Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-11, 13:27   #21
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?

Torsk er bedre enn sei i fiskegrateng.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 13:30   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laks er bedre enn alt i fiskegrateng.

Gammel 12-10-11, 13:37   #23
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg holder fortsatt en knapp på torsk.
Og med litt sprøstekt bacon til så blir fiskegratengen løftet til nye høyder.

... Jeg måtte bare trasse litt for å få inn tipset om bacon. Laks smaker sikkert godt i gratengen, Kirsebær.

Sist redigert av skyfri : 12-10-11 kl 13:42.
skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 13:40   #24
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Må det være med makaroni og hvit saus?
Jeg har en med potetstappe og fløte, løk, tomat og sitron som er nydelig og enkelpenkel.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 13:45   #25
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg "koker" ikke fisken først, har den rå i fiskegratengen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 15:40   #26
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Lag hvit saus og ta oppi en halv teskje (eller mindre) malt muskattnøtt. Kok torsk. For det syns jeg er best. Den skal være tint først. "Kok" er misvisende, for fisk skal trekke, det vil si vannet syder. Kok det opp med salt nok til at det smaker av vannet, så tar du oppi den tinte fisken. La det syde 10 minutter. Macaroni, fisk og saus blandes og hives i ildfast form. Namnam, fikk lyst på fiskegrateng jeg også nå. Vi serverer med smeltet smør, kokte poteter og kokte gulrøtter. Eksekssvigermor (hallo, tross alt 40) serverte alltid med salat av banan, tomat, rødløk og druer, med rømme til. Knallgodt det også.

Gammel 12-10-11, 15:44   #27
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Glemte strøkavring, det må du drysse på toppen.

Gammel 12-10-11, 16:13   #28
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Man trenger ikke koke den, jeg er bare litt hysterisk når det kommer til sånt, og liker å sikre meg i alle bauger og kanter på kjøkkenet. :angst for det råe:

Gammel 12-10-11, 16:47   #29
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg også. Min oppskrift er ellers ganske så lik katta sin. Kok makaroni, lag tykk hvit saus, avkjøl sausen, ha i eggeplomme, makaroni og fisk, vend inn stivpisket eggehvite, strø over griljermel og sett i ovnen. (bruker 1 egg)

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 19:40   #30
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker forresten eggehviten oppå. Det blir sånn som dette, super-super-super godt! Ei jeg bodde i kollektiv med en gang fikk ikke med seg den delen om å stivpiske eggehviten før den ble lagt oppå, det ble mindre godt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 21:22   #31
kjerstisin
Aktiv

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Ungarn
kjerstisin er litt kul
Standard

Lagde fiskegrateng etter min idiotsikkre oppskrift igår.

Kok opp ca 250 gr makaroni
Lag litt tykk hvit saus og putt oppi fiskefilet i biter, kok og rør til fisken er oppløst.
Rør inn to egg og bland i makaronien.
Legg i ildfastform.
Strø over strøkavring eller ost, hva du liker.
Server med smeltet smør, potet, gulrot...

Gammel 12-10-11, 21:55   #32
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

For å slippe forvirring omkring koking av fisk anbefaler jeg herved fiskegrateng med rå fisk. Fisken inneholder da mer vann enn kokt fisk. Dette vil bli avgitt når gratengen steker. Derfor må du kompensere ved å lage tykkere hvitsaus. Den skal være omtrent så tykk som fløyelsgrøt. Fiskegratengen må også stekes noe lengre, du sjekker at den er ferdig på samme måte som en kake, ved å stikke inn en pinne og se at den kommer ut uten fuktig saus på seg.

Jeg pleier å bruke frossen fisk når jeg lager fiskegrateng med rå fisk. Da skjærer jeg fiskeblokken i terninger og lar dem tine på et fat mens jeg lager sausen. Gjør ellers som du har fått beskrevet av de andre her.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 21:55   #33
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Og nå så jeg at minst to andre hadde postet tips om å bruke rå fisk ja.

Gammel 12-10-11, 22:27   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har kjøpt ingredienser. I morgen blir det grateng på gjengen.

Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 06:18   #35
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Må det være med makaroni og hvit saus?
Jeg har en med potetstappe og fløte, løk, tomat og sitron som er nydelig og enkelpenkel.

Med potetstappe blir the Fisherman's Pie, som er veldig godt, men som er noe helt annet.

"Skikkelig" fiskegrateng må ha eggeplommer i sausen og stivpiskede eggehvitter skåret inn, for at det skal bli den fluffy konsistensen som kjennetegner en grateng i motsetning til ovnsstekt fisk i saus.

Og så kan man godt ha litt revet ost på toppen, ikke bare griljermel.

Gammel 13-10-11, 10:33   #36
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har kjøpt ingredienser. I morgen blir det grateng på gjengen.

Lykke til

Husk raspede gulrøtter, smeltet smør og gode kokte poteter som tilbehør.

Gammel 13-10-11, 10:53   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Gulrøtter glemte jeg. Griljermel også. ()
De som bruker ost, skal griljermelet oppå osten?

Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 10:57   #38
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Jeg bruker ikke ost.

Gammel 13-10-11, 11:01   #39
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg legger først et lag ost, og deretter griljermel på toppen.

Gammel 13-10-11, 11:15   #40
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Har jeg ikke griljermel, så bruker jeg ost i stedet.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.