|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstid
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei det er ikke betenkelig. Han snakker om hva han opplever og det er helt fair. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
|
Sv: Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstidOg så irriterer det meg grenseløst at norske medier hoster opp Selbekk og andre ytterliggående i debatter med Gilbert. Det gir ingen ting annet enn ytterligere ekstremisering. Skal nyansene fram må de hente fram folk som kan utfordre på de virkelig viktige områdene. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Hvorfor det? Mener du at Israel kommer til å greie å hoste opp en legitim grunn til å stenge ham ute? Fakta er at han er utestengt. Det bekrefter Israel. Grenseovergangene er en måte Israel på en skikkelig ondskapsfull måte kontrollerer befolkningen i Gaza. Det er ikke få som har dødd på grensa fordi Israel har nektet ambulanser med f.eks fødende kvinner komme gjennom under dekke av "sikkerhet". Man kan godt være uenig i Gilberts måte å snakke om Israel på, men dette beviser nok en gang at Israels politikk er diktatorisk og ønsker å kneble ytringsfrihet.
|
|
|
#25 |
|
|
Hvordan tenker du at blokkaden best kan oppheves? |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Han reiser ikke som enkeltstående norsk kirurg, men som ansatt ved UNN som har et samarbeid ned sykehuset i Gaza. http://m.db.no/2014/11/14/nyheter/in...6241601/?www=1
|
|
|
#27 |
|
|
Hvorfor er det merkelig å si at man heller støtter en organisasjon fremfor en annen? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
|
Sv: Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstidOg om UNN står som ansvarlig sendeorganisasjon for hans reiser så er det på sin plass at de tar saken opp med myndighetene. Er det dem som er nektet passasje for alt sitt personell eller bare Gilbert? |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg tviler på at det hostes opp en "allment" legitim begrunnelse, men med tanke på Gilberts svært klare politiske ståsted, og sin trang til å hevde den, synes jeg det er (jeg er) naivt å si at dette er dommt gjort av Israel, punktum!, uten å vite mer om bakgrunnen. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstidJeg kjenner det opprører meg enormt at Israels propaganda har greid å snu den allmenne oppmerksomheten vekk fra grusomhetene de påfører Palestina til at kritikken de får skal være urettmessig.
|
|
|
#31 |
|
|
Hva mener du med det? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Flawsome
Dette synes jeg var en rar kommentar i denne tråden. Vi diskuterer saken Mads Gilberts utestengelse spesielt, ikke sant, og ikke konflikten Israel/Palestina generelt. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstidDet ble lenket til Dagsnytt 18, men jeg vil gjerne være sikker på at følgende kommentarer blir imøtegått:
Eh! Han "bruker ikke mediene" samtidig som han lanserer bok. Det er motsatt. Han lanserer en bok, og mediene får tilgang til boken før lanseringen. Det er mediene som tar tak i det faktum at Israel nå nekter ham innreise av "sikkerhetsmessige årsaker". Dette er ikke et stunt fra Gilbert for å oppnå høyere salgstall.
Hva er det man trenger å vite, egentlig? Bortsett fra at det tydeligvis er problematisk for Israel at en lege ikke nøyer seg med å gi behandling, men også forteller verden om de grusomhetene som Israel begår. Jeg ser stadig vekk at folk hyler opp om Gilberts politiske ståsted. Når ble det politisk å bli opprørt og lei seg over at sivile (hvor en alt for stor andel er barn) drepes over en lav sko?
|
|
|
#34 |
|
|
Sv: Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstidLIlle Meg.. Hans politiske ståsted består ikke bare i at han er lei seg og opprørt over at sivile drepes over en lav sko. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Flawsome
Det å bli opprørt og lei seg er i seg selv ikke politisk, nei, det har jeg aldri påstått. Alle normale mennesker blir i det minste opprørt og lei seg når barn drepes. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvilken løsning partiet Rødt (som Gilbert tilhører) har på konflikten. Men det er da faktisk ganske uinteressant. Det foregår en nærmest nedslakting av palestinere. De blir fordrevet fra hus og hjem. Midt oppe i dette har altså Gilbert (og partner Fosse) gitt medisinsk hjelp, noe som han/de nå blir nektet.
|
|
|
#37 |
|
|
Politikk er ikke uinteressant for Gilbert oppi dette. Det var det som fikk ham på kant med LUG og gjør at han oppfordret til boikott av dem. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
|
Sv: Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstidDa det smalt? Det smeller hele tiden. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
|
Sv: Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstidDet smeller hele tiden, men jeg tenkte da det smalt skikkelig på Shifa. Sist redigert av Guava : 19-11-14 kl 09:59. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Leser
|
Sv: Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstidJeg er enig med Guava at det er vanskelig å se Mads Gilbert som en "ren lege", og at det å diskutere han som om han var en "vanlig lege" blir for unyansert.
|
![]() |
|
|