Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-10, 14:13   #321
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Jeg vil summere det jeg prøver å si så enkelt som dette:

Å kunne ha en velferdsstat handler om å yte etter evne og å få etter behov.
Dersom ikke alle yter etter evne - så blir det lite å hente for de som har behov.

Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:15   #322
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dersom ikke alle yter etter evne - så blir det lite å hente for de som har behov.

Bra oppsummert. Jeg har også fått med meg at problemet løser seg hvis vi bare slutter å mistenkeliggjøre og heller prøver å forstå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:19   #323
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Dette er jeg helt enig i.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:20   #324
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Bra oppsummert. Jeg har også fått med meg at problemet løser seg hvis vi bare slutter å mistenkeliggjøre og heller prøver å forstå.

Jeg har forsøkt med forstå - det hjalp ikke.

Det er lett å ha både omsorgsfølelse og sympati med en som er syk eller har vondt. Men noen ganger (nei, kie - ikke alltid - det står noen ganger) så er det som trengs et dytt isteden. Og beskjed om at det er noe du kan gjøre for å få det bedre og å påvirke situasjonen din.

For å ta et kort eksempel - jeg har vært mye plaget med musearm og senebetennelser. Jeg er ikke det mer. Jeg har ikke kronisk hodepine mer heller. Men om jeg ikke trener på noen uker - da kommer det med en gang. Jeg må med andre ord holde det vedlike selv.

Om jeg hadde tatt armen og hodet til legen (hvilket jeg gjorde først) så ville jeg fått piller og kanskje fysioterapi med varme og massasje eller noe. Isteden leide jeg inn et strengt helvetes spetakkel av en fysioterapeut selv som sa at dette er lett fikset - men du kommer til å nesten kaste opp av smerter i starten. Hun hadde rett. Det ble borte. Men det var vondt som fy til å begynne med.

Nei, jeg sier ikke at alle som har musearm kan bli friske eller at ingen blir invalidiserte av musearm.

Men jeg sier faktisk at noen ganger kan man fikse sånt og fortsette i det yrket man hadde om man vil.

Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:24   #325
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer veldig på hva ea driver med, kjenner jeg.

Sånn yrkesmessig, eller? Jeg er ikke under Nav, takk og pris.

Mitt flåsete svar om nekete lærere gikk på denne:

Å slå fast at mange sykemeldte/uføretrygdede har et holdningsproblem, er vel ikke det samme som å mistenkeliggjøre de som er syke? Og om de føler det slik, synes jeg faktisk de må leve med det.

Som Polyanna så fint forklarer her:

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

At ea slår fast at mange lærere er nek er vel ikke det samme som å si at alle er det. Og om de føler det slik så syns jeg faktisk de bør leve med det.

Siden jeg har fått flere grønne enn røde prikker for den, så tar jeg det som et tegn på at flere enn Poly tok poenget.
Case closed.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:26   #326
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på kanten, men dette er altså kommunismens grunnprinsipp for produksjon og det har en helt annen betydning enn du gir det her. De fleste av oss i dette landet yter kanskje etter evne, men vi mottar ganske mye mer enn vi strengt nødvendig har behov for. Med andre ord, vi lever i luksus og syns vi fortjener det. Allikevel skal altså de som ikke har fysisk mulighet til å yte noe større holde kjeften sin og være takknemlig med smulene som skal til for å overleve. Hadde vi ytt etter evne og mottatt etter behov så hadde det vært nok til alle.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:27   #327
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forsøkt med forstå - det hjalp ikke.

Det er lett å ha både omsorgsfølelse og sympati med en som er syk eller har vondt. Men noen ganger (nei, kie - ikke alltid - det står noen ganger) så er det som trengs et dytt isteden. Og beskjed om at det er noe du kan gjøre for å få det bedre og å påvirke situasjonen din.

Det er jo faktisk mulig både å vise forståelse og å ha empati samtidig som man gir dytt og pusher og forteller at det er mye en kan gjøre for å påvirke situasjonen sin.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:28   #328
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er jo faktisk mulig både å vise forståelse og å ha empati samtidig som man gir dytt og pusher og forteller at det er mye en kan gjøre for å påvirke situasjonen sin.

