Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ferskpresset juice

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-13, 18:41   #21
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ferskpresset juice

Bruker dere slow-juiceren til å lage smoothies også? Min blender har takket for seg, eller skålen er knust, og vi har pleid å lage smoothies ganske ofte.

Gammel 02-01-13, 18:47   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, juiceren lager ikke smoothies, tror ikke det går særlig bra.

Gammel 02-01-13, 19:07   #23
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Ikke sant det er gøy!?
Mitt siste forsøk nå var med en dæsj ingefær i og det ble veldig godt.
1-2 lime er forøvrig mitt beste tips for god juice.

Det skal prøves. Så langt har det blitt mest klementiner, appelsiner og epler som vi hadde for mye av i jula.

Gammel 02-01-13, 20:52   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir nysgjerrig - hvordan virker dette? Putter oppi frukt og ut kommer juice - hvor lang tid senere?

Gammel 02-01-13, 20:56   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer juice ut med en gang. Her vises hvordan min funker:

(Kilde: youtube.com)

Gammel 02-01-13, 21:02   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kult! Men er den grøten et like stort poeng som juicen? Og må man skrelle ting før man putter det oppi?

Gammel 02-01-13, 21:10   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

"Grøten" kaster jeg som regel, så det blir jo mindre svinn med smoothie, så jeg lager mest det. Men man kan jo bruke det i kaker, brød, burgere osv. Må ikke skrelle alt, men jeg skreller appelsiner og lignende, og rødbeter (ellers kan det blir jordsmak på juicen). Men det går nedi med steiner og alt.

Gammel 02-01-13, 21:38   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hm. Kanskje jeg skal ha en sånn.

Gammel 02-01-13, 23:35   #29
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min eks kjøpte en juicepresse eller maskin (phillips) på Clas Olssen. Den brukes visst mye og han er veldig fornøyd. Den er sort (sånn at dere vet hva dere skal se etter om dere søker). Tror ikke den var veldig dyr heller.

Gammel 02-01-13, 23:39   #30
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Masse pulp- oppskrifter på nett - f.eks. her:

http://www.all-about-juicing.com/rec...icer-pulp.html

Og her:

http://www.plantoeat.com/blog/2012/0...th-this-stuff/

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 23:45   #31
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker alltid masse grønnsaker i juicen, og den går ned på høykant hos ungene. Jeg synes eple og sitron/lime utjevner den noe beske smaken som kan være i ren grønnsaksjuice.

Vi (mannen og jeg) er for øvrig ikke helt enige oss imellom om hvor sunt det er med denne juicen, noen som vet? Dvs, hvor ofte er det ok? Enn så lenge blir det stort sett til helgefrokostene.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 00:23   #32
konsulenten
Passiv

Standard

Juice bare till helgefrokostene er vel helt greit. Store mengder fruktjuice ikke fullt så greit. Også er det noen grønnsaker som helst ikke skal inntas rå. Kål, grønnkål, brokkoli, blomkål, rosenkål, reddik, kålrot inneholder stoffer som hemmer produksjon av thyroid hormon og kan dermed gi lavt stoffskifte. Så lenge de varmebehandles går det greit. Små mengder rå i blant går også greit. Men hvis man drikker mye juice bør man være forsiktig med disse.

Så er det spinat som inneholder mye oksalsyre, som hemmer opptak av jern og kalsium. Den effekten forsvinner også ved varmebehandling. Jeg ville ikke spist/drukket en neve rå spinat hver dag. Litt en gang i blant går greit.

Jeg lager juice i blant men orker ikke dra frem juiceren så ofte. Bruker mye agurk, stangselleri og gulrot.

Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 00:33   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg er også litt usikker på de store helsegevinstene i mye juice, man fjerner jo tross alt en god del av frukten i prosessen. Jeg lager oftere smoothies, der jeg får brukt hele fruktene og grønnsakene.
Jeg veksler mellom grønnkål og spinat i smoothien, så det ikke skal bli for mye av en sort, pga. det Konsulenten over her sier.

Gammel 03-01-13, 00:47   #34
Joy Stark
Superduperaktiv

Joy Stark sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Jeg fikk en juicer til jul Jeg har ikke rukket å bruke den så mye enda. Det blir nok mer etterhvert. Den kan jeg også bruke til å lage smoothie, hakke isbiter, male kjøtt og lage nudler/pasta med. Jeg har bare prøvd å lage juice med den.

Jeg bruker den til å lage sitronvann hver morgen. Presser juice av en sitron og blander i vann som jeg drikker utover dagen.

Jeg har lurt litt på om det går ann å bruke pulpen til noe så jeg skal se litt nærmere på de linkene med oppskrifter på det.

Gammel 03-01-13, 01:40   #35
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg presser ikke selv, men har lyst, det ser saa godt ut. Har en super oppskriftsbok for smoothies og juicer. Skal fine frem tittel til deg I helgen. Superfood oppskriftsboken min har og saa noen gode oppskrifter.

Gammel 03-01-13, 09:16   #36
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Det er litt jobb med å kutte opp frukt/grønt og å skylle juiceren etterpå så her er det grunn nok til at det kun er en helgegreie. Juicen får forøvrig mer fruktkjøtt enn kjøpejuice, så jeg vet ikke om litt av fiberen i frukten blir med?

Takk for linker, charlie!

Gammel 03-01-13, 13:34   #37
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager aldri bare et glass juice, men jeg bruker f.eks. tre epler, en stangselleri, en liten bit fersk ingefær, en agurk og evt en gulrot. Da blir det nok til fire.

Gammel 07-01-13, 22:43   #38
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Juice bare till helgefrokostene er vel helt greit. Store mengder fruktjuice ikke fullt så greit. Også er det noen grønnsaker som helst ikke skal inntas rå. Kål, grønnkål, brokkoli, blomkål, rosenkål, reddik, kålrot inneholder stoffer som hemmer produksjon av thyroid hormon og kan dermed gi lavt stoffskifte. Så lenge de varmebehandles går det greit. Små mengder rå i blant går også greit. Men hvis man drikker mye juice bør man være forsiktig med disse.

Så er det spinat som inneholder mye oksalsyre, som hemmer opptak av jern og kalsium. Den effekten forsvinner også ved varmebehandling. Jeg ville ikke spist/drukket en neve rå spinat hver dag. Litt en gang i blant går greit.

Jeg lager juice i blant men orker ikke dra frem juiceren så ofte. Bruker mye agurk, stangselleri og gulrot.

Hvor kan jeg finne ut mer av hvilke grønnsaker som ikke bør spises rå hver dag? Spiser nemlig rå kålrot rimelig ofte...

Gammel 07-01-13, 23:17   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg pleier å lage chips av grønnkål. Mmmmm.

Gammel 07-01-13, 23:50   #40
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Hvor kan jeg finne ut mer av hvilke grønnsaker som ikke bør spises rå hver dag? Spiser nemlig rå kålrot rimelig ofte...

Alle grønnsaker inneholder stoffer som kan hemme næringsopptak. Sånn generelt så er det lurt å variere så mye som mulig, spis så mange ulike grønnsaker du klarer å få tak i. Det er ulike antinæringsstoffer i ulike grønnsaker, så ved å variere blir dosen av hver enkelt lav.

Alle i korsblomstfamilien kan påvirke stoffskiftet, du får google for å finne alle. Også kan du goggle grønnsaker + oksalsyre. Nøtter og frø har også mye antinæringsstoffer, samme med korn. Jeg vet ikke noe særlig mer enn jeg allerede har sagt, du må nesten bruke google og se hva du finner.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.