|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Storebror på 16 kaller meg nazimamma når han mener jeg er for streng. Vi har visstnok naziregler hjemme også. Nemlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Det fikk et oppsving etter supppenazien i Seinfeld, i hvert fall.
![]() |
#23 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 27-02-11 kl 19:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Det brukes ikke i det hele tatt her, og jeg har klart aa la vaere aa forsnakke meg hvis jeg skal ha frem ettellerannet poeng. :tysklandsboer: |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Hmm.. Skjønner at jeg er gammeldags og utdattert. Hadde sønnen min kalt meg nazi-mamma hadde jeg blitt skikkelig lei meg, og sørget for at han fikk en ordentlig kunnskap om hva nazi egentlig er og hva de står for.
![]() |
![]() |
#26 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg bruker også dette ordet som en "metafor" på noe som er rigid og urimelig strengt, ofte i en humoristisk beskrivelse (eller forsøket på en...). Det er nok en bruk av ordet som er ganske vanlig blandt de jeg kjenner, og gamle tiders assosiasjoner er ikke så fremtredende.
![]() |
#27 |
Jeg bor i en stubbe!
|
Som en person som har svært god kunnskap om nazisme, holocaust og den andre verdenskrig kan jeg trøste / skremme deg med at det ikke nødvendigvis hjelper.
![]() |
#28 |
By the Sea
|
![]() |
#29 |
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her. Jeg er litt nazi på enkelte områder, altså da er det ikke noe å diskutere en gang...
![]() |
#30 |
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg kunne kanskje vært enig i at man kunne sagt at ord forandringer mening og ta makten fra ordet, dersom nazismen var utdødd og et overstått kapittel. Problemet er i mine øyne at det ikke er det, og det er ikke mer enn 10 år siden vi hadde et rasemotivert drap utført av noen som betegnet seg selv som nynazister. 10 år er kort tid i historisk sammenheng, og siden nazismeideologien fremdeles eksisterer i sin opprinnelige form, er det upassende å skulle tillegge ordet en annen betydning. Tenker jeg.
![]() |
![]() |
#31 |
Glamorøs
|
Kanskje det nettopp derfor er viktig.
![]() |
#32 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg har ingen problemer med å forstå at noen reagerer på ordbruken, men personlig skaper det ingen reaksjon.
~Maybe it's time to heal~ Sist redigert av Kirsebær : 28-02-11 kl 12:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
This is normal!
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg er ikke tilhenger av at et så belastede ord skal gå inn i hverdagsspråket selv om jeg ikke akkurat har reagert så veldig på at andre bruker det. Det jeg har reagert på, er at det har en smitteeffekt, slik at nå er det mange som plutselig er nazimamma eller nazi (og det i situasjoner der de egentlig setter grenser som er helt "normale", synes jeg). Det blir litt kjedelig, akkurat som "sinnsykt", "klikke i vinkel" og "hva-har-du" som har hatt sine glansperioder her eller i RL.
![]() |
![]() |
#35 |
Borte
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Det er iallefall ikke noe nytt uttrykk. Jeg har hørt det brukt på diverese rigide tilstander siden ungdomsskolen, og jeg får i grunnen ikke særlig vondt inni meg av at dette uttrykket brukes om ting som idiotisk rigid på en eller annen måte.
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
Nei, det blir ikke det samme. Nazi bruker man hovedsaklig med en humoristisk vri, og til dels om seg selv, mens neger blir brukt om andre som helst vil slippe.
![]() |
#37 |
Leser
|
Akkurat det er jo gjort. Svarte (i USA, mener NY) begynte jo å kalle seg "nigger" og homofile (i Norge) kaller seg "homser". Begge disse ordene var tidligere skjelsord.
![]() |
#38 |
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg er vant med det fra tidligere jeg også, men jeg trodde det var brukt kun blandt fjortiser. Å se det brukt av det jeg ser på som oppegående, voksne mennesker, overrasker meg litt. Har aldri opplevd det før.
![]() |
![]() |
#39 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#40 |
Jeg bor i en stubbe!
|
Nja. Det er noe forskjell på hvordan ordet neger har blitt brukt og nazi har blitt brukt, da.
![]() |
|
|