|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg vil også gjerne takke Pelle for fine, informative svar.
|
|
|
#2 |
|
By the Sea
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
Ingen fare, jeg tok høyde for at jeg opplevde det som kverulering uten at det var ment som det. Jeg skjønner godt at du synes jeg var upresis, for det var jo nettopp det jeg var.
|
|
#3 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg lurer også vldig på hva som må til for å komme opp i hele strafferammen for slike forhold - dommen er jo beinhard og knusende og sier helt klart at det ikke er noen formildende forhold her, så da må man jo lure hva som må til? Engangstilfeller har jo blirr straffet med 6 mndr. fengsel og da er det vanskelig å se logikken i de 15 mnd som er gitt for et 22 mndr langt forhold.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#4 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg skjønner at ikke alle kan alt, det kan ikke jeg heller. jeg jobber ikke med dette, og har kun overflatisk kunnskap i forhold til mange andre.
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Mediene er litt delt i om det har vært en rettspraksis å følge? Enkelte steder har jeg lest at det ikke finnes noen saker å sammenligne med. Noen som kan si litt om det?
|
|
#6 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Har registrert det samme, men kan ikke noe om det. Vil tro at det står noe i dommen, eller at det er blitt behandlet av begge parter i straffeutmålingsprosederingen?
|
|
#7 |
|
Ser lyst på livet
|
Dersom dette stemmer så er det ganske hinsides, kona trengte jo heller ikke å si forsikring. Så hun kan jo lyge uten at det får noen konsekvenser for henne, etter det jeg forstår. |
|
|
|
|
#8 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg henger meg med i prisekoret over Pelles sindige forklaringer i en emosjonell bråttsjø - og det er ikke ment som kritikk av de som forståelig nok er revet med av sinne og skuffelse. Jeg har også harselert over de latterlig lave straffene vi har for vold, misbruk og overgrep mot barn her i landet, sammenlignet med hvis noen gudforby skulle stjålet penger av staten!
|
|
#9 |
|
By the Sea
|
Det er jeg enig i. Hvordan vi oppfatter og vekter ulike forbrytelser er kulturavhengig og endrer seg med tiden, og jeg husker enda med forferdelse hvor sjokkert jeg ble da jeg var på besøk hos engelske venner tidlig på nittitallet og vi hørte på radioen at nå kunne man kunne bli dømt for voldtekt i ekteskapet. Jeg uttrykte overraskelse over at voldtekt av ektefelle ikke allerede var forbudt, mens kona til kameraten min syntes det var en rar lov - hvordan kunne det være voldtekt når man var gift, liksom.
|
|
#10 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Pelle: tusen takk for at du deler kunnskap med oss! Her hadde jeg mye å lære. |
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg er ikke sint lenger, bare oppgitt. RØ fører saken videre i media. Og utenfor rettsalen virker det som om han kan si mye før det blir så grovt at det blir injurier. Hint, antydninger, sleipt smil. |
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg vet ikke om denne er linket til tidligere, men det er godt å le litt av RØ: |
|
|
|
|
#13 |
|
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jøss, se hva jeg fant i dag!? Det var linket til denne i kommunal rapport.
|
|
#15 |
|
Fortynnet
|
Ja, han broren er ikke helt god. Det har vært linket til denne artikkelen tidlegare i tråden, og han har uttalt seg helt på trynet både under rettssaken i tingretten og nå. |
|
|
|
|
#16 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg fikk ikke prikket deg, Zöe, men du beskriver så godt det jeg tenker og kjenner på. Det handler ikke om senke andre straffer på ting man selv anser som "mindre viktig" men signaleffekten i samfunnet når penger betyr mer enn mennesker. At det skal være avskrekkende å svindle, ja vettdumeghva, helt enig, men da er det i min bok tusen ganger viktigere å avskrekke seksuell omgang med mindreårige. |
|
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er også helt for økning av straffer for voldsforbrytelser og sedelighetsforbrytelser.
|
|
#18 |
|
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)HV: Det er linket til artikkelen tidligere i tråden. Helt tragisk at en ordfører kan uttale seg sånn om unge jenter utsatt for overgrep, og fortsatt har tillit. Jeg savner også at dette blir trukket fram på samme måte som uttalelsene hans om bygdesladder.
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Ja, du sier noe der. Men hvis argumentet for høy straff i vinningsforbrytelser er å avskrekke, sender det uansett ut en del signaler til borgerene og det sier noe om samfunnet vårt, noe jeg føler bør være et like viktig argument når det gjelder overgrep. |
|
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Altså, jeg er helt enig i at man skal øke straffene, jeg tror bare ikke at det kommer til å senke forekomsten av den typen forbrytelser.
![]() |
|
|