Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-14, 09:57   #21
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn

Jeg tenker at brukte klær og leker kan man gi bort resten av året, til bursdag og jul synes jeg godt de kan få nye ting.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 09:59   #22
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der sa du det, him. Det var det jeg kjente på også.

Når det er sagt så har jeg ofte spart på bomkjøp (der størrelsen ble for liten for eksempel) i stedet for å bytte dem og så har jeg brukt dem når ungene har hatt omvendt julekalender på skolen. Men det er virkelig ikke noe feil med å gi brukte ting som er i god stand. Mange av dem er ofte "brukte", bare lappene mangler på klærne, og tingene kan brukes av både en og to stykker.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 10:01   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns dette er et mangefasettert problem.

Helt overordnet så syns jeg det er synd at vi har skapt et slik overflodssamfunn at det å ha noe nytt blir satt som en standard for om det er akseptert eller ikke. Jeg syns det er forferdelig at mange tenker "Jammen, jeg kan jo bare gi det bort!" som et argument for å kjøpe mer, og mer og mer.

Men siden vi først er der vi er, så ser jeg argumentet mot å gi bort brukte gaver til jul til vanskeligstilte familier. Det er jo med på å forsterke klasseskillet alle vi overforbrukere har skapt. Det er det vi må snu først. Vi må bruke mer brukt selv, ikke se på det som grusomt å få eller gi bort brukte gaver (det ser man jo bare av tråden med akkurat det spørsmålet her inne, at ikke er akseptert) og vi må slutte å handle bare fordi vi har lyst på noe nytt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 10:25   #24
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker at vi må gi bort gode ting hvis det skal være til nytte, slikt våre egne barn faktisk bruker. Pent og praktisk yttertøy, sko og sportsutstyr. Hvordan det skal komme til rette familier er jeg usikker på.

Jeg synes det er litt krampeaktig at vi skal gi fattige barn ting til jul. Det virker mer riktig å donere penger til Fattighuset eller Frelsesarmeen hele året, de vet nok å bruke pengene til noe barn trenger.

Gammel 26-11-14, 10:26   #25
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes det blir litt flisespikking. Ja, det er kanskje bedre å gi nye leker/klær i gave til "fattige" barn, men det er uansett bedre å gi en gave enn ingenting.

Det blir litt som jeg føler om svigerforeldrene mine - alt jeg gir de er jo bare "tull". Vi har lagt oss i en prisklasse som gjør at de lett kan kjøpe alt vi gir de selv, og det blir litt gjetting på hva de ønsker seg innimellom - mao ikke innertier hver år. Men det at gaven ikke er perfekt gjør den jo ikke totalt verdiløs?

Og det er det jeg føler denne artikkelen gjør. Den peker på et reellt problem, men hvis alternativet er at det ikke blir gitt noe, så er det skivebom. Og jeg skjønner godt at de som er ansvarlige for gavene alltid pakker de opp for å skjekke tilstanden, om de er aldersadekvate og kvaliteten, men det er alikevel et bra tiltak.

Ikke la det beste bli det godes fiende.

Veldig god oppsummering. Jeg ser at akkurat det med å gi brukte ting presentert som gave kan være litt uheldig, men jeg kan ikke skjønne annet enn at brukte klær og leker i god stand må være mye bedre enn ingen klær eller leker.

Og så må jeg si at selv om kommentaren stiller interessante spørsmål, synes jeg det er utrolig ufint å mistenkeliggjøre motivene til en navngitt person ved å spørre om det er "prisverdig å gi vekk sine egne brukte ting for å rydde plass for nye til seg selv?". Det burde være mulig å ta opp problemstillingen på et generelt grunnlag, uten å henge ut det som for meg så ut som et velment forsøk på å gjøre noe fint for andre.

Gammel 26-11-14, 10:32   #26
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men ser du problematikken ut fra at disse barna "vi" gir til, er de som nesten alltid får brukt tøy? Jeg kjøper også brukt tøy til min datter, men det er jo unntaket, det er mest nytt tøy. Derfor synes jeg ikke det blir helt sammenlignbart. Jeg er den type person som er litt stolt når jeg er flink med gjenbruk, men disse barna er jo ofte fra svært fattige familier og har knapt nytt tøy ..... helt annen kontekst, og derfor noe mer problematisk synes jeg.

Jeg ser absolutt problemet. Så jeg er i utgangspunktet enig i at det bør være nytt.

Men - vi kan ha en knallkul fjernstyrt bil som er pent brukt og man har vokst fra, den kan koste for eksempel 700 kroner som ny. Ville jeg ha brukt 700 kroner på gave til fattighuset? Kanskje ville jeg ha kjøpt en mindre kul gave til 200? Altså at man kan få finere gaver dersom man kan gi vekk ting som er som nye. Og hvis jeg skulle ha brukt 700,- det har jeg jo strengt tatt råd til så tror jeg at jeg hadde kjøpt 2 eller 3 gaver for den summen i stedet for en stor.

