Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstid

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-14, 09:45   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mads Gilbert utestengt fra Gaza på livstid

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Dette visste jeg ikke, og det vet vel ikke de fleste heller, men jeg er sikker på at Mads vet det, og da er det jo litt betenkelig med måten han går ut i media med dette på. Eller?

Nei det er ikke betenkelig. Han snakker om hva han opplever og det er helt fair.

Konteksten er spesiell og Gilbert er ikke hvilken som helst lege og det er der i alle fall mange debattanter ute på nett bommer i argumentasjonen. Snakker man om grensen til Gaza som en grense som om det var en vanlig landegrense så blir det rart. Gazagrensen ved Eretz er blokkert. Noen hjelpeorganisasjoner har sluppet gjennom,men det er så strengt at det ikke er noen som kan være sikre på slik passasje. Leger uten grenser passerer med sitt mannskap, men til og med de har hatt problemer. Gilbert slapp inn sist og det synes jeg nesten er litt oppsiktsvekkende. Her er det ikke at ikke Gilbert slipper gjennom som er et problem tenkere jeg. Det er blokaden som er et problem. Det er den som skaper utfordringer for lokalbefolkningen og der må det politiske løsninger til raskt.

At ikke Gilbert slipper inn over Rafah fra Egypt slik han har gjort på tidligere reiser står det lite om og det hadde vært interessant å vite årsaken.

Er det noen som vet om han har en organisasjon i ryggen i arbeidet sitt? Jeg har tatt for gitt at han reiser som privatperson, men det er jeg ikke sikker på. Privatpersoner kommer ikke inn i Gaza. Det mest kritikkverdige er at ikke innbyggere av Gaza kommer inn en gang.

Så er det Gilbert som er politisk ekstremist. Han er en glimrende lege, men legger ikke på noe vis skjul på at han også er politiker. I ulike lands trusselvurderinger er det ikke bare det at folk utøver vold som gjør dem svartelistet, men også uttalelser. Hvor kriteriene ligger varierer fra land til land. At Gilberts uttalelser kan bli vurdert som risiko er ikke rart å skjønne, hverken ut i fra israelsk eller egyptisk perspektiv. Jeg lurer på om han har forsøkt å reise til USA i det siste og om han vil komme inn dit? Å uttale som han har gjort om terrorangrepet i NY er noe jeg lett kan forestille meg kan gi trøbbel i USA.

Jeg mener at Gaza trenger all legehjelp de kan få, all bistand de kan få og ikke minst trenger de massiv støtte internasjonalt til å få komme ut av den forferdelige blokaden.
Gilbert arbeider på sin måte. Jeg er litt tvisynt i måten jeg ser på hans arbeid. Han har en tydelig politisk agenda som jeg er tvilende til. Hans legegjerning er viktig. Hans rapporter fra bombingen var viktig.

Jeg velger heller å støtte LUG og andres arbeid i Gaza og tror det er mer hensiktsmessig enn at enkeltstående norske kirurger reiser, men håper også at blokkaden generelt kan lettes slik at både Gilbert, men ikke minst også andre leger, mat, utstyr og folk kan komme inn og ut av grensene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.