|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnDer sa du det, him. Det var det jeg kjente på også.
|
|
|
#23 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnJeg syns dette er et mangefasettert problem.
|
|
|
#24 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnJeg tenker at vi må gi bort gode ting hvis det skal være til nytte, slikt våre egne barn faktisk bruker. Pent og praktisk yttertøy, sko og sportsutstyr. Hvordan det skal komme til rette familier er jeg usikker på.
|
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn
Veldig god oppsummering.
|
|
|
#26 |
|
Off the map.
|
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn.
Jeg ser absolutt problemet. Så jeg er i utgangspunktet enig i at det bør være nytt.
|
|
|
#27 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn.
Dette er akkurat det samme som jeg tenkte. Jeg ser problemet med at det er kjipt å få en brukt gave, men samtidig er det vel bedre med en kul, dyr (om enn brukt leke), enn noe billig ræl? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnProblemet er at folk ikke gir fint brukte ting, men det flommer over av ræl. Jeg har hørt om brukte tresleiver bla. Da lurer jeg litt på hva giver har tenkt. Jeg har selv arvet brukte tresleiver og er glad i dem, men hadde ikke blitt glad for det som julepresang hvis jeg var i en vanskelig situasjon.
|
|
|
#29 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnJeg synes det er flott med gjenbruk, gir bort mye, og arver gjerne til mitt barn. Men å pakke inn brukte ting i gavepapir og gi til vanskeligstilte, uansett hvor helt og rent noe var, kunne ikke falle meg inn.
|
|
|
|
#30 |
|
Off the map.
|
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnFor the record: jeg har gitt bort brukte ting til egne barn. Sønnen min fikk en hel gjeng av lekebåter. Han hadde ikke fått så mange om det skulle ha vært nye.
|
|
|
#31 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnAt folk pakker inn gammelt ræl er uansett ikke greit. Men det er en annen diskusjon tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Leser
|
Ja, enig. Og da løser man ikke problemet med at man må kjøpe ting. Hva skal man si til de som kjøper leker av veldig dårlig kvalitet på Nille til 29.90? Er det en fin gave?
|
|
|
#33 |
|
maler
|
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnJeg tenker vel at slike eksempler med fantastisk fine ting som er såvidt brukt og som er dyre og fine og flotte er litt på siden av diskusjonen. Det er som regel ikke det som er saken. Jeg vil tro at de fleste synes slike spesialtilfeller er greit. (Men som en digresjon synes jeg veldig ofte ting er finere når jeg pakker dem inn i skapet i påvente av å arves til nestemann i familien enn når jeg pakker dem frem igjen, jeg vil tro dette også gjelder leker man kan finne på å gi bort kanskje).
|
|
|
#34 |
|
|
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnVi gir også brukt til barna våre. Kan også gi det i gave om det er noe dyrt/stort utstyr. Men skjønner godt at frelsesarmeen heller vil ha penger for å gi bort julegaver. Det å aldri kunne velge om man skal kjøpe nytt eller brukt er ingen god følelse og forsterker følelsen av å føle seg utenfor. Jeg putter gjerne på mini en brukt ulldress fordi det er bortkastet å kjøpe nytt når vi har en etter junior. Selv om det er en flekk som ikke går bort eller den er litt slitt på ermene. Det å føle seg "normal" med å kunne gi ungene leker i orginalpakningen en sjelden gang eller ta de med på tusenfryd uten at det velter flere måneders husholdning handler ikke bare om kroner og øre. Det handler om å føle seg likeverdig. At vi lever i et samfunn med sånne standarder sier litt det også, men skjønner veldig godt det føles sånn. Har hatt unge mennesker som skal bli foreldre for første gang, men som mottar sosialhjelp. De har ikke råd til å kjøpe alt . Jeg var strålende fornøyd med å finne voksipose til fire hundre på finn, mens de ser på det som nederlag og går rundt på babyshop med klump i magen. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Når det er så mange som gir ting som ikke er ok for mottaker så tror jeg ikke det er de få kjøtthuene som er problemet. Jeg tror mottager her fint kunne arvet en ullgenser. Men de gavene de skal få på julaften ønsker man skal være gaver og ikke arv. Jeg kjenner selv igjen det Katta skriver om at det man selv legger bort som fint og brukbart ikke er så fint og brukbart når man finner det frem igjen senere. Jeg tror mange av oss feilberegner hva som er ok som gaver.
|
|
|
#36 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnVi skal visst bidra til to omvendte kalendere i år, begge går til "fattige barn i fattige land". Til skolen skal vi levere en gave, innpakket i julepapir. (Valgfritt å gjøre da, men vi deltar selvsagt) Den er nå grei nok, og som mannen sa "flott, da får vi noe å gjøre med den dukka", vi har nemlig ei "bomkjøp-dukke" stående i kjelleren, det er ikke noe som helst galt med den, men vi valgte å ikke gi den til vår datter som fikk tre andre dukker det året, og tenkte at den kunne være til en annen en annen gang... og bar bare gitt gaver til små gutter siden egentlig.
|
|
|
#37 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnEr det slik at Frelsesarmeen tar i mot julegaver også, og ikke bare penger? Hva er ok gaver å gi? Det slo meg at jeg kanskje kan ta med jentene på den slags gaveshopping i år. Barbie-dukke og Lego Friends må da være lett å finne givere til? Hva med klær fra HM, er det ok? Skriver man da "Kjole, str. 128" på pakken? Er det greit å pakke inn, selv om det blir pakket ut igjen. Tror jentene gjerne vil pakke inn slikt og ikke bare gi i pose. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Vil tro både Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen, Røde Kors og Blå Kors tar i mot nye gaver. De har nok nok folk som trenger dem tenker jeg.
|
|
|
#39 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnVi er med på god jul lille venn i år. Der ønsker de bare nye gaver. Vi kommer også til å pakke inn små gaver til svigermor sin hjelpegruppe. Hun hjelper vanskeligstilte familier i hjemkommunen. Hun får det vi har vokst fra året rundt, og fikk mye når vi flytta nettopp. Men til jul blir det nye gaver herfra. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barnVi leverte to skoesker med nye gaver til barn i Latvia via Filadefia her i byen. De ønsker også bare nye ting for at de skal få noe nytt.
|
![]() |
|
|