Gammel 26-11-14, 10:41   #27
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn.

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg ser absolutt problemet. Så jeg er i utgangspunktet enig i at det bør være nytt.

Men - vi kan ha en knallkul fjernstyrt bil som er pent brukt og man har vokst fra, den kan koste for eksempel 700 kroner som ny. Ville jeg ha brukt 700 kroner på gave til fattighuset? Kanskje ville jeg ha kjøpt en mindre kul gave til 200? Altså at man kan få finere gaver dersom man kan gi vekk ting som er som nye. Og hvis jeg skulle ha brukt 700,- det har jeg jo strengt tatt råd til så tror jeg at jeg hadde kjøpt 2 eller 3 gaver for den summen i stedet for en stor.

Dette er akkurat det samme som jeg tenkte. Jeg ser problemet med at det er kjipt å få en brukt gave, men samtidig er det vel bedre med en kul, dyr (om enn brukt leke), enn noe billig ræl?

Dersom det ikke er ønskelig med brukte ting, bør man vel stoppe hele initiativet og heller samle inn penger som det kan kjøpes nye gaver for.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 11:07   #28
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Problemet er at folk ikke gir fint brukte ting, men det flommer over av ræl. Jeg har hørt om brukte tresleiver bla. Da lurer jeg litt på hva giver har tenkt. Jeg har selv arvet brukte tresleiver og er glad i dem, men hadde ikke blitt glad for det som julepresang hvis jeg var i en vanskelig situasjon.

Gammel 26-11-14, 11:19   #29
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er flott med gjenbruk, gir bort mye, og arver gjerne til mitt barn. Men å pakke inn brukte ting i gavepapir og gi til vanskeligstilte, uansett hvor helt og rent noe var, kunne ikke falle meg inn.

Gammel 26-11-14, 11:23   #30
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

For the record: jeg har gitt bort brukte ting til egne barn. Sønnen min fikk en hel gjeng av lekebåter. Han hadde ikke fått så mange om det skulle ha vært nye.

Gammel 26-11-14, 11:55   #31
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

At folk pakker inn gammelt ræl er uansett ikke greit. Men det er en annen diskusjon tenker jeg.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 12:23   #32
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Problemet er at folk ikke gir fint brukte ting, men det flommer over av ræl. Jeg har hørt om brukte tresleiver bla. Da lurer jeg litt på hva giver har tenkt. Jeg har selv arvet brukte tresleiver og er glad i dem, men hadde ikke blitt glad for det som julepresang hvis jeg var i en vanskelig situasjon.

Ja, enig. Og da løser man ikke problemet med at man må kjøpe ting. Hva skal man si til de som kjøper leker av veldig dårlig kvalitet på Nille til 29.90? Er det en fin gave?

Og helt ærlig - det vil alltid være noen som gir noe rart. Blir man over et viss antall mennesker vil det alltid være et kjøtthue med.

Gammel 26-11-14, 12:38   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker vel at slike eksempler med fantastisk fine ting som er såvidt brukt og som er dyre og fine og flotte er litt på siden av diskusjonen. Det er som regel ikke det som er saken. Jeg vil tro at de fleste synes slike spesialtilfeller er greit. (Men som en digresjon synes jeg veldig ofte ting er finere når jeg pakker dem inn i skapet i påvente av å arves til nestemann i familien enn når jeg pakker dem frem igjen, jeg vil tro dette også gjelder leker man kan finne på å gi bort kanskje).

Jeg tror at hvis utgangspunktet man har er å gi bort noe bra og tenker at det skal være en gave til vanlige barn med vanlige forutsetninger og ønsker slik som våre egne barn, er man på riktig spor. Men det mange tenker er mer at de skal lære egne barn noe om å gi og om fattige og rike. Det er en fin tanke, men jeg tror man i endel tilfeller er på villspor i forhold til mottaker da. Hvis det er et slikt pedagogisk aspekt som er hovedpoenget med handlingen tenker jeg at det er en bedre løsning å gi endel av lommepengene i gryta eller å kjøpe en gave av lommepenger, gjerne noe barnet helst skulle hatt selv. Frelsesarmeen ønsker primært penger, sekundært nye ting til akkurat dette julegaveopplegget sitt. Det er fullt forståelig. Resten av året ønsker de alt som er helt, rent og flekkfrittt, så det er gode muligheter til å få gitt bort brukte ting også om man ønsker det.

