Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pepperkakehus - lage selv, eller kjøpe ferdig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Pepperkakehus- hjemmelaget eller kjøpt?
Vi lager alt selv (hus og deig) 24 18,32%
Vi kjøper deig, men bygger huset selv 28 21,37%
Vi kjøper hus på butikken og setter sammen selv 56 42,75%
Kjøper ferdig sammensatt hus 0 0%
Har ikke pepperkakehus 23 17,56%
Lager heller pepperkaketre/nisse/sykkel 3 2,29%
Sirupssnipp 5 3,82%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 131. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-10, 18:33   #21
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehus- lage selv, eller kjøpe ferdig?

Vi kjöper ferdig sett som vi setter sammen og pynter. Husene her i Tyskland er av saann kjempetykk deig, saa det er ingen problemer med at det gaar i stykker.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 19:31   #22
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjøper og setter sammen. Klarer liksom ikke å få platene sprø (og rette) nok til å kunne bygge av dem.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 19:35   #23
Curly
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Vi har hatt traidsjon å lage med alle tanteungene mine (7 stk). I fjor prøvde vi for første gang ferdighus. KJøpte først 7 stk, 3 var knust i eska, 2 knakka når vi limte dem sammen. FIkk nye på butikken, der var også noen knust. FIkk limt sammen noen, men den dagen vi skulle pynte hadde 2 sunket sammen og 2 av dem sank sammen mens vi pynta.
Aldri mer ferdighus her!

Gammel 11-12-10, 19:39   #24
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Lager pepperkakehus med deig fra Ikea. Kan man ikke spise pepperkakene av den deigen altså?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 19:40   #25
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Har forsøkt meg på pepperkakehus en eneste gang og det var et rent lite h****te.
Brant meg og fikk smeltet sukker over alt. Lovte meg selv aldri mer, og det løftet har jeg holdt.

Mine stakkars barn...

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 19:49   #26
Carrie
-

Carrie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Lager både deig og hus selv siden lille har cøliaki. Huset blir som regel knust (og spist!) av ungene i romjulen. Har ikke laget det enda, så da blir det vel ikke så gammelt og støvete

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 20:27   #27
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Har dere sett de her? www.utenknekk.no Vi har kjøpt et slik men har ikke laget det enda.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 20:30   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vi lager selv. Jeg syns de ferdigpakkene er så kjipe og porøse. Det blir mye finere å lage selv.

Jeg også, men vi bruker Ikeadeig.

Det er dessuten ikke hvert år vi lager pepperkakehus. Vi lager alltid pepperkaker, men ikke nødvendigvis hus. Jeg har problemer med å finne et sted å plassere det. Vi lager som sagt alltid kaker, og jeg lager alltid noen store hjerter til å ha i vinduene. Alt med nevnte Ikeadeig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 20:31   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kalufs, her.

Har dere sett de her? www.utenknekk.no Vi har kjøpt et slik men har ikke laget det enda.

Ja, men det ser ikke så enkelt ut likevel. Jeg hater forøvrig knekk og setter alltid sammen med royal icing, eller hva det nå heter. Det holder som bare det.

Gammel 11-12-10, 20:33   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg kjøper og setter sammen. Klarer liksom ikke å få platene sprø (og rette) nok til å kunne bygge av dem.

1. Stek lenge. Lenger enn de man skal spise.
2. Kjevle rett på bakepapiret. Jeg får ikke det til, men det sies at det er slik det skal gjøres. Jeg kan ikke fatte at det er mulig, papiret sklir jo hit og dit.

Gammel 11-12-10, 20:58   #31
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lager alt selv og forsøker meg på nye kreasjoner hvert år. I år tror jeg kanskje det blir tog. Det ser dog alltid temmelig skakt og rart ut, og jeg har enda ikke klart å finne en god melisblanding som ikke drypper.

Gammel 11-12-10, 21:13   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man lager selv kan man jo dessuten få disse drops-vinduene, de er jo lekre.

Gammel 11-12-10, 21:18   #33
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøper deig både til hus, vinduspynt og pepperkaker; jeg er ikke særlig glad i pepperkaker uansett, og storebror (som nærmest er den eneste som spiser det) liker kjøpedeigkakene like godt. Jeg er nok preget av diverse mer eller mindre mislykkede deiger som ikke lot seg kjevle da jeg vokste opp, vil heller bruke deig jeg vet at funker slik at storebror får gleden av å kjevle og stikke ut.

Jeg tegner nytt mønster til hus med tilhørende utedo hvert år, men de har alltid samme stil - og minner mystisk om huset med do vi lagde hjemme hvert år. Foreldrene mine droppet hus med do for første gang ifjor siden vi jo tross alt har tatt over tradisjonen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 21:20   #34
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har tradisjonelt lagd 3 hus hvert år, store hus som er egendesignet, av hjemmelagd deig og med ca. 1 1/2 kg melis på hvert hus. I år ryker dette i lag med de fleste juleforberedelser siden jeg er midlertidig satt ut av spill etter et fall i glatt trapp

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 21:36   #35
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Jeg er nybygger i år . Vi har tidligere kjøpt ferdighus, og har tydeligvis vert heldige for de har aldri vert brukket og har holdt seg fint oppe kun på melis og eggehvite blanding. Men jeg synes ferdighusene er så små og kjedelige. I år har jeg designet, og bakt ut deler av ferdig deig som er god å arbeide med.

Huset skal settes opp i morgen så det blir en spennende dag !
Vi har ca tredje søndag i advent som tradisjon for husprosjektet. Det blir knekt i romjula. Da har det stått ute i ca to uker, og går ned på høykant hos oss.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 21:46   #36
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vi bruker kjøpedeig til pepperkakehus og ting som skal henge til pynt. Så lager vi egen deig til pepperkakene vi skal spise.

Det gjør vi også. I tillegg har jeg kjøpt pepperkakehusutstikker p Biltema, det var veldig enkelt å lage pepperkakehus i år

Gammel 11-12-10, 21:49   #37
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har fast tradisjon at tanteungene mine kommer til oss siste helga før jul, da pynter vi flere pepperkakehus. Har ikke engang tenkt på å lage selv, så her er det å lime sammen ferdighus. Men kanskje til neste år?

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 22:01   #38
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjøper to ferdigpakker,iskremmerhus og mekker borg selv

Latskap rett og slett.

Gammel 11-12-10, 22:16   #39
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har laget hus en gang. Tror det var i 1990 ca. Et eller annet gikk galt i prosessen. Det ble skikkelige tømmerkoier, halvannen cm tykke vegger. Lagde et lite tun med utedo, og ble massivt mobbet for det. Etter det har jeg ikke prøvd.

Neste år tror jeg at vi skal kline til igjen.

Gammel 11-12-10, 22:17   #40
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Lager alt selv, fordo jeg syns det er morsomst. Dessuten liker jeg å gjøre ting "ordentlig", og det blir mye penere også. Ungene får hvert sin hus, som de pynter.

Kjøpehus som bare settes sammen er traurige greier. Jeg gjorde det er år, og aldri igjen. Det går f.eks. ikke an å lage fine blyglassvindu, som er et must.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.