Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mobbing blant voksne

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-11, 13:28   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mobbing blant voksne

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Niobe kommer med et typisk eksempel på forskjellig virkelighetsforståelse. Den ansatte mener seg mobbet, ledelsen mener at h*n ikke jobber.

Og det skjer selvfølgelig. Men, å gå fra å anerkjenne at ikke alt som blir kalt mobbing er mobbing, til å si at mobbing på arbeidsplassen/generelt blant voksne dreier seg om forskjellige virkelighetsoppfatninger, det er ufattelig drøyt. Og arrogant. Og i en del tilfeller direkte slemt. Og ufølsomt. Og i det hele tatt.

Hva er bakgrunnen for mobbingen da? Er det noen som er regelrett ondskapsfulle?

Bakgrunnen har i flere tilfeller vært at noen har følt at deres posisjon har blitt truet, og derfor tydd til skittslenging/utsetting av rykter/et lite overflødighetshorn av hersketeknikker for å sørge for at det eller de menneskene som har "truet" må bruke tid på å forsvare seg/løpe avgårde og grine/gi opp og begynne et annet sted i stedet for å fortsette i den finfine tralten den/de var i.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 13:31   #22
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener selvsagt ikke at alle mobbesaker dreier seg om forskjellig virkelighetsoppfatning. Men dette er det eneste mobbeeksempelet jeg har fra voksenlivet, som jeg kan komme på i farten.

Gammel 29-08-11, 13:38   #23
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ikke mobbing direkte, men noen ganger sier folk ufine ting på en litt legitim måte. Det er tydelig hva som ligger under.

Det er litt sånt som dette jeg tenker på. Det er kanskje tydelig for deg og en del andre, men noen klarer å plumpe ut med merkelige ting uten å mene så mye annet enn det som blir sagt. Vanskelig å relatere seg til, men sånn er det ofte (men ikke alltid).

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 14:02   #24
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har blitt kastet ting etter på jobben.
Jeg sluttet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 14:44   #25
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har opplevd å se mobbing på arbeidsplass.
Den som ble mobbet prøvde tappert å spøke det bort, men det er GRENSER for hvor mange ganger det er morsomt å spøke med legningen din, altså!
Jeg så at han ble såret, jeg så også at han ikke turde ta det opp videre, så jeg tok tak i det selv.
Kanskje ikke på den mest diplomatiske måten, men det virket.

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 14:58   #26
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Og det skjer selvfølgelig. Men, å gå fra å anerkjenne at ikke alt som blir kalt mobbing er mobbing, til å si at mobbing på arbeidsplassen/generelt blant voksne dreier seg om forskjellige virkelighetsoppfatninger, det er ufattelig drøyt. Og arrogant. Og i en del tilfeller direkte slemt. Og ufølsomt. Og i det hele tatt.

Ja, jeg ser at jeg formulerte meg uheldig. I de tilfellene jeg har sett har det vært forskjellige virkelighetsoppfatninger, om det er slik generelt sett vet jeg ikke, men jeg tror det. Jeg vil jo si at Valla vs Yssen virket veldig slik. Begge virket helt overbevist om at de selv hadde rett.

Noen ganger er det nok andre ting. Akkurat det du beskriver om posisjoner har jeg sett, og i de tilfellene jeg har sett så har det vært forskjellige virkelighetsoppfatninger av typen at den som følte seg truet faktisk trodde at den som var i opposisjon var ute etter posisjonen deres. Mens den som var i opposisjon bare prøvde å gjøre en kjempebra jobb.

Gammel 29-08-11, 15:02   #27
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har observert det i den form som him snakker om. Dog langt over grensen for høflighet i den ene enden.

Gammel 29-08-11, 15:07   #28
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg ser at jeg formulerte meg uheldig. I de tilfellene jeg har sett har det vært forskjellige virkelighetsoppfatninger, om det er slik generelt sett vet jeg ikke, men jeg tror det. Jeg vil jo si at Valla vs Yssen virket veldig slik. Begge virket helt overbevist om at de selv hadde rett.

Noen ganger er det nok andre ting. Akkurat det du beskriver om posisjoner har jeg sett, og i de tilfellene jeg har sett så har det vært forskjellige virkelighetsoppfatninger av typen at den som følte seg truet faktisk trodde at den som var i opposisjon var ute etter posisjonen deres. Mens den som var i opposisjon bare prøvde å gjøre en kjempebra jobb.

Det er jo ikke greit å oppføre seg dårlig mot folk selv om de faktisk skulle finne på å være på jakt etter jobben din. Da må man jo enten ta det opp på en skikkelig måte eller gjøre en bedre jobb selv.

Gammel 29-08-11, 15:14   #29
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er blitt trakassert. Dvs at vedkommende hele tiden skjelte meg ut og lette etter ting for å sverte meg.
Det tror jeg mye skyldes i en vrangforestilling om at jeg var en trussel. Hun MÅ ha kontroll, og hun er en såkalt uformell leder der hun prøver å styre alt og alle. I og med at jeg satt med mange verv og var dypt involvert i ledelse og arbeidsmiljø, så er teorien min at hun mente at jeg var verdt å ta rotta på. Samtidig så sliter hun med smerter og mye sykdom i familien, slik at det går nok mye på det psykiske.

