Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Dieselbil som nekter å starte ...

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-12, 09:08   #1
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Jeg har bensinbil. Fikk jeg start på bilen i dag? Nei!

Gammel 03-12-12, 09:10   #2
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det går med skikkelige startkabler også. *snakker av erfaring*

Gammel 03-12-12, 09:16   #3
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sissel, her.

Det går med skikkelige startkabler også. *snakker av erfaring*

Var vanskelig på BMW, giver måtte ha riktig turtall på sin bil for at BMWen reagerte. Av alle ting startet ikke bilen i -18 på Kleivstua, fikk hjelp av en arbeidsbil.

Gammel 03-12-12, 09:37   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Du er ikke alene:

http://www.budstikka.no/nyheter/mang...rier-1.7670480

Min (bensinbil) startet etter et velrettet spark (!) og mindre pene ord en gang i fjor. Etterpå kjørte jeg på verksted og byttet batteri, null problem etter det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 14:11   #5
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du prøvd startkabler? Husk riktig type startkabler om du har nyere bil.
Du er ikke alene nei, for vi har et glødende sentralbord i dag og vi har også bilverksted. Og selvfølgeig var hun på sentralbordet syk i dag, så vi får gjennomgå, og jeg rekker ikke noe annet for å si det sånn en å sette folk hit og dit. Fryste dørlåser og fryste dører og flatt batteri og startproblemer er gjengangeren.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 14:24   #6
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Ohoi, nå er jeg glad vi har fått byttet bil. Riktignok i en annen dieselbil, men den nye har dieselvarmer, så håper jeg får start på den etterpå.

Vår bil nekta å starte hvis det var kaldere enn minus ti grader. Vi fikk bytta batteri, og da gikk den med på å kaldstarte opp mot 15-20 minus, men over det var det fortsatt uaktuelt å gjøre en innsats.

To ting vi gjorde som funka de gangene vi var borte og bare måtte ha bilen til å funke:
- Fyllte på noe kondensfjerner fra bensinstasjon på dieseltanken. Det medførte at vi ihvertfall klarte å flytte bilen til et parkeringshus, der den fikk varma seg litt.
- Varma opp motoren fra utsiden, med tepper og sånn reflekterende aluminiumsgreier. Men det var bare kriseløsning, tok masse tid, og vi var livredde for at bilen skulle stoppe på vei hjem.

Nytt batteri er ihvertfall en god start. Vi prøvde å lade opp det vi hadde, men det funka ikke, altså.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:00   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Vår har også dieselvarmer altså, og vi har tidligere år ikke hatt problemer med å starte i temperaturer langt under det vi har her nå. Men som noen skrev her lengre oppe: Nye glødeplugger og nytt batteri(dog til en pris langt under 60 000) er problemet. Ingenting av det har blitt skiftet siden bilen var ny, så det er uansett på høy tid!
Vi hadde allerede bestilt dette, men har ikke verkestedavtale for om en uke. Barfrost i Desember ass...

Nå har man kickstarta den og kjørt en lang tur, og så får vi sette den på lading over nettene og håpe det varer til vi får byttet.

Gammel 03-12-12, 18:26   #8
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Dere kan ikke skifte batteriet selv da?

Mitt bidrag i prosessen var riktignok bare å kjøpe batteriet, men sambo klarte å skifte det uten å være et fnugg bilkyndig.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:31   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Mitt bidrag i prosessen var riktignok bare å kjøpe batteriet, men sambo klarte å skifte det uten å være et fnugg bilkyndig.

Kommer an på hvor mye elektronikk som er på bilen har jeg hørt. Man kan drepe hele skiten og må koste på ny hjerne eller noe sånn pratet han jeg kjøpte batteri av om.

Gammel 03-12-12, 20:38   #10
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Jo, det kan vi sikkert. Men nå har vi jo allerede bestilt verksted, og som Che sier er det kanskje ikke barebare på nymåtens biler. Vi kan ikke en gang skifte en lyspære på vår på egen hånd .

Gammel 04-12-12, 09:58   #11
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Vår har også dieselvarmer altså, og vi har tidligere år ikke hatt problemer med å starte i temperaturer langt under det vi har her nå. Men som noen skrev her lengre oppe: Nye glødeplugger og nytt batteri(dog til en pris langt under 60 000) er problemet. Ingenting av det har blitt skiftet siden bilen var ny, så det er uansett på høy tid!
Vi hadde allerede bestilt dette, men har ikke verkestedavtale for om en uke. Barfrost i Desember ass...

Nå har man kickstarta den og kjørt en lang tur, og så får vi sette den på lading over nettene og håpe det varer til vi får byttet.

Dieselvarmer, som i webasto eller eber, skal man også være litt forsiktig med når det er såpass kaldt. Dette er løsninger som krever en del av batteriet også, og er det mye småturer får man ikke tilbake nok kapasitet igjen. Webasto o.l. med parkeringsvarmer/forvarmer er noe som kan forårsake at man må bytte batteri litt oftere. Viktig da også er at det kjøpes et kraftig batteri.

Mange biler har plass til større batterier enn det som standard stod i bilen. Det kan være en fordel og trenger ikke koste spesielt ekstra.

Gammel 04-12-12, 17:15   #12
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Dieselvarmer, som i webasto eller eber, skal man også være litt forsiktig med når det er såpass kaldt. Dette er løsninger som krever en del av batteriet også, og er det mye småturer får man ikke tilbake nok kapasitet igjen. Webasto o.l. med parkeringsvarmer/forvarmer er noe som kan forårsake at man må bytte batteri litt oftere. Viktig da også er at det kjøpes et kraftig batteri.

