Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-14, 13:15   #1
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Jeg skriver ikke at jeg forventer det? Jeg skriver jeg forventer at de tar beskjeder.
Når jeg skeive at jeg håper barn i skolealder har lært dette er det fordi jeg antar barn i skolealder har hatt en eller annen omgang med dyr i sine 6 første leveår. Her i huset er de fra 8 år og oppover. De vi har på vennebesøk altså.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 13:48   #2
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg skriver ikke at jeg forventer det? Jeg skriver jeg forventer at de tar beskjeder.
Når jeg skeive at jeg håper barn i skolealder har lært dette er det fordi jeg antar barn i skolealder har hatt en eller annen omgang med dyr i sine 6 første leveår. Her i huset er de fra 8 år og oppover. De vi har på vennebesøk altså.

Mine barn er 8 og 12 og har hatt tilnærmet null omgang med dyr. De vet at de skal være snille med dyr, at de ikke er leketøy og at man skal spørre om man kan klappe før man klapper. Men dette vet de i teorien, og ut fra svært svært begrenset omgang med et par sofahunder, og jeg vet ikke om de vil kunne omsette det i praksis i enhver situasjon.

(8-åringen er nok redd for større hunder etter flere uavhengige episoder med hunder som har vært nesten like store som henne og som "er så snill, så, vil bare leke" og slikker i ansiktet eller kommer altfor nær uten at eieren har kontroll. Jeg forstår virkelig ikke at ikke hundeeiere forstår at for små barn er hunden stor, og mange vil synes den er skremmende. Min klare mening er at når det gjelder å såkalt "hilse på" så ligger bevisbyrden på hundeeierens side - kan kan ikke anta at en hvilken som helst person der ute automatisk har noen interesse av å opprette kontakt med en tilfeldig forbipasserende hund med mindre man aktivt sier i fra om at man ønsker det. Jeg forbeholder meg også retten til å ikke trenge å bli presentert for og identifisere meg for folks hunder, hundeelskere må gjerne finne dette uhøflig selv om jeg ikke forstår hvorfor.)

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 13:55   #3
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Mine barn er 8 og 12 og har hatt tilnærmet null omgang med dyr. De vet at de skal være snille med dyr, at de ikke er leketøy og at man skal spørre om man kan klappe før man klapper. Men dette vet de i teorien, og ut fra svært svært begrenset omgang med et par sofahunder, og jeg vet ikke om de vil kunne omsette det i praksis i enhver situasjon.

(8-åringen er nok redd for større hunder etter flere uavhengige episoder med hunder som har vært nesten like store som henne og som "er så snill, så, vil bare leke" og slikker i ansiktet eller kommer altfor nær uten at eieren har kontroll. Jeg forstår virkelig ikke at ikke hundeeiere forstår at for små barn er hunden stor, og mange vil synes den er skremmende. Min klare mening er at når det gjelder å såkalt "hilse på" så ligger bevisbyrden på hundeeierens side - kan kan ikke anta at en hvilken som helst person der ute automatisk har noen interesse av å opprette kontakt med en tilfeldig forbipasserende hund med mindre man aktivt sier i fra om at man ønsker det. Jeg forbeholder meg også retten til å ikke trenge å bli presentert for og identifisere meg for folks hunder, hundeelskere må gjerne finne dette uhøflig selv om jeg ikke forstår hvorfor.)

Nei, men da antar jeg dere møter på såpass få hunder at dette uansett ikke vil være noe problem da? Siden du ikke vet om de klarer sette det i praksis som du selv sier.

Og de idiotene som lar hunden fly bort til gud og hvermann kan ikke jeg svare for. Rett og slett. Jeg vet ikke hva de tenker på (eller ikke tenker).

Gammel 08-08-14, 14:00   #4
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Nei, men da antar jeg dere møter på såpass få hunder at dette uansett ikke vil være noe problem da? Siden du ikke vet om de klarer sette det i praksis som du selv sier.

Og de idiotene som lar hunden fly bort til gud og hvermann kan ikke jeg svare for. Rett og slett. Jeg vet ikke hva de tenker på (eller ikke tenker).