Nettopp

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:29   #329
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Litt på kanten, men dette er altså kommunismens grunnprinsipp for produksjon og det har en helt annen betydning enn du gir det her. De fleste av oss i dette landet yter kanskje etter evne, men vi mottar ganske mye mer enn vi strengt nødvendig har behov for. Med andre ord, vi lever i luksus og syns vi fortjener det. Allikevel skal altså de som ikke har fysisk mulighet til å yte noe større holde kjeften sin og være takknemlig med smulene som skal til for å overleve. Hadde vi ytt etter evne og mottatt etter behov så hadde det vært nok til alle.

Jeg er umåtelig fascinert over at du klarte å konkludere med at det var det der jeg mente.

Jeg har skrevet femhundreogsekstientusen ganger i denne tråden at de som ikke kan ta vare på seg selv må få hjelp. Men de som faktisk i en eller annen grad kan ta vare på seg selv må gjøre nettopp det.

Hvordan i alle dager ble det til at jeg mener at alle skal velte seg i luksus bygget på arbeid fra syke og svake?

Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:32   #330
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Latterliggjøring. Så konstruktivt.

Jeg kan godt prøve igjen: Om man virkelig er opptatt av å løse et problem må man se litt på hva som hjelper og hva som ikke hjelper. Mistenkeliggjøring ser ikke ut til å hjelpe. Snarere forverre og forlenge prosessen for de som virkelig er syke. Så får man jo velge, da. Om det å dømme andre er så viktig at man istedet for å være en del av løsningen, heller fortsetter å være en del av problemet.

Med tanke på at innlegget du ser ut til å ville latterliggjøre også handlet om frafallsprosenten i skolen, lærerens rolle i dette og hva holdninger fra den kanten har å si er det litt trist å se hva du velger.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:34   #331
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er umåtelig fascinert over at du klarte å konkludere med at det var det der jeg mente.

Jeg har skrevet femhundreogsekstientusen ganger i denne tråden at de som ikke kan ta vare på seg selv må få hjelp. Men de som faktisk i en eller annen grad kan ta vare på seg selv må gjøre nettopp det.

Hvordan i alle dager ble det til at jeg mener at alle skal velte seg i luksus bygget på arbeid fra syke og svake?

Jeg tok utgangspunkt i at du skamløst brukte begrepet "yte etter evne, få etter behov" som konklusjon på hva en velferdsstat bør innebære.

Og jeg skrev iallefall ikke at det ble til at du mener alle skal velte seg i luksus bygget på arbeid fra syke og svake. Hvor tar du det fra?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:35   #332
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

t er noe du kan gjøre for å få det bedre og å påvirke situasjonen din.

For å ta et kort eksempel - jeg har vært mye plaget med musearm og senebetennelser. Jeg er ikke det mer. Jeg har ikke kronisk hodepine mer heller. Men om jeg ikke trener på noen uker - da kommer det med en gang. Jeg må med andre ord holde det vedlike selv.

Om jeg hadde tatt armen og hodet til legen (hvilket jeg gjorde først) så ville jeg fått piller og kanskje fysioterapi med varme og massasje eller noe. Isteden leide jeg inn et strengt helvetes spetakkel av en fysioterapeut selv som sa at dette er lett fikset - men du kommer til å nesten kaste opp av smerter i starten. Hun hadde rett. Det ble borte. Men det var vondt som fy til å begynne med.

Nei, jeg sier ikke at alle som har musearm kan bli friske eller at ingen blir invalidiserte av musearm.

Men jeg sier faktisk at noen ganger kan man fikse sånt og fortsette i det yrket man hadde om man vil.

Så heldig du var som møtte en fysioterapeut som hadde svaret og det hjalp på musearmen. Jeg fikk beskjed av fysioterapeut etter nærmere 100 behandlinger over 5 år at den eneste muligheten var å slutte å tegne med mus og annet statisk arbeid. Fysioterapeuten ba meg gå til min lege og fysio skrev erklæring på at jeg ikke kunne fortsette som tegner.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:35   #333
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Det er til tider en forutsetning for effektiv "pushing".

