Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nettroll

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-09, 08:30   #341
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettroll

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg har aldri sett på de som dikter historier som nettroll, har i grunnen ikke hatt noe navn på dem. Og jeg har funnet dem riktig så underholdende. At flere i denne tråden skriver at vi skal rapportere til admin/modder hvis vi mistenker at en person - som er helt anonym - lyver og dikter skjønner jeg ikke.

Jeg vil si at hovedgrunnen til å rapportere er for å unngå trolljakt. (Min private mening). Klart hvis man bare sitter ved skjermen, ler og spiser popcorn så er det en sak. Men veldig mange blir overrasket, skuffet og sinte over folk som dikter villt - og det å ha en offentlig skittentøyvask er veldig negativt, både for "trollet" og "trolljegeren". Folk blir revet med, "alle" blir mistenkt, mange synes at så lenge man snakker om et "troll" kan man kaste all folkeskikk ut vinduet - til troll er det ok å si både stygge og sårende ting. "De er ikke som oss". (Og akkurat det er det som får meg til å bli kvalm. Alle overgrep som begåes mot andre mennesker - om vi snakker om jøder, svarte, homofile, mobbeofre - starter slik: At man definerer den andre som noe annet enn seg selv. Noen som ikke har krav på den samme respekten som "vanlige" mennesker har.)

Gammel 21-12-09, 08:52   #342
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg vil si at hovedgrunnen til å rapportere er for å unngå trolljakt. (Min private mening). Klart hvis man bare sitter ved skjermen, ler og spiser popcorn så er det en sak. Men veldig mange blir overrasket, skuffet og sinte over folk som dikter villt - og det å ha en offentlig skittentøyvask er veldig negativt, både for "trollet" og "trolljegeren". Folk blir revet med, "alle" blir mistenkt, mange synes at så lenge man snakker om et "troll" kan man kaste all folkeskikk ut vinduet - til troll er det ok å si både stygge og sårende ting. "De er ikke som oss". (Og akkurat det er det som får meg til å bli kvalm. Alle overgrep som begåes mot andre mennesker - om vi snakker om jøder, svarte, homofile, mobbeofre - starter slik: At man definerer den andre som noe annet enn seg selv. Noen som ikke har krav på den samme respekten som "vanlige" mennesker har.)

Jeg skjønner intensjonene, men hvordan kan administrasjonen - eller andre brukere - bevise at vedkommende er et troll? Da mener jeg diktetroll, ikke bråketroll. Blir personen bedt om å slette seg eller blir h*n kasta ut? Bare for å ha diktet?

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:03   #343
Slettet bruker
Passiv

Standard

Retz - dette er en interessant problemstilling.

Det er jo en avveining. Om noen lyver på seg noe og mange engasjerer seg sterkt i det - og det så viser seg å være bare tull så er det en god grunn til å få vedkommende ut av nettstedet. Fordi det er ødeleggende for miljøet. Men så var det dette med å bevise ting igjen da. På fp har jeg da inntrykk av at man kan være ganske rar uten å bli mistenkt av så mange for å trolle. Jeg er jo rar - det er bare noen få som såvidt meg bekjent har vært kritiske.

Andre steder forventer man at verden er mindre nyansert og det skal mindre annerledeshet til for at man blir mistrodd. Jeg vil tro at man som et minimum bør ha helt konkrete ting å komme med. Om noen lyver på seg diagnoser med symptomer som er helt faglig på bærtur, bosteder man beviselig ikke bor på eller lignende.

Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 11:23   #344
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil si at hovedgrunnen til å rapportere er for å unngå trolljakt. (Min private mening). Klart hvis man bare sitter ved skjermen, ler og spiser popcorn så er det en sak.

Sikkert derfor jeg ikke hever så mye på øyenlokkene over troll (påståtte og ekte) :leende popcornspiser:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 15:09   #345
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Veronal - det er ok å snakke generelt sånn eller skal vi ikke det heller?

Det var nok ikke så greit, så jeg har fått en trøtt sinnaprikk i førjulsgave.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 15:55   #346
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner intensjonene, men hvordan kan administrasjonen - eller andre brukere - bevise at vedkommende er et troll? Da mener jeg diktetroll, ikke bråketroll. Blir personen bedt om å slette seg eller blir h*n kasta ut? Bare for å ha diktet?

