|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalier
Jeg syns ofte man glemmer at konteksten Muhammedkarikaturene ble trykket i var nettopp det Lisa skriver her: De ble tegnet og trykket som en protest mot at det var blitt umulig å ytre seg kritisk eller "respektløst" mot islam. Den direkte foranledningen var en nyhetssak at et forlag som skulle utgi en religionsbok ikke hadde funnet en eneste illustratør som ville illustrere kapitlet om Muhammeds liv, i redsel for represalier om de tegnet profeten. Altså ikke som satire, men rett og slett som illustrasjon.
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Samtidig er dette to sider av samme sak. De feeder på hverandre.
Jeg er ikke helt enig i at dette er motsetningsfyllt. En ting er å være for ytringsfrihet, men det er ikke det samme som at man alltid trenger å bruke den. Jeg reagerer på alle disse "Je Suis Charlie Hebdo" fra mennesker som ikke kjenner til satiremagasinet. Jeg kjenner ikke godt nok til det til å identifisere meg med det. Jeg hadde aldri hørt om det før dette skjedde. For alt jeg vet er det noe ala document.no, som med sine rasistiske magasinforsider roper om satire og politisk kritikk. Jeg ønsker virkelig ikke å bli tatt til inntekt for et menneskesyn jeg ikke kan identifisere meg med, i en slags misforstått støtteerklæring. Ytringsfrihet er ikke et frikort til å være slem, samtidig som jeg selvfølgelig mener at å drepe eller på annen måte skade dem man er uenig med er foraktelig og totalt uakseptabelt.
|
|
|
#23 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Terror og frykten for represalierJeg kjente godt til magasinet og er helt enig med antirasistisk senter i at det definitivt ligger godt innenfor antirasismesegmentet. Disse folkene var franske venstreintelektuelle som harselerte med religion og typisk elite, de sparket oppover og nedover. Alltid innenfor satire, og det er det vesentlige her.
|
|
|
#24 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierTallulah: Muhammedtegningene, inkludert den med turbanbomben, var ikke laget som hets, men som sagt, som en ganske gjennomtenkt kommentar på et reelt problem. Det er klart at det er ikke greit å si eller tegne så krenkende og sårende ting man bare klarer og så gjemme seg bak "men det er jo bare humor!!", men det er det virkelig ikke mange som gjør i forhold til islam, mener jeg.
|
|
|
#25 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalierDe jeg kjenner som har byttet til "Je suis Charlie"-bilde er personer jeg antar kjenner veldig godt til tidsskriftet. Men jeg skjønner hva du mener, Tally. Og det er en av årsakene til at jeg ikke har byttet selv - jeg hadde rett og slett ikke hørt om Charlie Hebdo før i går, dvs. jeg har sikker hørt om det, men informasjonen har ikke festet seg nevneverdig. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Takk for info.
Jeg tenkte ikke på den spesielt, mer debatten generelt. Det er kanskje ikke mange som drar en Eia på islamkritikk, men det er endel av vitsetegningene som jeg syns er rasistiske, mer enn satiriske. Jeg syns f.eks. document gjemmer rasisme bak satire. Nå tenker jeg ikke på turbanbomben, jeg husker rett og slett ikke bakgrunnen for den, ei heller Charlie, jeg kjenner som sag tikke til magasinet, det kan godt være det er innafor.
|
|
|
#27 |
|
villende
|
Det står: "Faren, sønnen og den hellige ånd", så den er (åpenbart) rettet mot kristendommen. Og sannsynligvis mot den katolske kirken. Og relativt støtende for ganske mange kristne, vil jeg tro. Spesielt de som er motstandere av homofili. Og det må bare aksepteres. Spørsmålet er om det hadde vært like lett å akseptere hvis det var et tidsskrift som holdt til i et hovedsaklig muslimsk land som hadde publisert bildet. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Mother of Dragons
|
Dersom man skal gjøre noe med ytringsfrihetproblemet, altså mer spesifikt enn problemet gærne, sinte, unge menn, så bør man oversvømme media med kritikk og satire slik at det blir alminneliggjort.
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet ikke.
|
|
|
#30 |
|
anglofil
Sv: Terror og frykten for represalierJeg er helt enig med deg forøvrig Tallulah at steder som document driver med ren hatpropaganda, ofte forsøkt dekket til som satire. Men igjen, Charlie Hebdo sparket virkelig i alle retninger og hadde ikke en spesifikk agenda slik doc har.
|
|
|
#31 |
|
Glamorøs
|
Ja, mitt innlegg var ikke ment som kritikk av Charlie Hebdo, som sagt, jeg kjenner ikke til magasinet.
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierEn annen interessant parallell er han jeg ikke husker navnet på, han som har tegnet en del svært israelskkritiske tegninger, blant annet deltok (eller vant?) han i en tegnekonkurranse i Iran som omhandlet Holocaust(fornekting?). Han tegnet israeler og jøder med samme estetikk som ble brukt i mellomkrigstiden i Tyskland. Hvis jeg har skjønt det riktig så tegner han fortsatt med samme tema, men har sluttet med de store nesene, og hvis det stemmer så har han kanskje beveget seg fra ugreit til greit?
|
|
|
#33 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Terror og frykten for represalierPolitikvinne død etter ny skyting: http://www.ibtimes.com/french-police...-hebdo-1777144 |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Dette tenker jeg også. Kjenner at jeg blir redd, tørr feks. ikke ha sort profilbilde eller det der Je suis Charlie.
|
|
|
|
#35 |
|
anglofil
Mener du dette seriøst? Nå vet jeg lite om livet ditt men er det en begrunnet frykt kanskje? Du kjenner f.eks. mange muslimer i Norge som er en reel fare for deg?
|
|
|
#36 |
|
anglofil
Jeg husker heller ikke detaljene men tror du har rett. Det gikk vel på forholdsvis små detaljer men konteksten her var jo parallellen til karikaturer som ble brukt bevisst fra tyske myndigheter for å nøre opp under jødehat (del av propagandaen).
|
|
|
#37 |
|
Glamorøs
|
Det er veldig lite hensiktsmessig og bortkastet energi. Hvorfor i all verden skulle noen angripe deg for å endre profilbildet ditt? Terroristattentater kan deles inn i to grupper: Angrep på personer og organisasjoner somterroristene ser på som fiender, som f.eks. aktivt jobber i mot eller kritiserer regimer, ideologier eller kulturer, og tilfeldige masseangrep for å skape oppmerksomhet eller spre frykt. Det siste kan du ikke beskytte deg mot ved å unnlate å bytte profilbildet ditt, uansett.
|
|
|
#38 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, skjerp deg da, dette er jo bare tull.
|
|
|
#39 |
|
This is normal!
|
Jeg tenker litt på dette med trykking av karikaturene. Jeg synes det er bra at norske aviser er gjennomtenkte i forhold til dette. Skal ekstremisters oppførsel gjøre at man nesten tvinges til å trykke noe man vet kan støte mange moderate muslimer? Om de lander på at de vil trykke dem, er det greit å vite hvorfor man har skiftet holdning om det, og overnattenreaksjoner på et terrorangrep er ikke alltid det smarteste. Og bare så det er sagt: Hvis en norsk avis trykker karikaturene (Dagbladet hadde vel faksimiler i dag), så støtter jeg dem 100 % i det. Det er deres rett og det kan ha en viktig funksjon.
|
|
|
|
#40 |
|
anglofil
Får ikke prikket deg, noen men veldig enig i det du sier.
|
![]() |
|
|