Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Julegaver - hvor mye penger bruker dere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 12:49   #21
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - hvor mye penger bruker dere

Det har en tendens til å eskalere, omtrent sånn som Filifjonka sa. I år skal vi liksom være litt nøkterne, siden vi skal på en temmelig dyr påskeferie, men vi får nå se.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:02   #22
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år har vi planer om å kutte ut 4 stk nevøer som er over 20 år, så da sparer vi vel litt penger på det. Vi bruker heller ikke all verdens på hverandre og ungene. Tidligere har det kommet opp i rundt 10000, så vi får se hva vi ender opp med i år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:08   #23
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke ofret julegavene en tanke ennå.

Vi har vel et sted mellom 35 og 40 personer på listen, og havner nok på 10-15 000 inkludert oss i kjernefamilien.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:14   #24
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

I år havner vi på en plass mellom 6 og 7000. Vi kjøper/lager gaver til 40 stk.
Det meste av det jeg har kjøpt, er kjøpt på salg(50-70%), alle får noe de liker, det er viktigst for meg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:23   #25
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gubben får ny dundyne til seg og til meg så i år sprakk budsjettet grundig.
Vi bruker jul til å kjøpe ting vi har ønsket oss over tid og som vi trenger så det blir ofte brukt mye penger. I tillegg kjøper vi til ganske mange (30+).
Går fort 12-14 tusen tenker jeg.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:14   #26
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Med "mine, dine og våre barn og barnebarn" + foreldre, søsken, et utvalg nieser og nevøer, og et par nære venner, kommer nok listen vår på vel 30 personer. (Jeg prøver å redusere på den listen hvert år, men klarer ikke kutte noen plasser).

Gaver til barn og barnebarn ligger på ca 500, ellers prøver jeg finne gaver fra 150-200 kroner. Noen ligger også på rundt 100.
Tror julegavebudsjettet havner på 7500-8000 kroner. Da er det ikke iberegnet oss to.

Hva synes dere forresten gaver til barn og dennes samboer bør ligge på? Vi har lagt oss på 500 pr par, men har fått tilbakemelding på at noen kanskje synes det er litt lite. Og at vi bør gi hver person for 500. Dvs 1000 til hvert par.

Jeg synes selv det i stor grad bør være "tanken som teller", selv om vi selvfølgelig prøver finne noe de ønsker seg. Men jeg vil heller også kunne kjøpe en liten gave til niesen og nevøen min, og kanskje en flaske vin til en god venninne, enn å skulle bruke så mye på voksne barn (som er godt etablert og har bedre råd enn oss). Hva tenker dere?

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:19   #27
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tante Veronica, her.

Med "mine, dine og våre barn og barnebarn" + foreldre, søsken, et utvalg nieser og nevøer, og et par nære venner, kommer nok listen vår på vel 30 personer. (Jeg prøver å redusere på den listen hvert år, men klarer ikke kutte noen plasser).

Gaver til barn og barnebarn ligger på ca 500, ellers prøver jeg finne gaver fra 150-200 kroner. Noen ligger også på rundt 100.
Tror julegavebudsjettet havner på 7500-8000 kroner. Da er det ikke iberegnet oss to.

Hva synes dere forresten gaver til barn og dennes samboer bør ligge på? Vi har lagt oss på 500 pr par, men har fått tilbakemelding på at noen kanskje synes det er litt lite. Og at vi bør gi hver person for 500. Dvs 1000 til hvert par.

Jeg synes selv det i stor grad bør være "tanken som teller", selv om vi selvfølgelig prøver finne noe de ønsker seg. Men jeg vil heller også kunne kjøpe en liten gave til niesen og nevøen min, og kanskje en flaske vin til en god venninne, enn å skulle bruke så mye på voksne barn (som er godt etablert og har bedre råd enn oss). Hva tenker dere?

Hadde jeg fått tilbakemeldig på at gaven ikke var dyr nok, kan du garantere at de fikk geit neste år

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:21   #28
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi bruker jul til å kjøpe ting vi har ønsket oss over tid og som vi trenger så det blir ofte brukt mye penger.

Det gjør vi også, derfor varierer gavebudsjettet veldig.

I år er det alpinutstyr til meg og ungene. Noe fra besteforeldrene også, så vi slipper så store utlegg.

Ellers kjøper vi ikke så mye gaver, 3 besteforeldre, 4 nieser og nevøer. Og så tror jeg at det blir en gave til en venninne av jenta vår. Søsken får kanskje en liten gave, type oppmerksomhet. (blomst, sjokolade, kanskje vin - et eller annet sånt)

Gammel 22-11-11, 14:22   #29
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hadde jeg fått tilbakemeldig på at gaven ikke var dyr nok, kan du garantere at de fikk geit neste år

Helt enig.

Når man har så mange å gi til, så synes jeg det er både smålig og korttenkt med en sånn kommentar.

Gammel 22-11-11, 14:22   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva synes dere forresten gaver til barn og dennes samboer bør ligge på?