Ja, det er ikke ofte vi møter noen som har med seg hund nå for tiden. Ingen av våre omgangsvenner har det, naboene holder heldigvis hundene i bånd, og den av mine "gamle venner" som har hund er fornærmet fordi jeg ikke lar henne ta hunden med inn når hun kommer så hun kommer ikke lenger. Men hun er typen som presenterer hunden før hun presenterer mannen og barnet, og synes at det er helt normalt å la hunden slikke på føttene til folk for å hilse.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 14:02   #5
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Ja, det er ikke ofte vi møter noen som har med seg hund nå for tiden. Ingen av våre omgangsvenner har det, naboene holder heldigvis hundene i bånd, og den av mine "gamle venner" som har hund er fornærmet fordi jeg ikke lar henne ta hunden med inn når hun kommer så hun kommer ikke lenger. Men hun er typen som presenterer hunden før hun presenterer mannen og barnet, og synes at det er helt normalt å la hunden slikke på føttene til folk for å hilse.

Ja, det finnes noen av dem også.

Gammel 08-08-14, 13:33   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn i skolealder synes jeg man kan forvente såpass av jeg også, men det kan jo være nødvendig å instruere voksne også av og til.

Gammel 08-08-14, 13:34   #7
Nå også i farger

Standard

Gammel 08-08-14, 13:59   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble selv bitt av hund på løpetur; jeg kom bakfra (pratende med sidemannen), hunden gikk i bånd. Hunden var selvsagt verdens snilleste, og hadde aldri bitt før. Den ble sikkert skremt, jeg skjønner det, men faktum forblir at den bet meg i låret (i kinnhøyde for en tre-fireåring) uten at jeg hadde gjort noe annet enn å jogge forbi på fortauet. Én gang er den første for alle hunder som biter, og jeg tenker stadig vekk på om den har bitt et barn en gang senere, og om jeg har noe av skylden fordi jeg ikke anmeldte.

Og jeg stopper å løpe hver gang jeg treffer en hund i marka. Litt plagsomt for pulsen, men heller det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 14:01   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn drilles også i at de aldri skal gå bort til hunder som er bundet, at de skal spørre først, og la hunden komme til dem. De vet også godt at ikke alle hunder liker fremmede barn.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 14:06   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bor i et boligområde med mange barn og mange hunder, men er fint lite plaget av at unger hiver seg over hunden vår. Nå er ikke den liten, men det er nesten alltid voksne med hund selv som hilser. Unger spør alltid først og det er ikke så mange forespørsler.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 14:37   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forresten veldig glad at jeg, eller noen andre i husstanden a: ikke er redd hund og b: er altfor glad i hund og ønsker dem hjertelig velkommen til oss da vi først fikk besøk av den største Alaskan Malamuten jeg noensinne har sett - vi snakker ponny med pels - på hageterrassen en dag. Voven var på besøk hos rekkenaboen, kom seg løs, og ble forvirra på hvilken hage den skulle inn i da eier kalte på den. Ha ha, hunden havna hos oss, svære beistet. Hadde noen av oss vært redd hund da...

Og så oppdaget vi at de nye naboene sin hund har akkurat langt nok bånd til at den kunne smette inn gjennom en glipe mellom gjerde og hekk som skiller hagene våre, og komme seg helt inn i stua vår og plutselig en dag stå der med et digert hundesmil, flagrende ører og logrende hale: hei, naboene! (Stakkar naboen ble så flau da jeg fortalte hvor hunden hadde vært på besøk, og tettet prompte glipa. )

Jeg mener at som forelder, har jeg et ansvar for å lære min sønn hvordan han skal omgåes hunder, både de han kjenner godt, og fremmede hunder. (Og dyr generelt.) Farget av at også han er overvettes glad i hunder, er det blitt innprentet fra dag en at han aldri skal gå bort til en fremmed hund, uansett om den er i bånd eller løs. Han skal alltid vente på tillatelse fra eier før han får hilse på hunden. Sønnen min er og motorisk klossete, han har rykkete og stive bevegelser, så vi jobber mye med hvordan han skal holde hender og hvordan pelsen skal strykes om han får lov å hilse på hunden, for at hunden ikke skal bli redd av bevegelsene hans.

Så, når det kommer til dyrehold (spesielt hund) og unger, syns jeg ansvaret ligger på både hundeeier og foreldre - hundeeier skal overholde båndtvang og respektere at enkelte er både redd for- og misliker dyret deres, foreldre skal lære barn - og søren ta voksne generelt - at hunder (dyr) er levende vesner som og har krav på respekt.

