|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Ja, vi har alltid stående frukt framme. Ungene spiser det, hvis de er småsultne, men ikke nødvendigvis hver dag. Men jeg har alltid frukt eller grønnsaker i matboksen deres. På middagsbordet har jeg som regel skåler med rå grønnsaker (fordi minsta liker ikke kokte, og heller ikke blandet salat), sånt som gulrøtter, sukkererter, paprika, småtomater, agurkskiver o.l. Hvis det er noe igjen etter middagen lar jeg skålene bare bli stående på bordet, og da går ungene stadig og forsyner seg av dette, heller enn frukt egentlig.
|
|
|
#2 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Ja - med fri tilgang; de får spise så mye og når de vil av det.
|
|
|
#3 |
|
Fortynnet
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi pleier alltid å ha diverse frukt i kjøleskapet, men minsten spiser det ikke i det hele tatt. Han har en lang liste med allergier og kryssallergier, har klødd i munnen og halsen de gangene han har spist frukt og bær og vi har etterhvert lagt hele prosjektet med å prøve på is. Heldigvis spiser han mange typer grønnsaker, og blodprøver viser at han ikke mangler noe. Men jeg opplever det bittelitt stigmatiserende å ha et barn som ikke spiser frukt i disse frukt-hallelujatider - noen tenker sikkert at vi er blant de som ikke har frukt i hus, evt. stapper ham med Nugatti og saft. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi har stort sett alltid frukt. Jeg synes ungene spiser mindre frukt nå enn da de var yngre, men nå er jeg ikke flink til å skjære opp og servere heller, da. Det går mest epler og bananer her.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgang, både på frukt, bær og grønnsaker. Det går mye epler, bananer, blåbær og druer, og i perioder appelsiner/klementiner.
|
|
|
#6 |
|
Klar
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Eldste har i teorien fri tilgang, men det er sjelden hun kommer på av seg selv at hun vil ha, selv om fruktfatet står på benken. Hun er VELDIG glad i frukt og bær, så tror problemet bare er at vi ikke oppholder oss i nærheten av kjøkkenet noe særlig utenom akkurat til måltidene. "Ute av syne, ute av sinn" |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi har stort sett alltid frukt, og Poden spiser det vi sender med i matpakken, men han spiser veldig lite frukt utover det.
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgang. Husker jeg ble temmelig satt ut i åpen barnehage når ungene fikk beskjed om "ikke å røre frukten før de har spist opp all brødmaten". |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Gir du barna dine frukt?De har stort sett fri tilgang, men spiser lite uten at det er oppskåret. Om middagen drøyer så får de en bolle med halv banan og halvt eple eller pære hver. Halvparten av gangene spiser de opp, halvparten av gangene ligger det igjen noen biter. I helgene får de tilsvarende med det samme de står opp fordi jeg vil drikke kaffe og finne sjela mi før jeg steller istand frokost. Tror mannen gjør det samme.
|
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Sv: Gir du barna dine frukt?
Men her må jeg ofte stoppe minste fra å spise grønnsaker, absurd nok. For hun er veldig tynn og småspist, og har i perioder ikke vokst som hun skulle. Og ved middagen kan hun godt, hvis hun får lov, bli sittende og spise kun agurkskiver, hvis jeg har dette på bordet. Så fyller hun opp magen med det, og orker ikke kjøtt/fisk, saus eller ris/pasta. Også er hun selvsagt sulten igjen etter en liten stund. Så hun får av og til beskjed om ikke å røre grønnsakene før hun har spist litt av det andre.
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Det er vel fordi mange barn synes frukt er søtt og godt og spiser det istedet for annen mat? Bare frukt er ikke mye å vokse og fungere på. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
Det er en klassisk i Norge er bare brødmat ordentlig mat-mistake. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
Neida, og det var jo ikke tilfelle i mitt eksempel, heller. Hvis det derimot er sånn at man bekymrer seg for at barnet spiser frukt og ingenting annet, tar man vel neppe sånt med som tillegg til det man ønsker barnet skal spise? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Men da misforstod du meg helt. Jeg er en hylende motstander av brødtyranniet i Norge og spiser ikke brød selv. Det var vitterlig ikke det jeg mente. Men bare frukt er heller ikke mat. Det er en del sukker, fiber og i beste fall noen vitaminer og mineraler. Og antioksidanter hvis man er bevisst på hva man velger. Hvis du leser innlegget mitt, så skrev jeg ikke noe om brød. Jeg la riktignok til "grovt korn" etter at du siterte meg, men det var for å Illustrere at jeg ikke synes det er feil å spise det. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ringskrømt
|
Problemer er vel at frukt behandles som belønning eller dessert. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi har alltid frukt i hus, men det er ikke fri tilgang. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi kjøper også mye frosne bær. Det er litt dyrere enn frukt hvis jeg bare ser på kiloprisen, men siden man spiser alt tror jeg ikke det blir så veldig mye dyrere.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Her er det fri tilgang. |
|
|