|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnet
Dette synes jeg er veldig interessant og veldig viktig. Hvordan man velger har uansett veldig mye med forutsetninger, utfordringer fra før, og forventninger til egen kapasitet å gjøre. Jeg mener - folk velger jo å ta "vanlig" abort uten at de må oppgi grunn for det. Der kan jo alle mulige banale grunner spille inn. At noen går til det, tross alt, ganske drastiske skritt å ta en senabort om det er noe med fosteret indikerer jo at det i det minste er gjennomtenkt. De tok ikke abort ved første korsvei liksom (før 12 uker) og jeg kan ikke tenke meg at det på noen som helst slags måte er enkelt å ta en senabort, uansett hvor "riktig og viktig" vi andre måtte synes at grunnen er. Sist redigert av m^2 : 18-02-13 kl 21:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Multitaskingmaniac
|
Jeg er uenig og synes ikke det er glorifiserende. Han opplever ikke det å ha et annerledes barn som en belastning. At han opplever sin sønn som en berikelse betyr vel ikke at det ikke er lov å si det motsatte? Akkurat som du må få lov å si at det er belastende må han få lov å fortelle om gledene.
![]() |
#23 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnetJeg syns dessverre at nesten alle stemmene i kronikker er solskinnshistorier. Jeg tror det føles svært vanskelig å stå fram med de andre historiene, derfor blir de ofte framlagt av fagpersoner i stedet for dem som lever med det på kroppen.
![]() |
#24 |
|
Min sønn er så absolutt en berikelse for meg og livet mitt med han er fullt av gleder, noe annet har jeg ikke sagt og skal heller ikke ha på meg. Men det er en belastning også. For meg, i mitt liv, er ikke de to motsetninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnetAv og til, i denne debatten, får jeg inntrykk av at det er greit å velge bort friske barn, men ikke syke barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Multitaskingmaniac
|
Det mente jeg heller ikke, beklager hvis jeg formulerte meg uklart.
![]() |
#27 |
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnetBeklager hvis jeg ble piggete altså |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Multitaskingmaniac
|
Null problem, jeg ser at det jeg skrev kom feil ut. Men i mitt hode hørtes det veldig klart ut.
![]() |
#29 |
maler
|
Jeg synes egentlig han sier ganske rett ut at det er en berikelse, ikke bare for han, men for alle. At de som har informert han tar feil, han sitter på fasiten.
![]() |
#30 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
men det er vel en forskjell på å få lov å mene at det å ha et annerledes barn er en berikelse og mene at ens egen opplevelse skal være en rettesnor for alle andre? For det er jo det han sier. At kvinner ikke kan få velge selv fordi vi da ender opp med at kvinnene tar mer hensyn til sitt eget liv og forutsetninger enn til at vi som samfunn sorterer bort mennesker vi ikke ønsker. Han sier at hans opplevelse av å få et annerledes barn er den som er gyldig og at alle dem som opplever det annerledes har fordommer eller ikke vet bedre.
![]() |
#31 |
Tankefull
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnetEnig i mye med katta her. Poenget er jo å finne frem til en felles linje for alle individer i samfunnet forbi individnivå, og da er det etikken bak som er viktig å diskutere. Når det da skjærer seg mellom ulike verdier de fleste av oss verdsetter, i denne saken rett til valgfrihet og rett til liv så blir det bortimot umulig å ta ett valg.
![]() |
#32 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnetJeg syns dette er veldig vanskelig, rett og slett. Vanskelig, fordi jeg syns det er trist, reint følelsesmessig, at mange barn ikke får bli til, nettopp fordi de har DS, eller andre funksjonshemminger, og dermed blir valgt bort. Og da blir det jo et etisk spørsmål - verdien av et liv.
![]() |
#33 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnetTakk for at dere deler, inagh og M^2. Jeg synes at hele denne debatten er helt umulig, nettopp fordi man beskyldes for å være en kynisk sorterer som setter ulik verdi på mennesker når man åpner for å velge å ikke føde barn med store avvik. Jeg har møtt mange familier i samme situasjon som inagh og m^2. Jeg er helt sjokkert over at noen synes det er greit å sette seg til doms over folk som velger å ikke få barn som har store avvik. Jeg synes ikke det er spesielt renhåret og høyverdig å fremstille annerledes barn som solskinnsbarn, heller. Ikke fordi jeg ikke tror at også disse barna kan gi foreldrene uendelig stor glede, men fordi det ofte ikke er sant at det er bare solskinn og berikenserr og for noen kan hverdagen bli helt fullstendig snudd på hodet og en evig kamp når en får et slikt barn. Og fordi det stiller dem som velger bort i et fullstendig ufortjent dårlig lys og legger ytterligere sten til byrden for folk som har tatt veldig vanskelige valg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 19-02-13 kl 01:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnetJeg hadde valgt abort hvis jeg hadde fått vite at jeg var gravid med et barn som ville få store vansker nå. Av hensyn til de tre barna vi har før, av hensyn til egen helse og av hensyn til ekteskapet. Jeg synes det er utrolig sterkt å lese m^2s og inaghs innlegg og vet at i vår livssituasjon sånn som den er nå med den helsa jeg har nå, ville dette ikke gått. Blant annet av den grunn har mannen sterilisert seg slik at vi skal slippe å komme opp i en slik valgsituasjon som jeg forestiller meg må være uendelig tøff og som jeg ikke vil drømme om å stille meg til doms over når andre er i den situasjonen.
![]() |
#35 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnetEtter å ha lest denne artikkelen på NRK.no http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...rud/1.10939355 om en døvblind som blir fratatt tolk, tenker jeg at regjeringen bedriver et heftig dobbeltmoralistisk spill for galleriet med de svakeste som brikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnetDet synliggjøres også i noe så enkelt som at mennesker over 26 år med behov for hjelpemidler ikke får støtte til å kjøpe trenings/sports/aktivitetshjelpemidler. Før dette får man det gratis gjennom hjelpemiddelsentralen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Ser lyst på livet
|
Nei, når man er 26 er man jo nesten 30, og da er man jo utgammel, det er jo ingen over 26 som er aktive. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Interessant kommentar til sorteringsamfunnetJeg har lest innleggene til Inagh og M^2 om igjen nå, og de fortjener virkelig å leses, altså. Dere er utrolig kloke og fine og jeg er så glad for at dere deler.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|