Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Er det aldri ordentlg oppe til debatt, det straffesystemet vi har? Jeg synes at folk stadig snakker om dette, og alle er enig i at det ikke henger på greip - men blir det noen gang løftet og tatt på alvor?
Ja det blir det, en ny straffelov er rundt hjørnet, men det tar tid for det gjelder ufattelig mange paragrafer og forhold.
Når det gjelder den Nerdrum-sammenlikningen så synes jeg det blir patetisk ved at de under hans bilde bruker ord som "angivelig ha lurt staten for skatt", som at det er småtterier det hefter usikkerhet rundt.
Nerdrum er DØMT, i flere instanser han også, like mye som RØ. Skatte-og avgiftslovbrudd er faktisk ganske alvorlig i et samfunn. Ergo kan man like gjerne skrive "angivelig" foran RØ-dommen. Jeg synes et slikt ord ikke hører hjemme noe sted, etter en dom fra flere instanser.
Jeg synes også det er pussig å skrive at man ikke synes den norske rettsstaten virker, når RØ faktisk er dømt. At man er uenig i straffenivået er en annen sak.
Jeg skjønner at ikke alle er jurister og kjenner rettsvesenet, desto mer grunn til å ikke være veldig kategorisk og åpen for at visse momenter faktisk kan ha sine årsaker. Det er også forskjell på å omtale RØ og hans merkelige krumspring, og å trekke inn norsk rettsvesen i samme åndedrag mht nedrakking.
Synes jeg, da. Som kan bittelitt om slike faglige ting, omtrent som at Esme kan en del om andre faglige ting.