|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Kjære vene, hva er det for slags skole? Klart man skal søke, og begrunne søknaden skal man også. Rektor KAN innvilge fri, men MÅ ikke. Fullstendig sjokkert over holdningene her.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
|
|
|
#3 |
|
WF: Sausnebbet
|
Nei, det er visst ingen selvfølge at skolearbeidet blir gjort, og målene fulgt opp. Og hva gjør man, når man står med en unge i klassen som ikke har fått med seg noe som helst av oppstilt subtraksjon, eller divisjon, fordi det var så viktig å få den billige sydenturen? For mange tar slikt både tid, forklaring, konkretisering og grundig oppfølging å få på plass, og har eleven mistet de 4-5 mattetimene akkurat den uka det skulle læres inn, har mange store problemer med å ta det inn igjen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Jeg sliter med å se at det skal bli så store langtidsfølger av en uke borte, men det er klart at barna mine har ingen problemer med å henge på slik det er idag, og vi følger opp. Men klart, hvis eldstemann hadde vært borte akkurat nå, hadde det medført langtidsproblemer av den typen som jeg hadde hatt problemer med å unngå ved å følge opp. Det er for mye nytt i for mange fag og nye måter å lære på. Og slik blir det nok mer og mer fremover seg jeg for meg.
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, du er naiv. Folk gjør ikke det. Med "folk" mener jeg 99,9% av de som drar. I mine tilfeller 100%, men siden det står her at noen gjør det, så finnes det vel noen som gjør det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Man får jo ikke fulgt opp det man ikke vet om, men det som står på en ukeplan for 3. klasse nå er i hvertfall fullt mulig å følge opp. Da tenker jeg på å sørge for at de kan det som står som læringsmål der. De lærer sikkert mye annet på skolen i tillegg, men det som står på planen er jo mulig å forholde seg til. 4.-klasseplanen er mer omfattende og mindre konkret, hvert læringsmål inneholder jo en større mengde stoff. For min del betyr det at tiden da det gikk an å tenke at det er greit å få til å følge opp hjemme går mot slutten. Hvordan folk kan ta ungene fri i 2 uker på ungdomsskolen eller videregående er for meg en gåte, da hadde det vært noe veldig spesielt.
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Likevel skjønner jeg godt at de gjør det sånn. Får noen nei? Dette sparer dem for endel jobb vil jeg anta.
|
|
|
#8 |
|
I mål
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?
Jeg er også her. Og denne diskusjonen har sannelig kokt her før. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?1 klasse her har ikke vært mye lek. Var annerledes når eldstemann gikk i 1 klasse, da var det mye lek. Men når mellomste begynte i 1 klasse i fjor så var det mer alvor.
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jepp, det er fantastisk. Men egentlig ikke så fantastisk når det som regel er dette som er grunnen. : peker ned:
Selvsagt er det et faresignal at en elev har to i alle fag, og som regel er det elever med høyt fravær har dårlige (eller ingen) karakterer over hele linja, og vi fraråder dem derved å reise bort og få enda mer fravær. Grunnen til harseleringen var at jeg synes innlegget ditt var ganske dumt, noe jeg tydeligvis ikke var alene om å synes... Det synes jeg forresten dette : peker opp: også er. Når jeg skiver at vi fraråder elever med dårlige karakterer å reise, har det ingenting med holdninger til elevene å gjøre, det handler om å forholde seg til en arbeidsinnstruks, om å være ansvarlig. Jeg applauderer ikke sekserelevenes ferieturer heller, det tror jeg da har kommet tydelig nok fram. Nei, nå må jeg stikke, men først skal jeg rødprikke deg. :infårmerer: |
|
|
|
|
|
#11 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Nøyaktig hvorfor skal de ikke reise bort? Hvor godt kjenner du egentlig elever som har høyt fravær? Det slår deg ikke at det kanskje er slik at de har falt av i fagene, ikke har noen som helst mulighet til å komme seg opp igjen, og at det å bare sitte på en stol på skolen for å unngå fravær rett og slett kan være svært demotiverende og fullstendig ødeleggende for selvfølelsen? Nei? Dessuten var utgangspunktet ikke elever med høyt fravær kontra elever med lavt fravær. Det var elever med 2-ere kontra elever med 5-ere. Du har prøvd å dreie det over til en fraværsdiskusjon.
Dere var to som harselerte. I ettertid har det kommet flere som er uenig med deg.
Men du syns det er mer greit. Der mener vi altså rett og slett forskjellige ting. Jeg syns ikke karakterer skal være avgjørende for ferie. Jeg syns det er hårreisende å forfekte et slikt syn. Da syns jeg i tilfelle det er mer riktig å gi beskjed om at hvis man har så-så mye fravær, så får man ikke karakterer. Så får eleven (jobber ikke du i videregående skole?) rett og slett ta konsekvensen selv.
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg derimot synes det er helt ok og fullstendig logisk at det er mindre problematisk å ta ut et barn der det ikke har vesentlige akademiske konsekvenser. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg synes ikke at en sydentur bare for at mor og far skal kose seg i sola skal være god nok grunn til å ta ungene ut av skolen. Er det helsemessige årsaker til turen, kan jeg være tilbøyelig til å synes at det er ok en gang i blant. |
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Ja, og her synes jeg at de forskjellige holdningene til deg og mannen din bærer preg av at du har vokst opp med lærer-mamma, dvs. du hadde MYE ferie sammen med moren din under oppveksten vil jeg anta. Du ser altså ikke helt problemet fordi som ikke hadde det sånn. Du hadde fri hver skoleferie og mamma hadde fri hver skoleferie.
|
|
|
#15 |
|
Tittel og tittel....
|
Ikke nødvendigvis, jeg vokste opp med foreldre som var selvstendig næringsdrivende fram til jeg var ca 12 år, da var det uaktuelt med sommerferie hver eneste sommer, jeg var vant til foreldre som jobbet mye både før jul, før 17. mai og på sommeren. Enkelte sommere var jeg på ferie sammen med mamma og broren min sammen med pappa, men noen familieferie var det aldri snakk om. Og min holdning er jo likevel at jeg ikke syns det er greit å ta ungene ut av skolen i hytt og pine.
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
I hytt og pine høres ganske ofte ut.
|
|
|
#17 |
|
Metallica!!
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Foreløpig så liker jeg ikke tanken på å ta Lille ut av skolen med mindre jeg må.
|
|
|
#19 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Nja, mulig det. Eller at jeg har vokst opp med holdningen om at skole er det viktigste i verden. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Det kommer an på hvem som sier nei synes jeg. Foreldrene til et barn som sliter og trenger tiden på skolen bør jo ikke ta barnet ut av skolen, det er klart. Med mindre det er klare indikasjoner helsemessig eller faglig på at det er verdt det likevel. Og skolen bør helt klart fraråde det. Men skolen bør ikke bruke skoleflinkhet som et hovedkrierium hvis de skal velge å avslå eller innvilge en søknad, det blir veldig feil. Mengde fravær fra skolen derimot, som ofte er noe som går hånd i hånd med labert resultat, synes jeg godt kan være grunn til avslag.
|
![]() |
|
|