Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Språkopplæring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-07, 10:59   #21
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Språkopplæring

Handel og kontor forsvant med Reform 94, det. Systemet i R94 med tanke på studiekompetanse og fremmedspråk er nesten likt det nye som jeg skisserer over, bare med litt andre navn på studieretningene og faktisk litt strengere krav til fremmedspråk på vanlig allmennfag.

Gammel 01-06-07, 12:19   #22
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg underviser i fransk og engelsk, er ellers språkforsker, og taler også tysk og spansk.

Skriver under på, at det er en myte at spansk er nemmere enn fransk. Faktisk er språkene nært beslektet.

Vil råde deg til å følge rådene til Stompa og Gremli, og anbefale din sønn tysk. Mange elever gir rett og slett veldig fort opp i fransken, fordi de "ikke skjønner noe som helst av noen ting".

Det eneste store pluss ved spansk (ihvertfall her hvor jeg jobber) er, at det er unge, hyggelige lærere, med flere modersmålstalere. Fransk- og tysklærere er sure og gråhårete, og venter bare på å kunne pensionere seg.

Gammel 01-06-07, 12:56   #23
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Hadde jeg hatt lese- og skriveproblemer, har jeg nok valgt fordyping i norsk eller engelsk. Alle de tre fremmedspråkene er jo vanskelige på sitt vis. Mye tegnsetting og "Ukjente" bokstaver både i fransk og spansk og en temmelig intrikat grammatikk i tysk.

Han trenger ikke fremmedspråk om han kun skal ha generell studiekompetanse.

*Bauche er tilhenger av yrkesrettet vgs + påbyggingsår for skoleleie skoleelever iallefall*

Helt enig.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 13:23   #24
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Hvis han har skrivevansker ville jeg i utgangspunktet foreslått at han fordyper seg i ett av de språkene han allerede kan, helst engelsk. Dette fordi han da kan bli skikkelig god i engelsk, i stedet for å bli bare halvgod i både engelsk og ett språk til.

Når det gjelder valg av språk så vet jeg lite om spansk. Tysk er av mange oppfattet som et litt "matematisk" språk, som de som er gode i matematikk lett blir gode i, mens fransk er langt mer "språklig". Har han sansen for matematikk, men litt skriveproblemer, ville jeg anbefalt tysk foran fransk i alle fall, dersom han skal ha et språk til. Men primært ville jeg anbefalt han å ta fordypning i engelsk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 17:06   #25
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har sett litt på fordypning i engelsk, men når det gjelder videre valg av skolegang så blir valget han tar nå avgjørende.
For han ville ok fordypning i engelsk være bra på mange måter, men ikke om det fører til at han må ta et helt nytt fremedspråk på vidregående.
(må jo satse på at han skal gå videre på skole)
Om det bare er yrkesrettet vidregående som gir "fritak" for et nytt fremmedspråk så stiller jeg veldig tvilende ti at fordypning vil være tingen.
Da vil han jo slippe "billgere" unna om han velger et fremmedspråk og velger en ikke yrkesrettet utdannelse.

Gammel 01-06-07, 18:26   #26
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Må bare spesifisere at jeg ikke anbefaler tysk, som Muad dib skriver. Det jeg gjør er det som ble etterspurt, nemlig å komme med råd mht språket jeg selv kjenner til. Hvis han er klar for å følge opp spansken, og også får god støtte hjemmefra, ser jeg ingen grunn til å ikke velge spansk hvis han uansett må ha språk på videregående.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 11:54   #27
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Må bare spesifisere at jeg ikke anbefaler tysk, som Muad dib skriver.

Det var nå mest Stompa jeg tenkte på der. Du snakket om spansken og dine elever.

Gammel 02-06-07, 17:39   #28
TBM
Passiv

Standard

Jeg ville gått for fordypning i engelsk. Gi ham en god mulighet til å oppnå god mestring på ungdomsskolen og heller være godt ajour med fagene når han begynner på videregående.

Det er ikke så ille å ta c-språk på videregående - man er da eldre og litt mer motivert for å jobbe med fagene (om han velger studiespesialisering da!)

Lykke til - lån/kjøp engelske bøker - få ham til å lese så mye som mulig. Er ikke så farlig om han ikke skjønner alt!

Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 18:31   #29
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Hadde jeg hatt lese- og skriveproblemer, har jeg nok valgt fordyping i norsk eller engelsk. Alle de tre fremmedspråkene er jo vanskelige på sitt vis. Mye tegnsetting og "Ukjente" bokstaver både i fransk og spansk og en temmelig intrikat grammatikk i tysk.

Han trenger ikke fremmedspråk om han kun skal ha generell studiekompetanse.

*Bauche er tilhenger av yrkesrettet vgs + påbyggingsår for skoleleie skoleelever iallefall*

Norsk eller engelsk fordypning.

Jeg er fransklærer på ungdomsskolen og vet at de mindre teroretiske elevene oftest velger norsk eller engelsk fordypning fordi de behersker dette litt fra før. Men dette fører ofte til svært bråkete klasser med lite motiverte elever. Generelt sett kan man si at tilvalgsspråkene har lite motiverte elever da...

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.