|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris - hva skjer?
Enig i dette. Terroristene må heller ikke avskrives med at de er gærninger (selv om jeg jo forstår hvorfor man sier slikt). Noen er de er alt for smarte, synes jeg - og det må man ta på alvor.
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Paris - hva skjer?Selvfølgelig skal flyktninger hjelpes, men det er naivt å tenke at det skal skje uten god kontroll på hvem som kommer inn.
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Sv: Paris - hva skjer?Har man vært i Azerbaijan så vet man jo hva som skjer med muslimer under russere - de drikker vodka og spiser gris og går i moskeen en gang hvert skuddår. Satt på spissen.
|
|
|
#4 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Paris - hva skjer?Jeg synes hele situasjonen er så skummel at jeg har ikke ord. Jeg kjenner plutselig på en slags frykt jeg gjemte under senga en gang tidlig på 80-tallet, da atomkrig var den store skrekken. At disse satt sammen i dag sier vel alt og kanskje ingenting? De er i alle fall meget fremover lent. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Dette er et veldig spennende bilde, syns jeg!
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg synes dette bildet virker samlende på meg. Og jeg er glad for at det er Obama og ikke Hillary Clinton som sitter der. Hun sa i helgen at dette ikke var USA sitt problem, jeg bare finner ikke igjen der jeg så det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Men først, kaffe!
Ja, kanskje. Jeg har bare ikke tro på Putin, uansett. Kjenner jeg. Uten å bli for konspiratorisk, begge disse nasjonene har store interesser i Syria i form av våpensalg, det gjør nok ikke situasjonen enklere. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
~~~~~~~
|
Jeg er enig AnneC, bildet bringer litt håp.
|
|
|
#9 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg kjenner at jeg er kvalm og lei meg over utviklingen, både i denne tråden og i verden. Det er så synd at situasjoner som dette fører til så mye aggresjon. Og jeg kjenner jo på dette selv. Sist redigert av Gaia : 16-11-15 kl 13:03. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg tror den type hatretorikk overfor all religion er med på å polarisere religiøsitet, og fremmer ekstremisme. Jeg tror i stor grad det er den type mangel på aksept for "normal trosutøvelse" som er med på å skyve folk ut på sidelinjene, sammen med manglende tilhørighet i samfunnet. Det forundrer meg at noen tror det kan være veien å gå.
|
|
|
|
#11 |
|
Ferdiglada
Sv: Paris - hva skjer?Enig med Poly, dette bildet gjer meg meir trygg enn redd.
|
|
|
|
#12 |
|
Erfaren nok
|
For meg er det begge deler. Jeg synes det er betryggende at de møtes og prater, og prøver å finne en løsning sammen (håper jeg). Men det gjør meg redd også, fordi jeg frykter hva denne løsningen vil føre med seg, og hvilke konsekvenser det kan få.
|
|
|
#13 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Paris - hva skjer?Det Esme setter ord på er noe jeg også føler. Det som skjer i verden gjør at jeg føler mindre aksept og toleranse for alle religioner.
|
|
|
#14 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Virkelig? For meg er det motsatt. Jeg er selv ikke religiøs (kall meg en humanistisk agnostiker), men jeg klarer ikke å se at religion i seg selv er en trussel. Det er helt andre mekanismer som ligger bak ekstremisme generelt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Paris - hva skjer?Og Guava: Takk for utdyping!
|
|
|
#16 |
|
Skrekkøgle
|
Jeg, som kanskje har litt innsikt i begge organisasjoner, mener dette har snudd, og AQ (Al Qaida forkortet) ikke er det lenger, den rollen har ISIS/Da3sh overtatt. De er mer frustrerte unge menn nå, mens AQ har tatt en helt annen posisjon og gått over til sitt opprinnelige formål, å drive forsvarskrig der det trengs i muslimske områder. Ja, AQ har hatt hauger av frrustrerte unge menn med seg, men ideologene bak er ikke det. Hos ISIS har de derimot kunnet blitt store ledere, eksemplet fra Norge, Bastian, er jo ganske kjent.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg er heller ikke med på anti-religion-toget, tror jeg. Det finnes gode og dårlige måter å være ateist på, og gode og dårlige måter å være religiøs på.
|
|
|
#18 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Selv om jeg er med på anti-religiontoget, så sier jeg meg ikke uenig i det du sier her.
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Paris - hva skjer?Hvilke moraldogmer er verdige å gjøres allmenngyldige? Hva skal etikken bygges på? Dersom man ekskluderer mennesker med pliktetisk utgangspunkt fra arenaen hvor fellesskapsetikk skal legges så tror jeg ikke det heller fremmer toleranse. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg er helt enig i at man må forstå det ideologiske grunnlaget. Samtidig så tror jeg at ekstremisme har en del fellestrekk, som går igjen. Og at hver gren har noen særtrekk, som man også må forstå, for å få innsikt i bevegrunnen til tilhengerne av ideologien. Til syvende og sist koker det ofte ned til at ekstremistene har en blind tro på at voldelige midler kan forsvares i kampen for egen ideologi. |
|
|
|
![]() |
|
|