|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
Slik har jeg også forstått det. Men jeg kan ikke forstå hvordan han med en så knusende dom, der det er flere uttalte skjerpende omstendigheter, får en så mild straff. Jeg er ikke overrasket, men synes det er ille likevel, når barn ikke er mer verdt i samfunnet vårt enn dette. |
|
|
|
|
#342 |
|
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg ble fysisk uvel i butikken nå - forsiden på Dagbladet sjokkerer meg faktisk litt. Hva er det med den mannen som klarer å få sånn type dekning etter å ha blitt knusende dømt for overgrep? Jenta og hennes skjebne forsvinner jo totalt i all denne RØ-fokuseringa? Jeg blir så lei meg av det der, altså.
|
|
|
#343 |
|
Shake it out!
|
Jeg og. Går det ikke an å endre rettspraksis? Si at vi ønsket å slå hardere ned på at folk i tillitsverv misbruker barn?
|
|
#346 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Hvis alle dommer skal baseres på "tidligere praksis" så er strafferammene ikke reelle. Ingen domstoler tør å legge utmålingen av straff over tidligere dommer. Eller? Jeg håper Høyesterett tør. Håper, håper at statsadvokaten anker. Jeg er ikke helt sikker på at RØ anker, dette er spill for galleriet for å sløre til alvoret i det han er dømt for. |
|
|
|
|
#347 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Rettspraksis er ike umulig å endre, men større endringer gjøres av Høyesterett. Og der kan det gå litt treigt, ja. Dette fordi straffer til en viss grad skal være forutsigbare i en rettsstat.
Sammenlikning mellom ulike straffbare forhold har lite for seg, fordi straffene har ulike formål. Man måler ikke moralsk klanderverdighet ut fra straffens lengde.
Media ynder å skrive om hvor stor straff man risikerer å få, det blir sjelden slik lengde.
Vet ikke, har ikke lest dommen.
Man kan endre rettspraksis, men det er ikke gjort i en håndvending (og det er jo ganske fint).
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 30-05-13 kl 17:57. |
|
|
|
|
#348 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Klart det finnes domstoler som tør det. Men det er ikke så vanlig, og det ligger i rettspraksis' natur. Det er ikke meningen at man skal endre slikt helt ut av det blå. Nye tilfeller og saker kommer alltid, ingen saker er like - det er ike alltid gitt hva man skal lande på. Og Høyesterett bestemmer jo såklart selv!
|
|
#349 |
|
Borte
|
Ja, det kan du si, men så er det heller ikke folk flest som skal vite alt om hvordan rettsvesenet fungerer. Jeg tror nok det er mange reaksjoner i denne saken fordi straffen virker lav i forhold til forbrytelsen. Og det er, etter hva jeg har forstått, slik at sedelighetssaker ofte straffes relativt mildt. Noe som igjen får det til å koke i folk fordi det virker allment urimelig at det skal være slik. At barn skal være så ubeskyttet av lovverket.
|
|
#351 |
|
Vel, jeg blir styggsint når RØ går ut med uttalelser som at det går "rette veien". Dette er nå ikke en domstol uansett, så du kan ikke forvente at vi(jeg) skal snakke som en jurist. Jeg skjønner at man har lover, med min rasjonelle del, men min mer følelsesladede del blir provosert av RØ og MYL og deres utspill, som er en fordreining av hele rettsaken. Slik jeg føler det. |
|
|
|
|
#352 |
|
Er det blitt sådd tvil om mer enn det første samleiet da, Rune? Satser du på at hvis du lyver nok, så blir til slutt noen av løgnene trodd på? |
|
|
|
|
#353 |
|
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)MYL mener aktoratet har gått på en smell.
|
|
#356 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg synes ikke det er rart man har snodige tanker om hvordan rettssystemet virker. For min del synes det ikke som det virker i det hele tatt.
|
|
#357 |
|
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg har ikke skrevet noe i denne tråden før,bare fulgt med. Men,kan jenta anke denne dommen for å få ham hardere straffet eller er det bare han som kan gjøre det,for å prøve å få enda mindre straff? Kvalmende lav straff han fikk nå,synes jeg,men han vil jo tydeligvis gå for å bli fullstendig frikjent. |
|
|
|
|
#358 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg oppfatter at det er tidspunktet for det første samleiet det er tvil om, ikke hvorvidt det har skjedd. Det vil jeg tro er viktig for jenta at blir poengtert også.
Jenta er ikke part i saken så hun kan ikke anke, men statsadvokaten kan anke hvis han mener straffen er for lav.
|
|
#359 |
|
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Ok,takk Zulu,da ble jeg litt klokere. |
|
|
|
|
#360 |
|
By the Sea
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Er det aldri ordentlg oppe til debatt, det straffesystemet vi har? Jeg synes at folk stadig snakker om dette, og alle er enig i at det ikke henger på greip - men blir det noen gang løftet og tatt på alvor?
![]() |
|
|