Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du barna dine frukt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-14, 09:45   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Ja, vi har alltid stående frukt framme. Ungene spiser det, hvis de er småsultne, men ikke nødvendigvis hver dag. Men jeg har alltid frukt eller grønnsaker i matboksen deres. På middagsbordet har jeg som regel skåler med rå grønnsaker (fordi minsta liker ikke kokte, og heller ikke blandet salat), sånt som gulrøtter, sukkererter, paprika, småtomater, agurkskiver o.l. Hvis det er noe igjen etter middagen lar jeg skålene bare bli stående på bordet, og da går ungene stadig og forsyner seg av dette, heller enn frukt egentlig.

Hvis frukta ikke ble spist så hadde jeg i alle fall ikke giddet å kjøpe det. Hvis fruktfatet bare skal være for å pynte opp så kjøper jeg heller en blomsterbukett.

Gammel 19-03-14, 10:11   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja - med fri tilgang; de får spise så mye og når de vil av det.

Gammel 19-03-14, 17:56   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi pleier alltid å ha diverse frukt i kjøleskapet, men minsten spiser det ikke i det hele tatt. Han har en lang liste med allergier og kryssallergier, har klødd i munnen og halsen de gangene han har spist frukt og bær og vi har etterhvert lagt hele prosjektet med å prøve på is. Heldigvis spiser han mange typer grønnsaker, og blodprøver viser at han ikke mangler noe. Men jeg opplever det bittelitt stigmatiserende å ha et barn som ikke spiser frukt i disse frukt-hallelujatider - noen tenker sikkert at vi er blant de som ikke har frukt i hus, evt. stapper ham med Nugatti og saft.

De andre barna mine var glade i frukt og spiste det sikkert hver dag, men jeg har aldri løpt etter dem med oppskårne biter flere ganger om dagen for å få stappet i dem mest mulig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 16:43   #4
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har stort sett alltid frukt. Jeg synes ungene spiser mindre frukt nå enn da de var yngre, men nå er jeg ikke flink til å skjære opp og servere heller, da. Det går mest epler og bananer her.

Gammel 19-03-14, 09:39   #5
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fri tilgang, både på frukt, bær og grønnsaker. Det går mye epler, bananer, blåbær og druer, og i perioder appelsiner/klementiner.

Den ene av jentene mine spiser mye frukt og grønt, den andre må oppmuntres en smule, spiser mer når hun får det servert oppkuttet etc.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:47   #6
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Eldste har i teorien fri tilgang, men det er sjelden hun kommer på av seg selv at hun vil ha, selv om fruktfatet står på benken. Hun er VELDIG glad i frukt og bær, så tror problemet bare er at vi ikke oppholder oss i nærheten av kjøkkenet noe særlig utenom akkurat til måltidene. "Ute av syne, ute av sinn"

Men jeg burde absolutt vært mye flinkere til å servere oppskåret frukt, til begge to.

Eldste får jo heldigvis daglig i barnehagen, og yngste får mos og sånn, men de er jo glad i frukt, og jeg kjøper en del frukt. Så problemet er bare å huske på å spise den! (og frukt frister som regel bare de aller første dagene etter at den er kjøpt, så den må spises med en gang, ellers ligger den bare på fruktfatet og ser anklagende på meg til den blir så stygg at den kan kastes.. )

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:47   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har stort sett alltid frukt, og Poden spiser det vi sender med i matpakken, men han spiser veldig lite frukt utover det.

Gammel 19-03-14, 09:48   #8
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 318
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Mine unger er ikke særlig glad i frukt og grønnsaker, men får alltid det de vil ha av sånt. Eneste begrensninger er hvis de plutselig får dilla og vil ha tre appelsiner på rad.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:49   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fri tilgang. Husker jeg ble temmelig satt ut i åpen barnehage når ungene fikk beskjed om "ikke å røre frukten før de har spist opp all brødmaten".

Våre tåler ikke sitrus, men epler, bananer, meloner og bær har vi alltid.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:55   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har stort sett fri tilgang, men spiser lite uten at det er oppskåret. Om middagen drøyer så får de en bolle med halv banan og halvt eple eller pære hver. Halvparten av gangene spiser de opp, halvparten av gangene ligger det igjen noen biter. I helgene får de tilsvarende med det samme de står opp fordi jeg vil drikke kaffe og finne sjela mi før jeg steller istand frokost. Tror mannen gjør det samme.

Gammel 19-03-14, 09:55   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Fri tilgang. Husker jeg ble temmelg satt ut i åpen barnehage når ungene fikk beskjed om "ikke å røre frukten før de har spist opp all brødmaten".

Men her må jeg ofte stoppe minste fra å spise grønnsaker, absurd nok. For hun er veldig tynn og småspist, og har i perioder ikke vokst som hun skulle. Og ved middagen kan hun godt, hvis hun får lov, bli sittende og spise kun agurkskiver, hvis jeg har dette på bordet. Så fyller hun opp magen med det, og orker ikke kjøtt/fisk, saus eller ris/pasta. Også er hun selvsagt sulten igjen etter en liten stund. Så hun får av og til beskjed om ikke å røre grønnsakene før hun har spist litt av det andre.