Gammel 26-11-14, 12:51   #34
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Vi gir også brukt til barna våre. Kan også gi det i gave om det er noe dyrt/stort utstyr. Men skjønner godt at frelsesarmeen heller vil ha penger for å gi bort julegaver. Det å aldri kunne velge om man skal kjøpe nytt eller brukt er ingen god følelse og forsterker følelsen av å føle seg utenfor. Jeg putter gjerne på mini en brukt ulldress fordi det er bortkastet å kjøpe nytt når vi har en etter junior. Selv om det er en flekk som ikke går bort eller den er litt slitt på ermene. Det å føle seg "normal" med å kunne gi ungene leker i orginalpakningen en sjelden gang eller ta de med på tusenfryd uten at det velter flere måneders husholdning handler ikke bare om kroner og øre. Det handler om å føle seg likeverdig. At vi lever i et samfunn med sånne standarder sier litt det også, men skjønner veldig godt det føles sånn. Har hatt unge mennesker som skal bli foreldre for første gang, men som mottar sosialhjelp. De har ikke råd til å kjøpe alt . Jeg var strålende fornøyd med å finne voksipose til fire hundre på finn, mens de ser på det som nederlag og går rundt på babyshop med klump i magen.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 14:26   #35
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, enig. Og da løser man ikke problemet med at man må kjøpe ting. Hva skal man si til de som kjøper leker av veldig dårlig kvalitet på Nille til 29.90? Er det en fin gave?

Og helt ærlig - det vil alltid være noen som gir noe rart. Blir man over et viss antall mennesker vil det alltid være et kjøtthue med.

Når det er så mange som gir ting som ikke er ok for mottaker så tror jeg ikke det er de få kjøtthuene som er problemet. Jeg tror mottager her fint kunne arvet en ullgenser. Men de gavene de skal få på julaften ønsker man skal være gaver og ikke arv. Jeg kjenner selv igjen det Katta skriver om at det man selv legger bort som fint og brukbart ikke er så fint og brukbart når man finner det frem igjen senere. Jeg tror mange av oss feilberegner hva som er ok som gaver.

Gammel 26-11-14, 18:35   #36
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi skal visst bidra til to omvendte kalendere i år, begge går til "fattige barn i fattige land". Til skolen skal vi levere en gave, innpakket i julepapir. (Valgfritt å gjøre da, men vi deltar selvsagt) Den er nå grei nok, og som mannen sa "flott, da får vi noe å gjøre med den dukka", vi har nemlig ei "bomkjøp-dukke" stående i kjelleren, det er ikke noe som helst galt med den, men vi valgte å ikke gi den til vår datter som fikk tre andre dukker det året, og tenkte at den kunne være til en annen en annen gang... og bar bare gitt gaver til små gutter siden egentlig.

Så var det lillesøster sin, og den synes jeg nesten er litt mer betenkelig. Her er det også frivillig å delta, men de skal altså trekke et barn (eller to, om alle er med i forhold til antallet unger og dager i desember) i kalenderen, som får vise frem hva de har med for å gi. Det er bedt om noe de er vokst ifra eller har sluttet å bruke, men altså... det er ett eller annet i "her viser vi frem til alle de andre hva X gir" blir litt sånn... for dem som ikke har "flotte arveklær å gi bort" er det jo ikke noe kjekt?

Gammel 26-11-14, 18:48   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det slik at Frelsesarmeen tar i mot julegaver også, og ikke bare penger? Hva er ok gaver å gi? Det slo meg at jeg kanskje kan ta med jentene på den slags gaveshopping i år. Barbie-dukke og Lego Friends må da være lett å finne givere til? Hva med klær fra HM, er det ok? Skriver man da "Kjole, str. 128" på pakken? Er det greit å pakke inn, selv om det blir pakket ut igjen. Tror jentene gjerne vil pakke inn slikt og ikke bare gi i pose.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 20:39   #38
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det slik at Frelsesarmeen tar i mot julegaver også, og ikke bare penger? Hva er ok gaver å gi? Det slo meg at jeg kanskje kan ta med jentene på den slags gaveshopping i år. Barbie-dukke og Lego Friends må da være lett å finne givere til? Hva med klær fra HM, er det ok? Skriver man da "Kjole, str. 128" på pakken? Er det greit å pakke inn, selv om det blir pakket ut igjen. Tror jentene gjerne vil pakke inn slikt og ikke bare gi i pose.

Vil tro både Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen, Røde Kors og Blå Kors tar i mot nye gaver. De har nok nok folk som trenger dem tenker jeg.

Det ligger også endel slike "innsamlinger" på facebook for tiden, bl.a en i Trondheim. I noen byer finnes "God jul, lille venn".

Du kan sikkert pakke inn, men må nok regne med at det blir pakket opp igjen.

Men, jeg tror nok Frelsesarmeen foretrekker penger slik at de selv kan kjøpe.

Gammel 26-11-14, 20:56   #39
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi er med på god jul lille venn i år. Der ønsker de bare nye gaver. Vi kommer også til å pakke inn små gaver til svigermor sin hjelpegruppe. Hun hjelper vanskeligstilte familier i hjemkommunen. Hun får det vi har vokst fra året rundt, og fikk mye når vi flytta nettopp. Men til jul blir det nye gaver herfra.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 21:39   #40
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi leverte to skoesker med nye gaver til barn i Latvia via Filadefia her i byen. De ønsker også bare nye ting for at de skal få noe nytt.

Skal forsøke å finne et par organisasjoner til som skal få ting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:08.