Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kaldheving av deig til grovbrød

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-12, 16:24   #1
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Kaldheving av deig til grovbrød

Selv om jeg har bakt en del brød opp gjennom årene, har jeg aldri forsøkt meg på kaldheving (heving i kjøleskap) over natten av grov gjærdeig. Etter intenstiv googling finner jeg ikke alle svarene jeg søker, så jeg håper det finnes noen kaldhevingsorakler inne som kan hjelpe meg.

Gjærmengde

Bruker man mindre gjær ved kaldheving enn varmheving? Når jeg baker fint eltefritt brød, der deigen hever på kjøkkenbenken, bruker jeg veldig lite gjær; gjelder dette for kaldheving også?

Elting

Jeg elter alltid grovdeig kraftig i kjøkkenmaskin før første heving (10-15 minutter). Er det nødvendig å elte så lenge med lang heveprosess, selv om den foregår i kjøleskap?

Væske vs. melmengde
Bør deigen være løsere enn normalt når heveprosessen tar lengre tid? Når jeg langtidshever på kjøkkenbenken, lager jeg løsere deig, men gjelder dette for kaldheving også?

Knaing før etterheving

Jeg pleier å kna deigen noe før jeg baker ut brødene for etterheving. Nødvendig eller unødvendig ved kaldheving?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.