Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat ved refluks

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-11, 00:47   #21
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat ved refluks

Takk for lenke, Nextlife. Jeg har lest den med interesse, men er mektig overrasket over at man ikke nevner arv som faktor! Såvidt jeg vet er det svært ofte at denne typen refluks går i visse familier.

Jeg leser ikke - i det minste ikke direkte - ut av den artikkelen du lenker til at kakao (i sjokolade) hemmer lukkemuskelen. Derimot står det at nikotin gjør det. Sjokolade er nevnt i samme åndedrag som sur drikke, kaffe og andre ting som jeg vil tro er med på å påvirke selve syreproblematikken i magesekken, ikke lukkemuskelen. Eller?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 00:56   #22
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Takk for lenke, Nextlife. Jeg har lest den med interesse, men er mektig overrasket over at man ikke nevner arv som faktor! Såvidt jeg vet er det svært ofte at denne typen refluks går i visse familier.

Jeg leser ikke - i det minste ikke direkte - ut av den artikkelen du lenker til at kakao (i sjokolade) hemmer lukkemuskelen. Derimot står det at nikotin gjør det. Sjokolade er nevnt i samme åndedrag som sur drikke, kaffe og andre ting som jeg vil tro er med på å påvirke selve syreproblematikken i magesekken, ikke lukkemuskelen. Eller?

Jepp, jeg leser det samme som deg, men har i mente infoen vi har fått fra han som behandler den som har GERD.
Uansett så er det jo ofte veldig individuelle forskskjeller om hva som tåles/ikke tåles, så det beste er jo å gjøre seg egne erfaringer og sette opp en kostplan ut fra det.

Jeg har selv hatt magesår flere ganger og for meg er et glass melk noe av det beste som lindrer (la meg legge til at jeg ellers aldri drikker melk, det er faktisk noe av det verste jeg vet).

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 01:03   #23
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg har selv hatt magesår flere ganger og for meg er et glass melk noe av det beste som lindrer (la meg legge til at jeg ellers aldri drikker melk, det er faktisk noe av det verste jeg vet).

Det min pappa sier, er at når ting er virkelig ille og han føler han holder på å omkomme (han har vært virkelig VIRKELIG plaget), så har det å drikke fløte vært en livredder, bokstavelig talt. Til vanlig prøver han å minimere melk-/fløtedrikking ettersom det kan gjøre tilstanden verre, men når ting blir ille har han ikke noe valg.

Det skal ikke være lett!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 10:34   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det høres ut som man kan konkludere med at det vil være effektivt å sette seg selv ned på et mikrokosthold med lite stekt kjøtt, krydder, fravær av det meste - og så forsøke en og en ting for å se hva som gir refluks kanskje? Så kan hun bygge opp igjen en større og større matbase som hun vet funker og få isolert ut de tingene hun ser at ikke går.

Jeg har bare refluks nå på grunn av graviditet, men jeg ser at hvetebolle funker veldig bra, mens stekt mat og kjøtt funker dårlig. For akkurat meg. Sønnen min hadde refluks for litt mer viderekomne. Han tålte det meste, men ikke melkeprotein. Det var en ekstrem partystopper. Jeg derimot kan drikke melk uten problemer.

Men ned på basalt nivå og bygge opp derfra må jo gi resultat til slutt?

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:24   #25
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Legen jeg jobber for anbefaler Natron blandet ut i vann når man er skikkelig plaget. Han er spes. i mage/tarm og driver bare med gastro.

Det er kjempeforskjell på hva folk tåler, og han sier at man 'bare' må prøve seg frem. Får man vondt, skal man ikke spise det. Enkelt og greit. Han anbefaler at man prøver å kutte ut hvetemel og melk, samt spise mer råkost.

Men det man må huske på er at magevondten kan bli verre av psykiske ting. Man kan spise 'ingenting' og allikevel ha dødvondt i magen.

Hun bør definitivt ta kontakt med legen som har foreskrevet Losec og prøve å få noe annet. Det finnes utallige meds. der ute og alle er skrudd forskjellig sammen, så det som funker for en, kan gjøre det verre for en annen.

Gammel 16-01-11, 12:06   #26
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillegutt f.eks har jo ved kraftig begrenset diett gått fra å ha kraftig refluks (han skulle egentlig vært operert) til å værembortimot symptomfri. Med diett alene altså.

Han har gått på en kombinasjon av nexium (eller losec eller lanzo, alle hemmer syreprodukajon), zantac, gaviscon og av og til syrenøytraliserende (samme effekt som natron). I tillegg til medikamenter for å øke motiliteten(så maten går raskere gjennom systemet og den ikke er så full, dermed mindre sure oppstøt)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:36   #27
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nå lært at alkohol ikke gjør ting bedre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.