|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?
De programfestet det så seint som 2009, dvs. i det forrige programmet, så det har vært partiets politikk i denne stortingsperioden. I fjor laget de en ny formulering som du har sitert, og den er ekstremt vag, og hva den betyr tolkes forskjellig av forskjellige politikere i partiet. Noen sier at det innebærer en reversering av dagens ekteskapslov, hvor kun menn og kvinner skal kunne være gift, mens homofile skal ha en "annen juridisk ramme"; dvs. partnerskap. Noen sier at alle skal kunne ha den samme juridiske samlivskontrakten, men så skal f.eks kirken bare vie heterofile.
![]() |
#23 |
Ringskrømt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Jeg skal ikke diskutere partiprogrammet til Krf, men ja, jeg tror at mange stemmer på enkeltsaker framfor ideologi og menneskesyn. Og da særlig enkeltsaker som har vært mest i fokus på nyhetene, som angår dem selv mest, uten å ha satt seg inn i den helhetlige politikken til partiet de stemmer på. Hører mange si f.eks at de vil stemme på ett bestemt parti fordi de er for kontantstøtten. I den livssituasjonen velgeren er der og da hadde det passet veldig greit å få kontantstøtte, og vedkommende stemmer derfor på partiet som er for dette. Uten å være klar over at partiet står for et menneskesyn de egentlig ikke deler. Forhåpentligvis gjelder det ikke de fleste, men jeg har inntrykk av at det gjelder skremmende mange.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-08-13 kl 15:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Ein skal jo ikkje skyve under ein stol at det er ganske mange konservative kristne i Norge som framleis meiner at homofili er styggedom, sjukdom, kan helbredast eller liknande. Seinast i 2009 skreiv Arnfinn Nordbø ei bok om korleis foreldra hans forklarte at det ville vore lettare å akseptere at han var død enn homofil, for viss han hadde vore død hadde dei visst at han kom til himmelen, men så lenge han er homofil "veit" dei at han kjem til å gå fortapt. Desse meiningane finst framleis, særleg blant folk med eit veldig bokstaveleg bibelsyn.
![]() |
![]() |
#26 |
Yes, we can!!
|
De har faktisk vært ute og prøvd å klargjøre akkurat dette, da til en ordlyd som er veldig "ekteskapet er mellom mann og kvinne", men det blir mye forvirring på det likevel, fordi mange av de som skal fronte det ikke mener det (veldig sterkt, i hvert fall). Og de GJØR jo ikke noe med det prinsippielle synet.
: Nja, det er ikke akkurat det de mener. De mener at ekteskapet er en ganske gudegitt institusjon ("som mann og kvinne skapte han dem"), OG de mener at det å ha en stk. mann og en stk. dame i et foreldreskap under samme tak er bedre enn å ha en person, eller to personer av samme kjønn. De mener ikke at livsførselen til de homofile er skadelig. Som en formulerte det til meg (i en ganske hissig debatt om emnet for noen år siden): Men mener du ikke at det skal være greit, Polyanna, at vi som stat eller nasjon sier at "alt annet likt, så er dette bedre for barn: To foreldre som utfyller hverandre kjønnsmessig." Så kan det være mye annet som kan funke og mye som kan kompenseres for, men at barn har to foreldre med klart utfyllende kjønnsidentiteter - det mener jeg er det beste for barna, og det vil jeg skal reflekteres i lovverket også".
![]() |
#27 |
Yes, we can!!
|
Ja, herregud, de har et grunnfjell av velgere som ikke ligner grisen.
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Og de jeg har kranglet med oppigjennom skulle bare visst at jeg satt her og nærmest forsvarte dem!
![]() |
#30 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Det irriterer meg kraftig at religion skal blandes med politikk. Det skulle vært forbudt.
![]() |
#31 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Jeg tok en sånn der valgomat-sak, og fikk faktisk Krf på andre plass. Jeg ble noget forundret, kan man si, men samtidig ikke. Jeg er jo faktisk enig med dem i en god del ting. Og hårreisende uenig på andre punkter, akkurat som er jeg med samtlige andre partier.
![]() |
#32 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Når det gjeld Nordbø stiller han i ein heilt eigen liga for seg sjølv, og nokre få andre. Det var vel knapt nokon som var meir homofiendtlige enn han før han stod fram som homofil, og det trur eg er ganske typisk i kristne krinsar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Librocubicularist
|
Eg veks opp i dette miljøet, og eg trur ikkje han er i ein liga for seg sjølv. Han var homofiendtleg, ja, men det var alle dei andre i det miljøet og.
![]() |
![]() |
#34 |
Ringskrømt
|
Og det er dette jeg snakker om - å være uenig i verdisynet deres er jo noe ganske annet enn å være uenig i spørsmål rundt kontantstøtta og heldagsskoler? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Men som eit (mal)apropos, har de høyrd om "Norges kristne"? Er dette på ekte, eller er det ein parodi?
![]() |
![]() |
#36 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Jeg får ofte Krf høyt opp når jeg tar sånne valgtester. Det er likevel ikke et parti jeg stemmer, fordi jeg er uenig i noen saker som er svært viktige for meg - og fordi jeg rent ideologisk har et annet ståsted. Grunnen til at jeg får dem høyt opp er nok at jeg deler mange synspunkter på bistand, familiepolitikk og alkohol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Tja. Det er vel omtrent like mange grunner til å stemme på KrF som det er KrF-velgere, akkurat som med de andre partiene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Jeg kjenner ei som er uenig i det meste som har med KrF å gjøre, men de fikk likevel stemmen hennes pga lovnad om kontantstøtte. Jeg tror veldig mange setter til side sitt eget syn om religion, etikk, menneskesyn, abort og homofili så lenge man får en payback i form av kroner og øre, noe brakvalget i 1997 da kontantstøtten til småbarnsfamilier var kampsaken deres, er et godt eksempel på.
![]() |
![]() |
#40 |
Slumrende Ullteppe
|
Jeg kjenner jeg er like desillusjonert som Røverdatter - aller mest når det kommer til folk som stemmer Frp.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 15-08-13 kl 17:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|