|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Språkopplæring.Vi som jobber som spansklærere på videregående sliter voldsomt med elever som har blitt rådet til å ta spansk av velmenende rådgivere på ungdomsskolen, nettopp fordi dette er det "letteste" språket. I tredjeklasse på skolen der jeg jobber opplever vi nå at nesten 1/3 av elevene er i ferd med å stryke i spansk eller ikke få vurdering. Vi setter dette i sammenheng med at det er et språk som blir valgt av elever som ser etter det "lettvinte".
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Språkopplæring.
Og det gjelder jo i grunnen alle språkfag. Det er utrolig vanskelig å få elevene til å forstå at det er DE som må gjøre arbeidet med å lære språket. Læreren kan bare legge til rette, ikke gjøre selve læringsarbeidet. Og læringsarbeidet må starte umiddelbart. I noen fag jobber man med isolerte tema, og når et tema er ferdig legger man det bort og går videre. Sånn er det ikke i språkfagene. Når man har lært noe nytt, tar man det med seg videre og det forventes at man behersker det fra da av.
![]() |
#3 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: SpråkopplæringJeg har selv hatt tysk på skolen, men jeg er TOTALT ubrukelig som leksehjelper.
![]() |
#4 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: SpråkopplæringRettskriving vil han nok ha problemer med uansett språk, han har jo problemene i norsk også.
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SpråkopplæringHos oss får elevene som bruker pc i norsk også bruke det i fremmedspråk.
![]() |
|
|