|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Jeg orker ikke å diskutere dette, kjenner jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?
De fleste som får uføreytelse i voksen alder (altså de uten PU stort sett) har prøvd og prøvd og prøvd å stå i en jobb - de har vært utprøvd og de har igjen fått innvilget uføre. Man står fritt til å reaktivere sin uføreytelse om ting skjer og man føler seg klar for å prøve seg ut i arbeidslivet igjen. NAV står da klar til å hjelpe. Det er jo ikke slik at kåre våknet opp en dag og tenkte "jeg orker ikke jobbe" og så gikk han og fikk uføreytelse. De som ønsker å arbeide har mulighet til enten å jobbe i tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet - da for å være del av et arbeidsmiljø, ha dagsrytme/noe å fylle dagene sine med (da på sine premisser) - andre jobber i en Varit Tilrettelagt Arbeidsplass - i arbeidsmarkedsbedrift hvor de får ganske tett oppfølging. Det er ikke slik at alle uføre er late og dermed ikke ønsker å arbeide - De har begrensninger, tross alt.
![]() |
#23 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Neinei. Vet ikke hvor personlig involvert du er i dette, men du skal uansett vite at jeg ikke angriper folk som er uføretrygdede. Jeg er faktisk oppriktig interessert i hvorfor andelen uføretrygdede har økt. Eller i allefall ser alle avisene ut til å rapportere dette. Jeg tror ikke folks gener har endret seg så mye, så det må ha noe med samfunnet å gjøre tenker jeg. Men tror egentlig ikke at stress er svaret heller. I allefall ikke hele.
![]() |
#24 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Og det er jo ikke slik at man får uføreytelse fordi man er så stresset - men mange kan sikkert ha stressrelatert sykdom. Jeg trodde de fleste av disse endte opp på det som tidligere het tidsbegrenset ufør - og at de nå har i handlingsplanen sin at de skal ta det med ro - for så å prøve seg ut igjen.
![]() |
#25 |
Har tro på forbedring
|
jeg jobber med utredning av folks arbeidsevne, så det er min involvering - jeg er så langt der ifra uføretrygdet selv.
![]() |
#26 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Jeg er verken uføretrygdet eller personlig involvert i dette temaet, har følgelig ingen såre tær. Men jeg synes du virker snever og enkel og det virker som du ikke VIL forstå. Derfor gidder jeg ikke diskutere mer med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Skal rømme
|
Ingen agenda såvidt jeg vet, jeg bare lurer på hva som forårsaker den rapporterte økningen. Jeg tror veldig, veldig få av de uføre er late/har dårlig arbeidsmoral.
![]() |
#28 |
Skal rømme
|
Den var egentlig til Hyacinth. Og jeg gjettet i grunnen at de jobbet med dette ut fra svarene dine.
![]() |
#29 |
Skal rømme
|
Jeg vil gjerne forstå. Men jeg uttrykker meg litt stilisert og tabloid her for å kanskje få litt engasjement her.
![]() |
#30 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Ok, da skjønner jeg bedre. Jeg tror heller ikke at stress er årsaken alene, som jeg skrev allerede i første innlegg. Ikke i det hele tatt. Men jeg tror det kan være medvirkende. Jeg har sett med egne øyne hvordan stress sakte men sikkert bryter ned helsen og derfor lest masse litteratur om dette. At samfunnet utvikler seg slik det gjør tror jeg bare er med på å forsterke problemene. Utover dette har jeg ingen anelse, jeg vet heller ikke om det er et faktum at flere blir uføre, og jeg har ingen kompetanse på området uførhet i det hele tatt, så jeg kan ikke uttale meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Skal rømme
|
Det skal jeg også, straks. Ja, jeg sa jo også i et tidligere innlegg at jeg er enig i at langvarig stress kan være negativt for helse.
![]() |
#32 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Tenker du på hel eller gradert uførepensjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Er det ikke så enkelt at tallene er slik fordi vi nå har mange flere yrkesaktive som er oppe i åra i forhold til tidligere?
![]() |
#34 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Hun kan forhåpentligvis bli bibliotekar.
![]() |
![]() |
#35 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?For å maskere at vi egentlig har ganske høy arbeidsledighet?
![]() |
#36 |
weird
En professor i sosialmedisin sier bl.a. dette:
Og
http://www.bt.no/meninger/kronikk/article481446.ece
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Whatever, never mind
|
Hvis du tror at å hanke inn alle papirer og vurderinger fra lege, utprøving av diverse andre ytelser, vurderinger, mer vurderinger, og enda flere vurderinger er enkelt, må du tro om igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Hmm.. Det er jo et interessant tema egentlig og jeg tror det er veldig mye som spiller inn.
![]() |
#39 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der er derfor jeg la til at denne erfaringen var anekdotisk. Vedkommende dette gjelder hadde hatt problemer en stund, men var mer interressert i jobb enn trygd, men det inntrykket vi fikk fra nav var at det var enklere for DEM å pensle han inn på uføretrygd enn å hjelpe han skaffe seg jobb. Så uføretrygdingen kom på nav sitt initiativ.
![]() |
|
|