Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mormor og de åtte ungene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-13, 00:28   #21
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mormor og de åtte ungene

Men om de lager en annen historie, hvorfor ikke lage den annerledes da? Og ikke halvveis kopiere en stor klassiker innen barnelitteratur og film?

Gammel 10-08-13, 00:31   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Men om de lager en annen historie, hvorfor ikke lage den annerledes da? Og ikke halvveis kopiere en stor klassiker innen barnelitteratur og film?

Men på den andre siden, hvorfor det? Hvorfor ikke la seg inspirere av ting som eksisterer?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 00:32   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske vanlig at filmer endres fra originalverket de er basert på. Jeg syns dere høres helt skingrestemmehysteriske ut.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 00:34   #24
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ganske vanlig at filmer endres fra originalverket de er basert på. Jeg syns dere høres helt skingrestemmehysteriske ut.

Jeg er enig. (Det er ikke dermed sagt at jeg misliker originalen, altså.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 00:35   #25
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er enig. (Det er ikke dermed sagt at jeg misliker originalen, altså.)

Jeg også, og har fortsatt lyst til å se filmen.

Gammel 10-08-13, 00:43   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husker bare Reisen til julestjernen i fjor, den var jo helt annerledes enn originalen, men jeg likte den kjempegodt. Fantastisk film!

Gammel 10-08-13, 00:50   #27
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Kjenner at jeg er veldig enig med Hyacinth og Tallulah her. Hva er galt med å la seg inspirere av en eksistrende fortelling?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 02:03   #28
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Syns det er helt OK at de endrer litt på rammene og historien. Vil man se den originale, er den jo allerede laget.

Gammel 10-08-13, 08:18   #29
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Men musical, hvorfor må de det? Og mannen min, som har et _svært_ anstrengt forhold til nevnte filmform, og spesielt til Julie Andrews, jeg vet ikke hvorfor, mener vi bør skåne barna for musicaler så lenge som mulig.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 09:02   #30
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel egentlig aldri vært noe fan av den historien uansett, men ja, det er jo veldig vanlig å skrive om manus for film, også når det er laget film tidligere. I USA lager de til og med ofte et par forskjellige mulige avslutninger på enkelte av filmene, også tar de inn publikum som får stemme på hvilken de likte best. Og da blir det slik.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 09:33   #31
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det høres mest ut som det er rammen rundt som er endret. Mine minste forventer nok at bok og film er lik. Men det blir jo en måte å lære at man kan gjøre det ulikt alikevel. Det er mye for barn som er likt helt ned til de små detaljene.

Gammel 10-08-13, 09:44   #32
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes faktisk ikke dette er noen katastrofe. (Som den eneste her, ser jeg. ) Men jeg kommer nok til å forberede ungene på at dette er noe annet enn det de har hørt før.

Enig. Jeg liker at man tar en kjent historie og gjør noe med den. Forutsatt at det blir gjort på en god måte selvfølgelig. Dere som vil se det dere har lest og sett før, kan jo bare få tak i den gamle serien eller lese bøkene igjen. (Serien holdt ungene og jeg på å sovne av da vi så den for litt siden. I forhold til "2013-standard" opplevde vi den som grusomt dårlig. Men det er moro å se Oslogatene og klær, interiør og sånn.)

Gammel 10-08-13, 10:24   #33
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg bryr meg ikke så mye om endringene, men musical er utelukket. :grøss: Jeg får sende mannen på kino med ungene.

Gammel 10-08-13, 11:24   #34
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fortalte det til mannen og han bare flirte og sa at det var en morsom vri, så jeg antar at det er jeg som er en smule konservativ. Men det er kanskje en grunn til at søsteren min elsker å erte meg med å si "change is baaaad".

Gammel 10-08-13, 11:49   #35
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gleder meg jeg! Det står vel at den er basert på ? Da må man jo bare forvente at den ikke er helt lik. Jeg har nok blitt mer skuffet om de har laget blåkopi av tidligere filmer. Musicalsjangeren blir enten stilig eller slitsom - kommer veldig an på

Gammel 26-08-13, 14:05   #36
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg sett filmen og kan konstatere at begge ungene elsket den iallefall.

Jeg syns ikke omskrivningen var horribel i det hele tatt, det funket faktisk bra i mine øyne. Hun jenta som spilte Mona gjorde en veldig god figur sammen med damen som spilte mormor. Rollen til faren var også godt spilt, men mor, Hulda nedenunder og Henrik var lite imponerende. De andre barna ble litt for anonyme.

Ja, også syns jeg musikaldelen var helt grusom. Pregløse sanger og ikke minst slitsomt med all syngingen inni filmen. Jeg liker sjelden musikaler, og iallefall ikke første gang jeg ser en. Som vanlig ble jeg litt sånn "Hæ?! Hvorfor synger de?! ", før jeg kom på at "Å NEI! Det er jo musical. ".

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 14:07   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Får totalt mark av at alt skal være så jekli pk hele tida. Makan til tull.

Det må være den mest kårni beskyldningen når det kommer til verker av AnneCath Vestly. Dama som skrev om utearbeidende mødre, alenefedre og nøkkelbarn, liksom. Jeg vil tro at hun hadde hatt forståelse for både skilsmisser og pakistanse drosjesjåfører.

Dere må lære dere hva "inspirert av" betyr.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 14:44   #38
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Syntes Steinar Sagen var et høydepunkt jeg! Reagerte mest på at Mina og Milli var tvillinger... Syntes det var en grei film og sangene er bedre i etterkant. Jeg liker faktisk hele filmen bedre i etterkant, enn da jeg så den, så bør kanskje se den en gang til.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 15:16   #39
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ler av at dere - unge folka - blir så opprørt over at noe blir endret på.

jeg blir dessuten alltid veldig lattermild av musicaler - det er noe så utrolig merksnodig ved at folk plutselig bryter ut i sang midt i livene sine, liksom.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 15:58   #40
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

det er noe så utrolig merksnodig ved at folk plutselig bryter ut i sang midt i livene sine, liksom.

Det er vakkert, er det. Jeg skulle ønske det var slik helt på ordentlig.
Jeg har ofte en sangstrofe som gjerne vil komme ut i de underligste settinger, og man kan bare ikke bryte ut i sang hvor som helst. Eller, man kan jo det, men da blir man sosialt utstøtt og folk tror man er gal. Det er så synd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.