Gammel 08-08-14, 14:44   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Maverick virker som en veldig bra hundeeier, og helt uten å ha sauer er jeg temmelig lei alle som ikke respekterer båndtvangen, ihvertfall ikke for sine "usedvanlig snille" hunder. Jeg er også lei av hundeeiere som syns det er en selvfølge at hunden skal få hilse, snuse folk i skrittet og hoppe opp med sølete poter.

Har ikke satt meg inn i den aktuelle saken her bortsett fra det som kommer fram i tråden, og gidder ikke heller siden det tydeligvis ikke er lett å få oversikt over hvilken historie som stemmer best med virkeligheten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 14:46   #13
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh

Så, når det kommer til dyrehold (spesielt hund) og unger, syns jeg ansvaret ligger på både hundeeier og foreldre - hundeeier skal overholde båndtvang og respektere at enkelte er både redd for- og misliker dyret deres, foreldre skal lære barn - og søren ta voksne generelt - at hunder (dyr) er levende vesner som og har krav på respekt.

Ja!

Gammel 08-08-14, 14:46   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja man skal lære unger å omgås dyr med respekt, men spesialkunnskap om enkeltdyr (lese dyrets språk osv) kan man ikke forvente enten det er snakk om katter, hunder eller hengebuksvin. Der må hundeeiere ha listen lav med tanke på forventninger til andre.

Min eneste forventning til hundeeiere er at de holder dyret i bånd i avstand til meg og spør før de lar hunden hilse, samt plukker opp rubbel av bit av bæsj og kaster det i sin egen søppelkasse. De dyktige hundeeierne gjør dette. Alt for mange gjør ikke og burde ikke fått ha hund.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 14:48   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja man skal lære unger å omgås dyr med respekt, men spesialkunnskap om enkeltdyr (lese dyrets språk osv) kan man ikke forvente enten det er snakk om katter, hunder eller hengebuksvin. Der må hundeeiere ha listen lav med tanke på forventninger til andre.

Min eneste forventning til hundeeiere er at de holder dyret i bånd i avstand til meg og spør før de lar hunden hilse, samt plukker opp rubbel av bit av bæsj og kaster det i sin egen søppelkasse. De dyktige hundeeierne gjør dette. Alt for mange gjør ikke og burde ikke fått ha hund.

Enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 14:50   #16
Nå også i farger

Standard

Guava: det tror jeg svært få dyre(hunde)eiere forventer.

Og så syns jeg ikke det handler om å være en dyktig hundeeier. Det burde vært en selvfølge. Noe jeg vet det for noen ikke er!

Gammel 08-08-14, 14:54   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er alltid haugevis med bæsjeposer i vårt søppelspann og jeg må innrømme at jeg syns det er dødsekkelt. Selvsagt bedre at de ligger hos oss enn langs veien, men det er tydeligvis mange som syns at vårt spann ligger lagelig til for hundebæsjen sin. Det er sikkert minst 10 poser pr. henting oppi der og det er sånn at jeg snart blir litt sur tror jeg.

Jeg skjønner jo hvorfor. Våre søppelspann står uten særlig innsyn fra huset vårt og naboenes hus, så det er lett å slenge bæsjen oppi der uten at noen ser det.

Men, skal ikke klage altså. Bæsj i grøfta er mye, mye verre enn bæsj i søpla.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 14:58   #18
Nå også i farger

Standard

Vi har klistremerke på vår. A'la "Her er bæsjeposer velkommen". Heller det enn i grøfta ja. Jeg blir ekstremt sur av å gå tur i hundebæsj og sier gladelig fra til de som "glemmer" plukke opp.

Gammel 08-08-14, 15:01   #19
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det verste er jo dei som slenger fra seg bæsjeposane på fjellet! Det må jo vere langt bedre å la bæsjen ligge igjen i terrenget og forsvinne etterkvart enn å bevare den inni ein pose i årevis! Så dersom ein uansett ikkje har tenkt å ta med seg bæsjeposen heim må det vere bedre å droppe heile posen.

Gammel 08-08-14, 15:03   #20
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En og annen bæsjepose eller bleiepose er ok. Å få titalls poser bæsj eller andres bleier i søppelkassa er ikke ok og regelen bør være at hundefolk og babyforeldre tar med seg sånt hjem eller til en offentlig søppelkasse.
Men bevares.. Heller bæsj og bleier i søppelkassa enn hengende i trærne eller liggende på veien, men akkurat det burde vært et helt utelukket alternativ.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.