Mange biler har plass til større batterier enn det som standard stod i bilen. Det kan være en fordel og trenger ikke koste spesielt ekstra.

Vi bruker ikke forvarmer vi da, har aldri sett behovet for å være ærlig. Men det brukes jo en del batteri når man peiser på full varme i kulden og bare kjører småturer også. Da får muligens ikke batteriet ladet seg skikkelig opp og resultatet er full stans. Batteriet skal som sagt skiftes ut nå, kostet ikke mange kronene det altså. Nå sto bilen vår på lading i natt og da fikk vi sånn akkurat start på den Det med glødepluggene visste vi jo var på høy tid uansett, men i dag hørte vi jo virkelig hvor ille det var.
Jaja. Det viktigste var nå at vi fikk start i det hele tatt

Gammel 03-12-12, 18:29   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opplevde det samme pålørdag. Måtte få falken til å starte (thank you superforsikring) han så på batterietog stemplet batteriet som for gammelt. I tilleg sa en bilder til meg at småkjøring og kulde er en dårlig deal for dieselbiler. Bruker mye batteri på å starte og får aldri "kjørt seg opp". Men nytt batteri gjorde susen.-håper jeg

Gammel 03-12-12, 23:32   #14
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Min fuska i fjor, men nytt batteri, montering av motorvarmer og nytt batteri har gitt bilen min en ny hverdag i kuldehelvetet.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 23:40   #15
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Min mann ringte i dag med håp om at jeg kunne fjernheale dieselbilen som nektet å starte. Og så klarer vi ikke å huske om det var denne eller den forrige bilen vi skiftet batteriet på for ikke lenge siden, så vi får også starte med batteriskift tenker jeg.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 09:03   #16
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Min mann ringte i dag med håp om at jeg kunne fjernheale dieselbilen som nektet å starte. Og så klarer vi ikke å huske om det var denne eller den forrige bilen vi skiftet batteriet på for ikke lenge siden, så vi får også starte med batteriskift tenker jeg.

Start først med batterilading og evt. se om det blir et vanlig problem.

Nyere batterier har gjerne også en "helseindikator". Hvis det er svært kaldt, kan det også være en fordel å ta batteriet ut og lade det innendørs.

Gammel 04-12-12, 12:17   #17
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Start først med batterilading og evt. se om det blir et vanlig problem.

Nyere batterier har gjerne også en "helseindikator". Hvis det er svært kaldt, kan det også være en fordel å ta batteriet ut og lade det innendørs.

Takk for tips, skal skaffe en batterilader og teste først, men jeg ser at batteriet kan være 5-6 år gammelt hvis vi ikke altså skiftet det på denne bilen, men det klarer vi altså ikke helt å huske her. Så hvis ikke lading gjør susen er det vel greit å bare skifte det.

Gammel 04-12-12, 12:54   #18
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Takk for tips, skal skaffe en batterilader og teste først, men jeg ser at batteriet kan være 5-6 år gammelt hvis vi ikke altså skiftet det på denne bilen, men det klarer vi altså ikke helt å huske her. Så hvis ikke lading gjør susen er det vel greit å bare skifte det.

Med det sagt, det er de som kjører rundt med 10 år gamle batterier som er helt ok. Det handler litt om bruksmønster, hvordan bilen belaster batteriet og en rekke andre ting.

Mitt batteri er 7 år, ikke ladet ekstra noen gang, men ingen problemer selv nå når det er har vært -18 de siste dagene. Og vi har mye småkjøring i det daglige (på hverdagene går bilen normalt bare 7 km til konas jobb, så tilbake igjen - noen småturer på ettermiddagen på ungenes aktiviteter eller handling - i helgene er det gjerne ikke mer enn til kjøpesenter 6-7 km unna...).

Gammel 04-12-12, 00:07   #19
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Den kulda mange av oss opplever nå er hard til batteriene og bilene våre.

Vi lader batteriet på bilen vår noen netter nå. Er alarm på bilen som varsler når det begynner å nærme seg lite strøm, og den piper hver gang vi starter nå om dagen. Er ikke på noe kritisk nivå ennå, men om vi ikke følger med, så vil det bli kritisk.

En annen lur ting er å holde tanken på bilen full når der er så kaldt. Da unngår man kondens og bruk av kondensfjerner.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 12:14   #20
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Den kulda mange av oss opplever nå er hard til batteriene og bilene våre.

Vi lader batteriet på bilen vår noen netter nå. Er alarm på bilen som varsler når det begynner å nærme seg lite strøm, og den piper hver gang vi starter nå om dagen. Er ikke på noe kritisk nivå ennå, men om vi ikke følger med, så vil det bli kritisk.

En annen lur ting er å holde tanken på bilen full når der er så kaldt. Da unngår man kondens og bruk av kondensfjerner.

Hmm. Nå avslører jeg nok min svært enkle tilnærming til bil og hvordan den virker, men vi har de siste ukene hatt en "pling"-lyd som ligner veldig den lyden som følger lampen på "snart tomt for diesel"-varsellampa, men har ikke sett en eneste lampe som forklarer denne plingelyden.
Mannen bruker bilen daglig, den kjører ca 1,5 mil til jobb, og står stille i noen timer før den kjører samme rute hjem igjen, og noen lengre turer enn 3-4 mil har den ikke kjørt siden august tror jeg.
Det er kanskje lurt å kjøre en lengre tur da eller? Hvor lenge bør man kjøre for at det skal være noe poeng?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.