|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?
Det er vel der jeg er også, men min eldste er også svært glad i å lese og spesielt fantasy. Dette er en måte å forberede henne på filmene, da kommer ikke innholdet overraskende. Hadde hun ikke lest bøkene først kan det godt hende at jeg hadde utsatt når hun fikk se filmene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Spørs veldig hvilken bok/film det er snakk om. Harry Potter må leses før filmene ses her i huset. Grunnen til det er at det er så veldig mye som er utelatt i filmene, slik at jeg mener de får betydelig større utbytte av filmene etter å ha lest bøkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
I mål
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?
Du ville vel fått unger som var glade i bøker uansett antagelig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Eg meiner på ingen måte at det er dumt å få primæforholdet til boka, altså. Misforstå meg rett. Eg tenkte meir i retning av å nekte ungar å sjå filmen om dei ikkje har lest boka først. Eg tenker jo at det er to heilt ulike kulturelle referansepunkt, og diskuterer jo filmspråket med barnet på ein annan måte enn det litterære språket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Borte
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Vi bruker nok mest infallsmetoden når det gjelder ungenes kulturelle dannelse, så nei vi setter ingen krav om bok før film. Har ikke tenkt over at man burde gjøre det. Nå liker ingen av oss de filmene dere nevner da, med unntak av Ronja, så det er sjelden en aktuell problemstilling.
![]() |
#26 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Jeg har aldri vært oppe i en situasjon der ungene nekter å lese en bok som vi sier de bør lese før de får se filmen. Jeg er usikker på hvordan vi skulle taklet det. Vi velger bøker vi mener de vil ha glede av å lese og at de vil ha større glede av filmen ved å ha lest boka først. Det er fremmed at vi må tvinge ungene til dette.
![]() |
#27 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Jeg BRUKER "pressmidler" til både det ene og andre jeg - og ikke er jeg flau av det heller. Kvikklunsj på tur (og nei, du får ikke hvis du blir hjemme i stua og ikke gidder å bli med), film etter lesing av lange bøker, MarioKartspilling når minsten spiser middagen sin fint (for det har vært et problem å få han til å sitte skikkelig ved middagsbordet), osv. I min bok kalles det belønning og er et helt legitimt barneoppdragelsesmiddel.
![]() |
#28 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Nei det må de ikke. Jeg gjør det ikke selv heller. De får lese det de vil, og de har tilbudet/muligheten til å lese feks. Ringenes Herre og Hobbiten. Vi har bøkene med andre ord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Glamorøs
|
Jeg kunne ikke vært mer uenig!
![]() |
#30 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Nei, det har aldri falt meg inn. Frøkna sluker bøker og har veldig ofte lest bøkene først på eget initiativ, men Herremannen er ikke like glad i å lese og det er ikke realistisk at han alltid skal lese bøkene først. Vi tar det som det kommer.
![]() |
#31 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Sønnen min har lyst å se alle Harry Potter-filmene feks. De blir mye mindre skumle dersom han kan historien på forhånd. Dessuten er bøkene i dette tilfellet bedre enn filmene.
![]() |
#32 |
Medlem siden: Sep 2007
Den andre er mye bedre synes jeg. Jeg holdt på å kjede meg i hjel på den første. Men så er jeg litt farget av at jeg synes Legolas er veldig hot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Nei, vi har ikke en slik regel her hjemme. Noen ganger har de lest bøkene først, andre ganger etterpå, og andre ganger ingen av delene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Hvis det er gode bøker og/eller bøker jeg tror han vil sette pris på, vil jeg helst at han leser boken/bøkene først, av tilsvarende grunner som Toffen og Blå er inne på (altså både mht. kvalitet på bok vs. film og ønske om å bygge opp under leselyst og litteraturglede). Nå har Poden egentlig vært mer opptatt av bøker enn av film, og har knapt noen gang spesifikt bedt om å få se en film, så det har aldri vært snakk om "nekting" eller "pressing", bare at jeg har en preferanse som han dessuten er enig i. (Han er en systematisk anlagt ung mann som synes det er "riktigst" å ta for seg originalen først, mistenker jeg.)
![]() |
#35 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Mine barn har alltid vært glade i å lese, og jeg har aldri kommet på at de ikke kan se en film før de har lest boka. Jeg benytter riktig nok mildt press på eldstemann for å få han til å utfordre seg selv litt når det gjelder hvilken litteratur han velger. Jeg som aldri gir penger for karakterer eller noesomhelst, har nå begynt å betale en liten sum for bøker jeg mener er viktige/gode, men som kanskje ikke hadde blitt lest om jeg ikke viftet med litt ytre motivasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Nei, barna mine må absolutt ikke lese boka før filmen, det bestemmer de fint selv. Jeg vil gjerne inspirerere, komme med forslag og legge til rette for lesing, men det er barna selv som til syvende og sist velger hva de vil lese/om de vil lese. Og de leser! Jeg ser ikke behovet for å gjøre det på noen annen måte heller, det funker. Jeg vil gjerne at barna mine finner sin egen glede og motivasjon til å oppleve litteratur, og for meg er det helt fjernt å benytte meg av gulrot-prinsippet når det gjelder lesing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Harry Potter-bøkene leste vi en og en og så filmene etter hver bok. Siden minsten var ganske liten da han endelig fikk mast seg til å lese dem, syntes jeg det var bedre at han hadde lest bøkene først og var forberedt på de skumle scenene i filmene. Ellers er det ikke noen generell regel om å først lese boka, men som regel har han selv forlengst lest boka på egen hånd når det gjelder en god del filmer basert på bøker. Han er en veldig ivrig leser, og trenger ikke ytre motivasjon for å lese bøker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Ikke som en regel, men Harry Potter-bøkene skal leses før filmene ses, spesielt fordi minstemann faktisk er i yngste laget for filmene. Da er det godt å kjenne historien først.
![]() |
#39 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Som så ofte her inne er det interessant hvordan man oppfatter det man selv gjør og det andre gjør på så ulike måter. Jeg tar det med meg og tenker på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Med Harry Potter har vi satt det som et krav at de skal lese boka først. Dette fordi filmene egentlig er hakket for skumle, og at det da er greit å kjenne historien og vite at det går relativt bra til slutt.
![]() |
![]() |
|
|