned melkesukker begrenses og man kan bli laktoseintolerant. Når man har begynt på glutenfri kost vil tarmtottene etter hvert bygge seg opp, og de fleste vil kunne bruke laktoseholdige melkeprodukter som normalt igjen. Dette kan ta fra noen uker og opp til flere år avhengig av hvor fort tarmen leges.

Det har vi ikke hørt noe om. :-/

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-16, 01:43   #37
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Når tarmen er skadet greier den ikke å bryte ned laktosen, slik at man har en forbigående laktoseintoleranse. Når tarmen er blitt leget etter en stund på glutenfri kost fungerer den som regel helt som den skal igjen. Det er ikke skadelig å spise laktose, men det kan skape ubehag og dermed kan det være lurt å holde seg unna laktose noen måneder. Ingen av mine døtre gjorde det, de virket ikke å være plaget av laktoseinntak.

Mange får også råd om å holde seg unna havre i noen måneder, men dette er råd man har begynt å gå bort fra i det siste. Mine har derfor spist havre hele tiden.

Gammel 20-02-16, 10:56   #38
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Her er noen oppskrifter jeg anbefaler:

Grovbrød, den barnevennlige typen, 3 brød. Her må du ha kjøkkenmaskin.

0,5 l surmelk
0,5 l helmelk
0,5 l vann
2 ss fiberhusk
2 ss sirup
1 ts salt
2 egg
1,5 dl olje
2 pk gjær
2 ts bakepulver
1 dl glutenfrie havregryn
1 dl solsikkefrø
1 pk semper fin, evt semper mix fiber hvis hvetestivelse tåles
1 pk semper grov, evt semper mix grov hvis hvetestivelse tåles
0,5 kg jyttemel fibra teff grønn

Bland alt det tørre sammen. (Kjør evt gryn og frø i stavmikseren om barnet ikke liker frø i brødet).Varm vann + kulturmelk + melk. Ha i sirup og gjær + litt sukker (2 ss). Rør i egg og olje.
Fiberhusk kan enten has i det tørre og blandes godt (jeg gjorde det), eller has i væsken og røres godt inn før det hele helles over det tørre. Kjør maskinen lenge, gjerne 10-15 minutter.

Ha brødet i smurte former, hev til rett over kanten på formen, og stek i 200 grader i 1 time nederst i ovnen. (For at det ikke skal bli "hulrom" øverst i brødet har jeg før heving stukket med en tynn strikkepinne el hull i hull i brødene. Stikk helt ned i formen.)

Gammel 20-02-16, 11:02   #39
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Glutenfrie tortilla, 8 stk

280 g glutenfritt mel, jeg brukte schär b-miks.
1 ts xanthangum (dersom du ikke får tak i det så er certo frysepulver nesten bare xanthangum og kan brukes)
1,5 ts bakepulver
1 ts salt
4 ts nøytral olje
1,8 - 2,3 dl vann/evt surmelk. Romtemperert.

Bland det tørre, ha i 3/4 av væsken, bland, og rør i mer til det blir en fast fin deig.
Del i 8 like emner. Bak ut på et bakepapir som er smurt med olje. Om det er vanskelig legg et bakepapir oppå også og kjevle oppå der igjen. Ta av det øverste papiret, velv hele deigen over i stekepanna med papiret opp, og dra forsiktig av papiret etter som deigen blir stekt. Stek i 1 min eller så på hver side på middels varme. Legg tortillene i et kjøkkenhåndkle når de er ferdige.

Nytes best nystekt.

Tips: Jeg har oppbevart tortillaemnene i plast i flere dager i kjøleskap og bare stekt opp om morgenen for matpakke for eksempel.
De blir fort tørre, så jeg syns dette funker fint.

Gammel 20-02-16, 11:05   #40
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Glutenfri fletteloff til fest

0,5 pk gjær
3 dl melk
2 ss fiberhusk
1 egg
150 g smør
325 g semper fin mix / evt semper mix
0,5 pk Toro kakemiks
1 ts bakepulver

Smelt smør, ha i melk, varm til 37 grader. Ha gjær i bakebollen, strø over fiberhusk, ha i melkeblandingen og rør. Tilsett egg + 3/4 av det tørre og la maskina gå en stund. Juster med mer mel om det er for bløtt. elt videre i minst 10 minutt.
Lag fletteloff, hev i ca 30 minutter.
Stek på 200 grader i 20 minutt på nederste rille.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.