Nei, det blir man ikke. Og det er som him sier - grunnen til at vi ber om at man rapporterer til oss, er at vi foretrekker at folk gjør det i stedet for å lage hintetråder, slarve og spekulere i prikker og på PM, og generelt drive heksejakt. Det er ikke for at vi skal "straffeforfølge" noen at vi ber om rapporteringer, det er fordi vi gjerne vil vite om frustrasjoner og mulige konflikter på forumet, så vi eventuelt kan snakke med folk privat og finne ut av ting.

Gammel 21-12-09, 16:38   #347
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Det var nok ikke så greit, så jeg har fått en trøtt sinnaprikk i førjulsgave.

Bare sånn for ordens skyld: Prikkesystemet brukes ikke til "offisielle" beskjeder eller irettesettelser. Hvis en moderator eller admin sender en prikk, enten den er grønn eller rød, så er det bare et uttrykk for personens egen mening som privatperson/privatbruker.

Gammel 21-12-09, 16:42   #348
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det blir man ikke. Og det er som him sier - grunnen til at vi ber om at man rapporterer til oss, er at vi foretrekker at folk gjør det i stedet for å lage hintetråder, slarve og spekulere i prikker og på PM, og generelt drive heksejakt. Det er ikke for at vi skal "straffeforfølge" noen at vi ber om rapporteringer, det er fordi vi gjerne vil vite om frustrasjoner og mulige konflikter på forumet, så vi eventuelt kan snakke med folk privat og finne ut av ting.

Skal dere bare rydde opp?

Ikke noe oppmøte personlig - ikke noe tribunal - ikke noe engang?
Drar dere ikke i gang Esme heller? Ikke engang om dere er skråsikre på at det er en som juger? Det var blodfattige greier.

Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 16:46   #349
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Skal dere bare rydde opp?

Ikke noe oppmøte personlig - ikke noe tribunal - ikke noe engang?
Drar dere ikke i gang Esme heller? Ikke engang om dere er skråsikre på at det er en som juger? Det var blodfattige greier.

Smilefjes da. Vi er i å-p-e-n-t f-o-r-u-m. :nudge-nudge-wink-wink:

Gammel 21-12-09, 16:46   #350
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner intensjonene, men hvordan kan administrasjonen - eller andre brukere - bevise at vedkommende er et troll?

Administrasjonen vet litt mer om brukere enn de andre, men absolutt ikke nok til å drive med noen "bevisførsel". Det har du helt rett i. Dette er heller ikke en domstol.

Hovedhensikten er rett å slett å løse slike saker før de "eksploderer" på forumet. Husk på at dette like gjerne kan være for å beskytte enkeltbrukere (som har utrolige historier) som for å "ta troll". De fleste mennesker vil hvis de får en mistanke om at andre tror de troller, trekke seg tilbake. Dette gjelder også de som ikke er troll. De er ofte i en sårbare situasjon og trenger minst av alt en stor ståhei om de er "fake" eller ikke. Jeg vil også tro at for flere av de som er "reelle troll" er det snakk om mindre morsomme historier som ligger bak (feks psykisk sykdom).

Sist redigert av him : 22-12-09 kl 10:33. Årsak: la inn: "andre tror" i setningen + noe endres til nok
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 17:32   #351
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nok en gang viser him hvorfor FP er så unikt.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 17:35   #352
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Smilefjes da. Vi er i å-p-e-n-t f-o-r-u-m. :nudge-nudge-wink-wink:

Ahaaaaaa. :blunker kraftig på ene øyet:

Administrasjonen vet litt mer om brukere enn de andre, men absolutt ikke noe til å drive med noen "bevisførsel". Det har du helt rett i. Dette er heller ikke en domstol.

Hovedhensikten er rett å slett å løse slike saker før de "eksploderer" på forumet. Husk på at dette like gjerne kan være for å beskytte enkeltbrukere (som har utrolige historier) som for å "ta troll". De fleste mennesker vil hvis de får en mistanke om at de troller, trekke seg tilbake. Dette gjelder også de som ikke er troll. De er ofte i en sårbare situasjon og trenger minst av alt en stor ståhei om de er "fake" eller ikke. Jeg vil også tro at for flere av de som er "reelle troll" er det snakk om mindre morsomme historier som ligger bak (feks psykisk sykdom).

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.