Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er greia med "nazi"-alt mulig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-11, 18:07   #21
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?

Storebror på 16 kaller meg nazimamma når han mener jeg er for streng. Vi har visstnok naziregler hjemme også. Nemlig.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 18:10   #22
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Det fikk et oppsving etter supppenazien i Seinfeld, i hvert fall.

Gammel 27-02-11, 19:04   #23
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det fikk et oppsving etter supppenazien i Seinfeld, i hvert fall.

Epic! Jeg ble helt stresset bare av å se den episoden - og jeg hadde brutt sammen i krampegråt om jeg hadde måttet stå i den køen selv.

Sist redigert av Pebbles : 27-02-11 kl 19:17.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:15   #24
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Det brukes ikke i det hele tatt her, og jeg har klart aa la vaere aa forsnakke meg hvis jeg skal ha frem ettellerannet poeng. :tysklandsboer:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:18   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm.. Skjønner at jeg er gammeldags og utdattert. Hadde sønnen min kalt meg nazi-mamma hadde jeg blitt skikkelig lei meg, og sørget for at han fikk en ordentlig kunnskap om hva nazi egentlig er og hva de står for.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 20:39   #26
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker også dette ordet som en "metafor" på noe som er rigid og urimelig strengt, ofte i en humoristisk beskrivelse (eller forsøket på en...). Det er nok en bruk av ordet som er ganske vanlig blandt de jeg kjenner, og gamle tiders assosiasjoner er ikke så fremtredende.

Er det ikke slik med ord da, at de endrer betydning etter som tiden går og bruken av ordet varierer? At noen bruker dette ordet i en annen sammenheng nå betyr jo ikke at de benekter holocaust eller bagatelliserer nazizmen som ideologi?

Gammel 27-02-11, 21:06   #27
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hmm.. Skjønner at jeg er gammeldags og utdattert. Hadde sønnen min kalt meg nazi-mamma hadde jeg blitt skikkelig lei meg, og sørget for at han fikk en ordentlig kunnskap om hva nazi egentlig er og hva de står for.

Som en person som har svært god kunnskap om nazisme, holocaust og den andre verdenskrig kan jeg trøste / skremme deg med at det ikke nødvendigvis hjelper.
Seneste i forrige uke fikk jeg sjansen til å si "vel, jeg er nazi på bilsikring, ok?" under en diskusjon.

Ord forandrer mening. Noen ganger går det kjapt, noen ganger tar det tid.
Selvsagt kan man klamre seg fast til den opprinnelige meningen og, i denne situasjonen spesielt, gjøre det til et monument over hva det pleide å bety, eller man kan godta evolusjonen språk til en hver tid gjennomgår.
I og med at det er fullstendig håpløst å stritte i mot så tenker jeg det er greiest å bare flyte med.

Dessuten så liker jeg at vi tar makten fra ordet.

I samme sjanger vil jeg anbefale den flotte South Park episoden "the F-word".
Sånn rent forøvrig.

Gammel 27-02-11, 22:31   #28
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Dessuten så liker jeg at vi tar makten fra ordet.

Gammel 27-02-11, 22:39   #29
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg bruker det litt innimellom selv, og da som et begrep som foklarer noe om hvor firkantet og strengt regler blir opprettholdt.

Samme her. Jeg er litt nazi på enkelte områder, altså da er det ikke noe å diskutere en gang...

Men når jeg tenker meg om så er jeg vel ikke så nazi -- hvis man setter det på spissen.

Dette førte til ettertanke, kansje man burde finne et annet ord.

Gammel 28-02-11, 11:57   #30
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne kanskje vært enig i at man kunne sagt at ord forandringer mening og ta makten fra ordet, dersom nazismen var utdødd og et overstått kapittel. Problemet er i mine øyne at det ikke er det, og det er ikke mer enn 10 år siden vi hadde et rasemotivert drap utført av noen som betegnet seg selv som nynazister. 10 år er kort tid i historisk sammenheng, og siden nazismeideologien fremdeles eksisterer i sin opprinnelige form, er det upassende å skulle tillegge ordet en annen betydning. Tenker jeg.