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 23-11-10, 14:36   #334
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Sånn yrkesmessig, eller? Jeg er ikke under Nav, takk og pris.

Mitt flåsete svar om nekete lærere gikk på denne:

Siden jeg har fått flere grønne enn røde prikker for den, så tar jeg det som et tegn på at flere enn Poly tok poenget.
Case closed.

Jeg var jo ikke interessert i å vite om du er under NAV, men hva du jobbet med. Siden vi tydeligvis har begynt å bruke karaktersnittet på studievalget til den enkelte bruker som argument i diskusjoner, mener jeg. At du har fått grønne prikker for å rakke ned på meg i en slik type diskusjon, tror jeg ikke du bør ta til inntekt for at du hadde rett, eller for at innlegget ditt var spesielt saklig eller bra skrevet. Jeg oppfattet ikke innlegget ditt som fjas, men som en ganske fordomsfull ytring. Deg oppfatter jeg som et fordomsfullt nek. Case closed.

Kie: Det hadde vært fint med en oversikt over hvem som har lov til å latterliggjøre hvem. Det hadde gjort det mye enklere for meg i denne tråden, iallfall.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:37   #335
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

En typisk avsluttende tråd dette Nå diskuterer vi diskusjonen Keep on!

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:44   #336
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jepp. Men det er sånn på grensen til ikke mulig. For det at du dytter betyr i seg selv at du ikke forstår.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Så heldig du var som møtte en fysioterapeut som hadde svaret og det hjalp på musearmen. Jeg fikk beskjed av fysioterapeut etter nærmere 100 behandlinger over 5 år at den eneste muligheten var å slutte å tegne med mus og annet statisk arbeid. Fysioterapeuten ba meg gå til min lege og fysio skrev erklæring på at jeg ikke kunne fortsette som tegner.

Jeg er dels enig.
Jeg var noe heldig - men ikke bare. Jeg lette rundt etter en løsning overalt og endte med å betale hele kalaset selv. Hun jeg gikk til sa rett ut at dette er den typen ting folk går og får en dullion behandlinger for - som ikke hjelper noenting. Jeg var helt stiv i overkroppen med betennelser og låsninger i nakke, skuldre og arm. Hun trente og pushet så jeg egentlig ønsket henne dit pepperen grodde - men det ble bra til slutt.

Jeg er igrunnen overrasket over at ikke feks leger er tøffere mot folk - eller mot meg - og sier at dette måtte jeg trene vekk. Jeg hadde tålt å få en sånn beskjed, men jeg tror ikke legen på en måte hadde hjerte til å være såpass hard mot meg.

Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:45   #337
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

I alle dager. Hva er vitsen med å dra frem meg på den måten, da?

Beklager. Jeg trodde du tålte humor. My bad.

Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:45   #338
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Kie: Det hadde vært fint med en oversikt over hvem som har lov til å latterliggjøre hvem. Det hadde gjort det mye enklere for meg i denne tråden, iallfall.

Latterliggjøring er en uting uansett. Jeg har vært provosert nok i denne tråden til at jeg sikkert har gått i den fella selv. I såfall ber jeg om unnskyldning.

Gammel 23-11-10, 14:47   #339
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg lurer på hvorfor jeg nå får tanker om at jeg nok en gang får bekreftet at lærere er nek som ikke kom inn på annen utdanning.

Jeg tar det humoristisk, særlig siden jeg ikke deltar i tråden, men dette var da et usedvanlig tåpelig innlegg.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:51   #340
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Aha. Så det var morsomt ment.
Jeg leste det som hersketeknikk. Så feil kan man ta.

Jepp.

Jeg for eksempel - leste Flubbys innlegg til meg som humor. Kanskje det var vondt ment? Kanskje jeg burde blitt kjempefornærmet over forslag om ny jobb?

Er det sånn at jeg kunne blitt sur om jeg var syk? Teller dårlig stoffskifte?

:greier ikke labli:

Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.