Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er en feminist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-11, 21:28   #21
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er en feminist?

Ikke det nei. :tullerdumedlue:

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 21:28   #22
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

:tullenisse:

Gammel 28-10-11, 21:28   #23
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Der ja.

Gammel 28-10-11, 21:30   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 21:32   #25
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg omtaler meg selv som feminist så snart jeg har muligheten. Jeg påstår med brask og bram at det må det være åpenbart at enhver oppegående kvinne er.

Å være feminist er å vite at kvinner har like stor verdi som menn. Punktum. Og hvordan kan man være bekjent av å ikke mene det? Jeg tar det også for gitt at enhver oppegående mann ønsker en partner som synes hun har like stor verdi som han.

Gammel 28-10-11, 21:35   #26
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg omtaler meg selv som feminist så snart jeg har muligheten. Jeg påstår med brask og bram at det må det være åpenbart at enhver oppegående kvinne er.

Å være feminist er å vite at kvinner har like stor verdi som menn. Punktum. Og hvordan kan man være bekjent av å ikke mene det? Jeg tar det også for gitt at enhver oppegående mann ønsker en partner som synes hun har like stor verdi som han.

Og mann.

Gammel 28-10-11, 21:51   #27
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg omgås en rekke kvinnelige studenter til daglig. De kler seg i mye forskjellig, men et gjennomgående tema for garderoben deres er dongeri og allværsjakke. Flertallet er også usminket eller bare svært diskret sminket til vanlig.

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg omgås også en hel rekke kvinnelige studenter til daglig, og heldigvis er de fleste sånn i stilen som Teofilia beskriver.

Hvorfor er det viktig/riktig/bra at unge kvinner kler seg i dongeri, allværsjakke og er usminket eller lite sminket?

Er det sånn at at jeg er et brødhode fordi jeg liker å pynte meg, sminke meg og er interiørinteressert?

Jeg skal ikke begi meg inn på å definere hva en feminist er, men jeg registrerer at den feministiske retningen som råder blant kvinner i min egen generasjon anser forskjellene mellom kjønnene som svært små. Selv opplever jeg at det er store forskjeller mellom menn og kvinner, grunnleggende forskjeller i hvordan man tenker, hva man er opptatt av, hvordan man forholder seg til andre mennesker osv. Mye av dette er sikkert et resultat av oppvekst, omgivelser og hvordan man blir møtt av andre mennesker, men det er fortsatt store forskjeller.

Gammel 28-10-11, 22:01   #28
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg så bildet av henne først, og "dømte" henne litt fordi hun så litt voldsomt smiket og bimboaktig ut. Nå er hun trolig fotografert for fotosession med dertil sminking osv. Har ikke sett denne jenta før, heller ikke fotballektemannen hennes...

Distré som jeg er glemte jeg utseendet og fokuserte på artikkelens skrevne innhold. Jeg reagerte ikke negativt i det hele tatt.
Kanskje fordi jeg er overbevist om at lavkarbokosthold er bra for helsa, og fordi et liv på landet med sauer i hagen for meg virker befriende på mange måter. Jeg syns det er fint at en av foreldrene er mer eller mindre hjemme og tar seg av hjem og hus, dersom det er mulig og ønskelig. Men bloggen hennes har jeg ikke lest altså.

Diskusjonene rundt innlegg på dagbladet.no klarer jeg sjelden å lese, fordi det er så mye fordømmende og umoden argumentasjon der.
:leiovenifradognedholdninger:

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 22:04   #29
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg så bildet av henne først, og "dømte" henne litt fordi hun så litt voldsomt smiket og bimboaktig ut. Nå er hun trolig fotografert for fotosession med dertil sminking osv. Har ikke sett denne jenta før, heller ikke fotballektemannen hennes...

Distré som jeg er glemte jeg utseendet og fokuserte på artikkelens skrevne innhold. Jeg reagerte ikke negativt i det hele tatt.
Kanskje fordi jeg er overbevist om at lavkarbokosthold er bra for helsa, og fordi et liv på landet med sauer i hagen for meg virker befriende på mange måter. Jeg syns det er fint at en av foreldrene er mer eller mindre hjemme og tar seg av hjem og hus, dersom det er mulig og ønskelig. Men bloggen hennes har jeg ikke lest altså.

Diskusjonene rundt innlegg på dagbladet.no klarer jeg sjelden å lese, fordi det er så mye fordømmende og umoden argumentasjon der.
:leiovenifradognedholdninger:

Men da gikk du glipp av hele grunnlaget for denne tråden. Artikkelen i seg selv var ikke veldig spesiell. Innleggene fra hovedpersonen og hennes mann i diskusjonen under derimot, var ikke så veldig heldige.

Gammel 28-10-11, 22:16   #30
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

(Kan noen lære meg å hyperlinke?)

Du skriver [ url= og limer inn linken din]så skriver du en tekst som skal synes og avslutter med [ /url].

(Men uten mellomrom etter [)

Gammel 28-10-11, 22:17   #31
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Hvorfor er det viktig/riktig/bra at unge kvinner kler seg i dongeri, allværsjakke og er usminket eller lite sminket?

Det er bra at de kan gjøre det hvis de har lyst til å gjøre det.

Sitat:

Er det sånn at at jeg er et brødhode fordi jeg liker å pynte meg, sminke meg og er interiørinteressert?

Jeg skal ikke påta meg å si hvorfor du er et brøhode.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 22:36   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utgangspunktet for at jeg startet denne tråden, var diskusjonen under artikkelen på kjendis.no. Ikke selve artikkelen. Fotballfruen har gjort det bra, hun. Hun tjener bøtter og spann, hun har en av norges mest leste blogger. Men under den artikkelen så skriver mannen hennes

Sitat:

rettet mot feministene som mener kvinner skal oppføre seg 100 prosent som menn.