Det har jeg ingen formening om. Det er både avhengig av økonomien og av "hvordan man gjør det" i den enkelte familie. I noen familier gir man ikke gaver til de voksne i det hele tatt, i noen bruker man kanskje 150 kroner på en oppmerksomhet til voksne barn, noen bruker 4-500 på hver mens i andre familier igjen er det vanlig med gaver til tusenvis av kroner.

Men jeg synes i alle fall det er veldig utidig å signalisere at man får for billige gaver! (Det kan man i høyden si til kjæreste/partner, men ikke til noen andre, synes jeg. )

Gammel 22-11-11, 14:31   #31
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Vi kjøper til 28 stykker. Til hverandre (mannen og meg) bruker vi rett og slett ikke kjøpe til, vil legger pengene i noe felles, som vi trenger/ønsker oss, der og da.
Synes det går litt i overkant mye penger til julegaver, men ca 8-10000,- regner jeg med.
Her er det gaver fra rett under 100,- og godt over 1000,- Litt ettersom hva folk ønsker seg, hvem det er til osv.
Elsker gaver og shopping da, så sånn sett passer det meg godt.

Ungene får da hver seg for ca 1000,-, mine foreldre og to brødre ca 500,- pr person, besteforeldre 200/250,- kusiner/fettere og dems barn 100/200,- litt ettersom, venners barn 100/200/250,- etter som hva vi har blitt enige om.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:32   #32
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Dersom det er dette som er passelig for ditt julegavebudsjett og du får kjøpt fine julegaver som mottakerne har bruk for synes jeg ingen andre har noe med beløpet å gjøre. Jeg ser i vår familie at det er veldig forskjellig praksis. Det er forskjell på hvor dyre gaver vi får hos mine foreldre og hos svigers, og jeg ser på søsknene til meg og mannen med partner at det er veldig varierende hvor mye som brukes på gaver, fra noen hundrelapper til magen tusen. Jeg synes det blir litt pinlig når man overdriver og kjøper for mange og dyre gaver, det får være måte på, selv om det selvfølgelig er godt ment. Ellers er det som du sier tanken som teller.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 17:17   #33
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Synes man skal være takknemlig for det man får jeg da, uavhengig av pris. Jeg ser ikke mye på pris når jeg kjøper gaver, jeg gir det jeg vil gi, men da innenfor et budsjett. Selv ikke guttene her får til samme pris. Svigers er motsatt, der skal det koste det samme, helt på kronen.
Fra svigers har vi fått for 1000kr hver, jeg tror hun har gått ned på pris etter at vi ble fem. Fra mamma fikk jeg ett år en brødkurv og en grillvott. Skal sies at famileforholdet kanskje ikke er av det beste ;-) Men derfor forventer jeg heller ikke noe.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 18:35   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

vi lander på rundt 10000 kr. Det da meg og mannen sammen. Det er gaver til oss, ungene, 14 nære slektninger og litt små vennegaver som ikke koster stort.

Gammel 22-11-11, 18:52   #35
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

5000-6000 kr, sånn cirkus.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 18:53   #36
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi har noen og tredve å kjøpe til, og jeg tror vi ender opp på rundt 7000-8000 kr hvert år inkludert oss i kjernefamilien. Lista teller mannen, meg, våre tre barn, mamma, pappa, svigermor, svigerfar, to nevøer og en niese, svigerinne og svoger, fetter av meg med kone og datter (nære), bestevenninne og mann + tre barn, tre tante-onkel-par av meg, to venninner, barna til en annen fetter, bestemoren min, to barn av en annen nær venninne.

Litt hummer og kanari, men bare til mennesker som står oss nær. Runt 700-800 til mamma og pappa og svigers + svoger og svigerinne. Rundt 100-200 til alle andre. Våre egne barn får mellom 300 og 400 kr (blir mer når de blir større tenker jeg), vi selv varierer veldig. Noen ganger ingenting, noen ganger et par tusen til sammen.

Sist redigert av oslo78 : 22-11-11 kl 19:01.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 18:56   #37
Morgaine
Aquademiker

Morgaine sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Altfor mye. Mer enn vi egentlig har råd til. Tør ikke regne på det.

Gammel 22-11-11, 19:14   #38
Tuste
Aktiv

Tuste sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Nærmere 10 000 kanskje. Mest familie, noe til nære venner og deres barn, ca 25 personer.

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:15   #39
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Hehe, det var et godt forslag

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Helt enig.
Når man har så mange å gi til, så synes jeg det er både smålig og korttenkt med en sånn kommentar.

Jeg må bare presisere at det ikke kom fra noen av barna, men en av eksene, da vi diskuterte muligheten for å kjøpe felles julegaver.

Ellers takker jeg for innspill. Føler meg ganske trygg på egne vurderinger. Men greit å få "luftet" litt også

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:27   #40
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjenner jeg ikke har noe ønske om å regne igjennom det. Helt sikkert MYE mer ann jeg liker å tenke på. Og garantert mye mer enn jeg tror selv.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:10.