Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-10, 10:23   #1
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen

Jeg og mannen har blitt spurt om å være faddere til datteren til et vennepar som skal døpes i januar. Jeg synes jo det er kjempekoselig å bli spurt, men lurer veldig på å takke pent nei.

Verken jeg eller mannen er kristne. Våre egne barn (som dette venneparet forøvrig er "faddere" til) er ikke døpt, vi har valgt navnefest i regi av Humanetisk forbund.

Hos venneparet vårt vet jeg at det er far som er personlig kristen som ønsker dåpen, mens mor egentlig helst ønsker å droppe det, men går med på det fordi det er så viktig for far.

Min mann som vanligvis er veldig prinsippfast er plutselig veldig i tvil og så ble jeg plutselig usikker jeg også. Jeg takket ja til å være fadder til to søskenbarn da jeg var yngre og har i ettertid alltid sagt at jeg ikke ville takket ja igjen.

Nå har jeg lest litt på nettet og det er jo unektelig vanskelig å skulle si ja til å skulle ”be for barnet, lære han/ho sjølv å be, og hjelpa han/ho til å bruka Guds ord Herrens nattverd,” Også undrer jeg litt på hvorfor de har valgt oss. De sa at de jo visste hvor vi sto og at vi bare måtte tenke på det og var veldig klare på at de ikke forventer at vi skal bidra til den kristne oppdragelsen av barnet. Så det de ønsker er vel at vi skal stille opp litt ekstra for deres barn slik de gjør for våre. Det vil vi jo mer enn gjerne, men å stå i kirka og ta på seg et helvt annet ansvar gir meg mer enn litt bismak kjenner jeg.

Noen tanker?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:30.