Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Ja, det mener blant annet jeg og jeg ser ikke helt problemet med å ha et sånt syn? Jeg vet jo at jeg har veldig mange felles verdier med kristne, men der verdiene ikke er felles så er det ved saker jeg anser som enormt viktig. Er det ugreit syns du?
Nei, alle vekter jo saker ulikt. Og jeg har forståelse for argumentet om at partiets syn på homofilt samliv setter det de sier om menneskeverd i et grelt lys.
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Er ikke menneskesynet partiet fører det viktigste når man skal stemme på et parti? Eller er det noe man kan se forbi fordi det er så mye annet partiet representerer som faktisk er bra?
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Jeg tror de som stemmer frp og krf primært har et menneskesyn som samsvarer med frp og krfs politikk. De syns ikke at homofile og andre som skiller seg ut trenger å behandles som likeverdige mennesker. Og så tror jeg det er mange som ikke har et avklart forhold til verken hva menneskesyn er eller hva eget menneskesyn er. Det er mange som ikke er særlig reflekterte rett og slett. : desillusjonert:
Men her syns jeg dere hevder at mange velger ikke har noe veldig bevisst forhold til menneskesyn overhodet. Og jeg mener at jeg tror en langt større andel av KrFs velgere enn velgere for noen andre partier har et veldig tydelig og sterkt menneskesyn, enn velgere i mange andre partier. Fosterets rett til liv, sterk støtte til funksjonshemmede, mot dødshjelp, sterkt for bistand, sterkt mot mobbing og hets. Alt dette er tydelige verdisynspunkter basert på et menneskesyn.