I en annen jobb var det ei som ringte til ledelsen i konsernet for å fortelle at jeg ikke gjorde en "dritt". De himlet bare med øynene, i og med at jeg jobbet direkte for ledelsen OG jeg leverte bestandig. De ringte til meg sporenstreks og orienterte meg og ba meg ikke bry meg, og unngå å ha kontakt med henne så langt det lot seg gjøre. Saken der var at hun og jeg var eneste jenter blandt en hurv med gutter. Hun var misunnelig for det var meg guttene kjaset med og tok seg av, og ikke henne. Eh, ikke unaturlig heller i og med at jeg var en kollega og hun var lederen deres. Men hun strebet etter å være "kompis" og det vet jeg guttene ikke satte pris på.

Så jeg har vært litt uheldig i de to siste jobbene mine, men alt ble ordnet opp i på en skvær måte og på en måte der jeg ikke gjorde meg upopulær hverken hos ledelse og kollegaer.

Gammel 29-08-11, 15:17   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om noen har en alternativ virkelighetsoppfatning gir ikke det grønt kort for å med hensikt sverte eller drite ut personen man føler seg truet av. "Åh, men jeg trodde det var sånn! " er ingen unnskyldning.

Gammel 29-08-11, 15:39   #31
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Om noen har en alternativ virkelighetsoppfatning gir ikke det grønt kort for å med hensikt sverte eller drite ut personen man føler seg truet av. "Åh, men jeg trodde det var sånn! " er ingen unnskyldning.

Det er folk som kan oppføre seg bitchy og ufint uten å være klar over det. Jeg måtte faktisk ta en prat med min nærmeste kollega og venninne om dette da vi fikk en ny på jobb nylig. Hun reagerte veldig på dette. Jeg er vant med at det er hennes "jeg er profesjonell"-ansikt.... Enn hvor teit det er og hvor lite begeistret jeg er for det. Det ligger virkelig ingenting bak.

Det er ikke greit selv om det er utilsiktet, men det er ganske formildene syntes jeg. Jeg håper jeg får beskjed om noen oppfatter meg som en kjip sjef fordi jeg legger frem ting på en måte andre oppfatter som nedlatende feks.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 15:51   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Selvfølgelig, Joika. Selvfølgelig. Men jeg har dog presisert at det her var snakk om å spre usanne rykter med overlegg. Blant annet.

Gammel 29-08-11, 16:06   #33
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det er jo ikke greit å oppføre seg dårlig mot folk selv om de faktisk skulle finne på å være på jakt etter jobben din. Da må man jo enten ta det opp på en skikkelig måte eller gjøre en bedre jobb selv.

Nei, jeg har ikke sagt at det er grei oppførsel heller. Men jeg synes det er interessant å prøve å se på årsakene til mobbing. I de tilfellene jeg har sett har som regel oppførselen fra begge parter sin side vært over kanten (selvfølgelig, hadde alle oppført seg OK, ville det neppe ha blitt opplevd som mobbing).

Gammel 29-08-11, 16:47   #34
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

En nabo er skikkelig ufyselig mot meg, vet ikke om det kan kalles mobbing? Hun er så over the top at jeg tar det ikke til meg, det blir bare teit Hun skjeller meg ut etter noter hver gang hun ser meg, for alt mellom himmel og jord, det siste er at hver gang jeg går ut på verandaen og hun er ute på sin veranda sier hun "fysj og fysj" skikkelig høyt

Gammel 29-08-11, 16:53   #35
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har vært vitne til mobbing på arbeidsplassen et par ganger; stort sett har det gått på at vedkommende som føler seg mobbet har vanskelig for å håndtere kritikk som går på at man kanskje kunne strukket seg litt lengre mht kvalitet på arbeidet, effektivitet etc. Har også opplevd at ei trakk mobbekortet fordi hun var sjalu på et par andre som ble gode venninner etter de begynte å jobbe sammen.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 16:57   #36
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste akkurat at når det gjelder mobbing mellom voksne (i arbeidslivet) så skyldes dette at man har forskjellige oppfatninger av virkeligheten. Jeg har tro på dette. Ut fra den definisjonene har jeg sett mobbing blant voksne.

Dette er absolutt min oppfatning også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 17:11   #37
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dette er absolutt min oppfatning også.

Selv etter å ha lest gjennom svarene i denne tråden?

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 17:18   #38
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Selv etter å ha lest gjennom svarene i denne tråden?

Ja.
Hvorfor skulle jeg tro mer på noe man leser på nettet enn ting jeg har observert selv gjennom mange år i arbeidslivet? Jeg sier ikke at det folk forteller her er løgn, eller at mobbing ikke finnes, men at de mobbetilfellene jeg har vært vitne til (la oss si 3-4 fordelt på 15 år) handler om at mobbeofferet ikke har fungert i jobben/fått med seg rutiner og ordninger/vært veldig egenrådig/intrigemaker osv. Det har iallfall kommet som et sjokk på alle andre enn offeret selv da mobbekortet plutselig ble slengt i bordet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 17:20   #39
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det har jeg sett. Jeg gjorde ingen ting.

Gammel 29-08-11, 17:31   #40
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ikke akkurat mobbing, men en kollega som ikke helt hadde de sosiale antennen ute og som stadig vekk sa ting til en annen kollega, som kollegaen blei lei av. Jeg sa i fra. H*n mente selv h*n bare var morsom, og det var det kanskje de første gangene men etterhvert ble det bare slitsomt.

Jo, forresten, det var endel mobbing på en arbeidsplass, det ble tatt tak i og borte når det kom ny ledelse på plass.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:33.