Gammel 28-02-11, 12:01   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

10 år er kort tid i historisk sammenheng, og siden nazismeideologien fremdeles eksisterer i sin opprinnelige form, er det upassende å skulle tillegge ordet en annen betydning. Tenker jeg.

Kanskje det nettopp derfor er viktig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 12:05   #32
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen problemer med å forstå at noen reagerer på ordbruken, men personlig skaper det ingen reaksjon.

Jeg syns det er rart at ikke flere er enig med HI og deler hennes syn. Det hadde jeg forventet. Siden så mange følger tanken om at man ikke skal si neger. Selv om ordet har forandret seg og man ikke bruker det likt lenger, så skjønner svært mange at man ikke sier neger i dag.

Blir det ikke litt det samme?

Sist redigert av Kirsebær : 28-02-11 kl 12:19.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 12:14   #33
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke tilhenger av at et så belastede ord skal gå inn i hverdagsspråket selv om jeg ikke akkurat har reagert så veldig på at andre bruker det. Det jeg har reagert på, er at det har en smitteeffekt, slik at nå er det mange som plutselig er nazimamma eller nazi (og det i situasjoner der de egentlig setter grenser som er helt "normale", synes jeg). Det blir litt kjedelig, akkurat som "sinnsykt", "klikke i vinkel" og "hva-har-du" som har hatt sine glansperioder her eller i RL.

Og det å ta makten fra ordet skjønner jeg ikke helt. Det blir litt som å insistere på å bruke "neger" for å ufarliggjøre det.

Men "the soup nazi" i Seinfeld glemmer jeg aldri.

Gammel 28-02-11, 12:24   #34
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

The Soup Nazi er herlig!

Gammel 28-02-11, 12:24   #35
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er iallefall ikke noe nytt uttrykk. Jeg har hørt det brukt på diverese rigide tilstander siden ungdomsskolen, og jeg får i grunnen ikke særlig vondt inni meg av at dette uttrykket brukes om ting som idiotisk rigid på en eller annen måte.

Jeg er også storbruker av kraftuttrykk selv, så det ville være stenkasting i glasshus å klage på andres uttrykk.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 12:26   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Og det å ta makten fra ordet skjønner jeg ikke helt. Det blir litt som å insistere på å bruke "neger" for å ufarliggjøre det.

Nei, det blir ikke det samme. Nazi bruker man hovedsaklig med en humoristisk vri, og til dels om seg selv, mens neger blir brukt om andre som helst vil slippe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 12:27   #37
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat det er jo gjort. Svarte (i USA, mener NY) begynte jo å kalle seg "nigger" og homofile (i Norge) kaller seg "homser". Begge disse ordene var tidligere skjelsord.

Når det er sagt er det jo en stor forskjell på å normalisere et ord som i utgangspunktet er et skjelsord men som beskriver noe som ikke er negativt. Og det å normalisere et ord som i utgangspunktet er er skjelsord men som beskriver noe som er negativt.

Jeg tenker ikke mye over det. For meg var dette et vanlig ord på 80 tallet, så jeg kjenner til bruken, men bruker det ikke selv.

Gammel 28-02-11, 13:04   #38
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg er vant med det fra tidligere jeg også, men jeg trodde det var brukt kun blandt fjortiser. Å se det brukt av det jeg ser på som oppegående, voksne mennesker, overrasker meg litt. Har aldri opplevd det før.

Gammel 28-02-11, 13:13   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du har ikke hørt for eksempel meg live. :høres ut som jeg jobber på brygga:

Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 13:17   #40
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Nja. Det er noe forskjell på hvordan ordet neger har blitt brukt og nazi har blitt brukt, da.

Grunnen til at jeg ser det som å ta makten fra ordet er fordi det har blitt en slags latterliggjørelse fremfor en skummel hederstittel.
Det betyr ikke at jeg verken undervurderer eller ufarliggjør det som ligger bak de menneskene som ærlig kaller seg nazister.

... okay, det er ikke sant, jeg undervurderer Tore Tvedt støtt og stadig. Han er jo fjompesmurfen tross alt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.