Om hennes uttalelse

Sitat:

"Vi er jo mann og kvinne, og kan ikke gjøre alt på lik linje

, sier han

Sitat:

Dette er jo et elementært poeng, som mange feminister har gått hus forbi.. Godt sagt spør du meg

Derav mitt noget retoriske spørsmål.
Forøvrig kan jeg melde at jeg har langt hår, sminker meg, går i høye hæler, sjelden går i allværsjakke, er veldig opptatt av interiør, og drikker mer sjampis enn de fleste, tror jeg. Og så er jeg er feminist. det ene utelukker ikke det andre.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 22:39   #33
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå føler jeg at du gjør deg dum, Nooria. Det er da ingen som har sagt at det er noe direkte forhold mellom å være jålete, og være dum i hodet, selv om vi nevnte visse eksempler på at bloggere som fotballfrue (bare å definere seg som noens "frue" i stedet for som selvstendig individ får meg til å bli betenkt...) ikke nødvendigvis har like sterk påvirkningskraft på alle.

Men når slike bloggere går ut og stempler feminister med at de "ønsker å være menn", og generelt virker å ha veldig liten bakkekontakt, blir det betenkelig. Samme blogger har også kommet med andre heller uheldige påstander (av typen: man er overvektig dersom man veier mer enn 50 kg) og hennes mann har vel kommet med den famøse påstanden om at Beyonce er smellfeit (eller liknende ord). Det er ikke i mine øyne sunne forbilder, og bloggen lyser ikke akkurat av evne til refleksjon.

Jeg kan skrive så mangt, men jeg tror jeg skal rette det siste studentessayet i stedet, og lakke neglene. Det går nemlig an å ha flere tanker i hodet samtidig. Så lenge unge kvinner vokser opp og føler at de må passe inn i et visst mønster for å bli akseptert, så lenge man som kvinne tjener mindre enn menn i snitt, og føler at man "må" ta brorparten av foreldrepermisjonen fordi mannen tjener mest, og er "uunnværlig" hos arbeidsplassen, da har vi ikke reell likestilling i Norge.

Gammel 28-10-11, 22:39   #34
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg skal ikke begi meg inn på å definere hva en feminist er, men jeg registrerer at den feministiske retningen som råder blant kvinner i min egen generasjon anser forskjellene mellom kjønnene som svært små. Selv opplever jeg at det er store forskjeller mellom menn og kvinner, grunnleggende forskjeller i hvordan man tenker, hva man er opptatt av, hvordan man forholder seg til andre mennesker osv. Mye av dette er sikkert et resultat av oppvekst, omgivelser og hvordan man blir møtt av andre mennesker, men det er fortsatt store forskjeller.

jeg vil ikke si at du er et brødhode på grunn av interessene dine, nei. Men mener du at feminister mener at det ikke er forskjell på kjønnene? Så vidt jeg vet, har feministene vært opptatt av like rettigheter på tross av de åpenbare forskjellene. At man skal kunne skaffe seg en utdannelse og delta i yrkeslivet/kunne forsørge seg selv, selv om man føder barn og ammer for eksempel. Eller ha stemmerett selv om man er dame og sånn.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 28-10-11, 22:43   #35
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Forøvrig mener jeg det er bra at unge jenter kan gå i allværsjakker og usminket fordi det er et ekstremt fokus på utseende og kropp nå, og jeg synes det er utrolig bra hvis noen unge jenter faktisk gir litt blaffen i finpussen av og til.

Gammel 28-10-11, 22:43   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt skremmende når man definerer seg som "fotballfrue" istedenfor noe i kraft av seg selv. Spesielt når det ikke engang er snakk om fotball på spesielt høyt nivå. Klær, sminke og interesser er bare innpakning selv om det kan sende noen signaler om hvem man ønsker å være. Men jeg får litt nella når klær, sminke og å tekkes mannen blir meningen med tilværelsen.

Gammel 28-10-11, 22:48   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange har fremdeles skrekkelig negative assosiasjoner til ordet feminisme. Gutta på jobben min er karer med både utdanning og grei lønn, men med et annet politisk standpunkt enn meg.

Vi pratet om feminisme en dag og de stirrer vantro på meg når jeg sier at jeg er feminist. Det kunne jeg ikke være. Jeg både stikker, baker og henter barn i barnehage. Det gjorde visst ikke feminister.

Gammel 28-10-11, 22:50   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg føler igrunnen litt at det ikke er stuerent som feminist og kvinne å si at man trenger for eksempel å være hjemme med en baby en viss tid. Faktisk. Jeg er sånn som ikke greier å gi fra meg babyen min før den er litt større. Det er sånn jeg funker som mamma. Det er en ting jeg føler at det overhodet ikke er ok å si høyt. Man skal anerkjenne at far er like god omsorgsgiver, at mors behov er uten interesse all den tid ungen har det like fint sammen med far (og det har han, dette er mitt behov) og ikke be om hensyn til at en mamma også har behov i prossessen med å produsere skattebetalere som er viktige. Sier man noe sånt så er man en dårlig feminist. (Jeg kan kanskje si det siden jeg har så til de grader mannsdominert yrke, jeg tar herved sjansen.)

Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 22:50   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

For ordens skyld mener jeg at pappas rolle også er øredøvende viktig.

Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 23:45   #40
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hva lærer man på skolen om 70-tallet og 68'erne og kvinnenes kamp for å få barnehager og tilgang på utdanning og slikt nu til dags??

Interessant spørsmål. Noen som vet?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.