|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Vi hadde barnehageplass fra 1. august, som vi betalte for hele høsten, mens vi også hadde permisjon. Barnet begynte riktignok ikke i barnehagen før 1. januar, men det kunne jo ikke staten vite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?
Nå har de vel kommet med en setning her i byen som sier at man må ta barnehageplassen i bruk innen en gitt tid, 1 mnd? Hvilket nødvendigvis må medføre at folk bruker barnehageplassen litt samtidig med permisjon for å oppfylle vilkårene. Å stå uten barnehageplass når man virkelig trenger den er såpass ille at man gjør det man må.
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
Dette var i 2007, før regelen om at bare barn født før september (?) hadde rett på plass. Jeg tror ikke vår metode kan gjennomføres med dagens regler, men jeg har i alle fall aldri følt at vi gjorfe noe moralsk galt ved å gjøre som vi gjorde, selv om vi strengt tatt ble dobbelt subsidisert av staten/kommunen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
Minsten min hadde også plass i et halvår før vi tok den i bruk, det er vel fra høsten nå man ikke kan gjøre det der mer. Jeg hadde ingen moralske skrupler ved å skaffe oss plass nei. Jeg synes denne 1. septembergreia er en uting, ikke minst fordi det dirigerer fødslene inn på de mest sårbare månedene på fødeavdelingen med alt det medfører av risiko og overbelegg, men jeg ser jo at det ikke er helt enkelt å organisere fleksibelt inntak.
![]() |
#5 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Dette hadde jeg ikke verken rynket på nesen over eller brydd meg med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skremmern sier det jeg tenker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Og jeg tenkte ikke over at ikke alle har fleksibelt opptak. Ved rigid opptak forstår jeg at folk har barnehageplassen i permisjonstida, men synes ikke det er riktig ved fleksibelt opptak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tittel og tittel....
|
Det er jo sånn at de fleste barnehager fylles ved høsten, så for å få plass i løpet av barnehageåret er man jo avhengig av at noen slutter. Om barnehagen får en ledig plass så får jo noen tilbud om denne plassen.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Må presisere at denne personen jeg nevnte ikke har hatt permisjon samtidig med barnehagetilvenning eller et par måneder på høsten for å beholde plassen til barnet. Det et snakk om gradert uttak og et barn som er godt over året. Jeg skjønner jo godt at folk ikke alltid har råd eller lyst til å være hjemme til barnet er nesten 2 dersom permisjon og barnehage overlapper hverandre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Jeg hadde synes det var litt rar prioritering dersom han bare tok ut de pålagte ukene og så brukte 2 av dem til guttetur. Men, folk får gjøre som de vil, så lenge ordningen er som den er |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Fast opptak ja, det er kø for barnehageplasser, så de fylles opp alle plassene de ungene som begynner på skolen hadde, i august. Bhg vi har unger i nå har i tillegg opptak ved juletider sånn siden disse som kan regnes som treåringer på et vis frigjør litt plass. Det gjelder stort sett utelukkende søsken, såvidt jeg har observert. Altså, det er sikkert egentlig generelt åpent altså, men søsken har prioritet, og når det bare er et par unger som kommer inn på en avdeling, så var det i alle fall søskenprioritet på de jeg kjenner til.
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Jeg tenker at det er noe helt annet å ha pappaperm og barnehageplass samtidig, for det er jo noe som ofte tvinger seg frem av praktiske årsaker. Å dra på to ukers guttetur er ikke noe en må, og jeg synes vel at om en har 12 uker pappaperm, kan det være greit å bruke dem med babyen. I vårt tilfelle tar mannen 20 uker både med eldste og yngste, og den eneste gang han dro vekk i forrige permisjon tok han med seg barnet. Jeg mener ikke at en skal tvinge folk til noe som helst eller lovregulere om en kan dra fra barnet i permisjon, men i et tilfelle som HI skisserer synes jeg det er en rar prioritering,, og det var det jeg svarte ut i fra. Det er mange måter å gjøre ting på, men jeg er veldig glad for at vi har valgt en måte som gir pappa og baby tid sammen, hver dag på dagtid over en lengre periode. Det har vært gull for mann og barn (og mor!) her, og blir det nok for minsten og pappaen til høsten også.
![]() |
#14 |
Ringskrømt
|
Jeg synes det er helt merkelig at man velger å legge seg oppi, eller som i denne tråden, synse i vei om hvordan folk velger å legge opp permisjonstida si. Menn har fått disse ukene "tredd over seg" og når det ikke er sånn at enhver familie kan velge selv hvem som skal ha ukene med lønn, må man regne med snekring og gutteturer i permisjonstida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert optimist
|
Neimen for noe forferdelig vas! Det er da ingen kvinner som synes det er den naturligste ting av verden at de skal dra på jenteturer med shopping og Champagne i permisjonstida, hvorfor skal man da nærmest forvente at menn drar på guttetur? Hvorfor i all verden skal man ha mindre interesse av å tilbringe tid med barna sine enn det kvinner har?
![]() |
#16 |
|
Tredd over seg? Det er da virkelig ingen tvang å få fri med lønn for å passe sitt eget barn mens den andre forelderen jobber.
![]() |
![]() |
#17 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Jeg synest det må være helt opp til hver familie å avgjøre selv. Nå hadde jeg nok synest det hadde vært en merkelig prioritering om han f.eks kun hadde den permisjonen som er forbeholdt pappaen og godt mulig jeg hadde "tenkt mitt". Men jeg synest allikevel det må være opp til familien å avgjøre det. Det hadde forøvrig ikke vært ok at at min samboer hadde gjort det, kan igrunn ikke helt se han hadde kommet med et sånt forslag heller. En helgetur hadde riktignok vært helt ok, på samme måte som at jeg kunne tatt en helgetur uten barn i permisjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Det er jo forsåvidt helt OK at velferdsordninger blir brukt på forskjellige måter innenfor regelverket som finnes. Det må likevel være OK å diskutere hvorvidt man da bør gjøre noe med regelverket slik at det oppfyller intensjonen bedre. Dette (guttetur uten barn) kan jo opplagt ikke ha vært intensjonen med å gi folk penger (=lønnet fedrepermisjon).
![]() |
#19 |
|
Fint at du siterer meg da, siden ingen andre i tråden har ment noe om dette. Men alvorlig talt, tredd over seg? Det blir for dumt, altså. Stakkars pappaer som må ha så mange uker permisjon, klart de må snekre og dra på guttetur da.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?I kommunen jeg bor i hadde de frem til nå opptak hele tiden, man var garantert barnehageplass innen 14 dager. Dette medførte at de hadde plasser tilsvarende en hel barnehage ledige til enhver tid. Det ble innført som et forsøk på å få folk til å flytte hit og var særdeles lite vellykket.
![]() |
![]() |
|
|