I perioder er det mye smoothie her også, om morgenen. Mannen lager hver morgen, sammen med den ene av ungene etter tur. Så vi har en del frosne bær til det formålet, og kutter opp og fryser ned overmodne bananer.

Gammel 19-03-14, 10:07   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Rødme

Fri tilgang. Husker jeg ble temmelig satt ut i åpen barnehage når ungene fikk beskjed om "ikke å røre frukten før de har spist opp all brødmaten".

Det er vel fordi mange barn synes frukt er søtt og godt og spiser det istedet for annen mat? Bare frukt er ikke mye å vokse og fungere på.

I mine øyne er frukt litt "dessert". I gåseøyne fordi det jo er en sunn dessert. Et måltid synes jeg bør inneholde elementer av fisk, kjøtt, grønnsaker, grovt korn, magre melkeprodukter, egg, bær, nøtter etc. Frukt kan selvsagt inngå i et måltid, men jeg synes det bør balanseres, feks med cottage cheese og nøtter. En smoothie kan godt være et måltid hos oss, men den inneholder da (i tillegg til frukt) bær, grønnsaker, fett, Eggeplomme, nøtter eller havregryn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:09   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er vel fordi mange barn synes frukt er søtt og godt og spiser det istedet for annen mat? Bare frukt er ikke mye å vokse og fungere på.

I mine øyne er frukt litt "dessert". I gåseøyne fordi det jo er en sunn dessert. Et måltid synes jeg bør inneholde elementer av fisk, kjøtt, grønnsaker, magre melkeprodukter, egg, bær, nøtter etc. Frukt kan selvsagt inngå i et måltid, men jeg synes det bør balanseres, feks med cottage cheese og nøtter. En smoothie kan godt være et måltid hos oss, men den inneholder da (i tillegg til frukt) bær, grønnsaker, fett, Eggeplomme, nøtter eller havregryn.

Det er en klassisk i Norge er bare brødmat ordentlig mat-mistake.

Jeg spøker med sånt de gangene vi spiser på McDonalds når vi er i Sverige. "Nei, la eplebitene ligge til du har spist opp hele hamburgeren og all pommfritten din!"

Gammel 19-03-14, 10:15   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, en viss balanse er jo greit da. Jeg syns ikke et kosthold på 90% frukt hadde vært særlig optimalt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:24   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nja, en viss balanse er jo greit da. Jeg syns ikke et kosthold på 90% frukt hadde vært særlig optimalt.

Neida, og det var jo ikke tilfelle i mitt eksempel, heller. Hvis det derimot er sånn at man bekymrer seg for at barnet spiser frukt og ingenting annet, tar man vel neppe sånt med som tillegg til det man ønsker barnet skal spise?

Det er litt sånn at kulturen er brødmat for alle penga, det er ordentlig mat og det eneste dugande lunsjalternativet. Frukt er mer dessert, belønning eller tillegg. Om ungen spiser 4 eplebiter før det spiser brødmaten sin, ser jeg ikke det som noe problem, og hvertfall ikke noe man irettesetter ungen sin for.

Gammel 19-03-14, 10:20   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da misforstod du meg helt. Jeg er en hylende motstander av brødtyranniet i Norge og spiser ikke brød selv. Det var vitterlig ikke det jeg mente. Men bare frukt er heller ikke mat. Det er en del sukker, fiber og i beste fall noen vitaminer og mineraler. Og antioksidanter hvis man er bevisst på hva man velger. Hvis du leser innlegget mitt, så skrev jeg ikke noe om brød. Jeg la riktignok til "grovt korn" etter at du siterte meg, men det var for å Illustrere at jeg ikke synes det er feil å spise det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:25   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men da misforstod du meg helt. Jeg er en hylende motstander av brødtyranniet i Norge og spiser ikke brød selv. Det var vitterlig ikke det jeg mente. Men bare frukt er heller ikke mat. Det er en del sukker, fiber og i beste fall noen vitaminer og mineraler. Og antioksidanter hvis man er bevisst på hva man velger. Hvis du leser innlegget mitt, så skrev jeg ikke noe om brød. Jeg la riktignok til "grovt korn" etter at du siterte meg, men det var for å Illustrere at jeg ikke synes det er feil å spise det.

Problemer er vel at frukt behandles som belønning eller dessert.

Gammel 19-03-14, 09:50   #18
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alltid frukt i hus, men det er ikke fri tilgang.
Ett av barna våre ville levd utelukkende på frukt om han hadde hatt fri tilgang. Han elsker frukt.
De andre er selvbegrensende.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:54   #19
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøper også mye frosne bær. Det er litt dyrere enn frukt hvis jeg bare ser på kiloprisen, men siden man spiser alt tror jeg ikke det blir så veldig mye dyrere.

Gammel 19-03-14, 18:46   #20
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Her er det fri tilgang.
Det som settes frem spises somregel opp.

Igår sto det noe mat på kjøkkenbordet imens jeg stekte vaffler til kveldsmat.
Lillesøster spiste en boks cherrytomater på 2 minutter! Hun kunne fint levd på frukt og grønnsaker.
Storesøster har blitt flinkere.

Jeg handler somregel etter hva som er på tilbud.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.