Sv: Mat ved refluks
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Takk for lenke, Nextlife. Jeg har lest den med interesse, men er mektig overrasket over at man ikke nevner arv som faktor! Såvidt jeg vet er det svært ofte at denne typen refluks går i visse familier.
Jeg leser ikke - i det minste ikke direkte - ut av den artikkelen du lenker til at kakao (i sjokolade) hemmer lukkemuskelen. Derimot står det at nikotin gjør det. Sjokolade er nevnt i samme åndedrag som sur drikke, kaffe og andre ting som jeg vil tro er med på å påvirke selve syreproblematikken i magesekken, ikke lukkemuskelen. Eller?
Jepp, jeg leser det samme som deg, men har i mente infoen vi har fått fra han som behandler den som har GERD.
Uansett så er det jo ofte veldig individuelle forskskjeller om hva som tåles/ikke tåles, så det beste er jo å gjøre seg egne erfaringer og sette opp en kostplan ut fra det.
Jeg har selv hatt magesår flere ganger og for meg er et glass melk noe av det beste som lindrer (la meg legge til at jeg ellers aldri drikker melk, det er faktisk noe av det verste jeg vet).
|