Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 00:47   #1
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og hva er det med denne idretten? Hvorfor trumfer idrett familie? Det skjønner jeg ikke. Eller vil ikke forstå.

Nasjonalt eller internasjonalt nivå, det er nok ikke mange fra hver skole som får fri på det grunnlaget.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:49   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Nasjonalt eller internasjonalt nivå, det er nok ikke mange fra hver skole som får fri på det grunnlaget.

Nei, men hvorfor skal de få det? Jeg greier ikke å se noen gode argumenter for at nivå på fritidsaktiviteten skal spille noen rolle?

Gammel 25-09-13, 00:55   #3
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Nei, men hvorfor skal de få det? Jeg greier ikke å se noen gode argumenter for at nivå på fritidsaktiviteten skal spille noen rolle?

Aner ikke. Idrett er høyverdig?

Gammel 25-09-13, 01:03   #4
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg helt overbevist om at vi kommer til å se en annen skole om max 10 år. Dette har ikke noe med lærere eller skole å gjøre, men at samfunnet har endret seg. SFO er jo en måte å tilpasse seg en ny hverdag, samme gjelder SV (flere?) sitt ønske om heldagsskole. Jeg tror vi ender opp med lengre skoledager og mulighet til mer fleksibelt uttak av ferie. Jeg tror også vi vil få et mye sterkere fokus på kosthold og trening i skolen.

Og jeg tror det blir med det som med alt annet. Noe kommer til å være veldig positivt med det, og noe kommer ikke til å være positivt. Det kommer kanskje til å være andre grupperinger som blir påvirket, men det blir ikke bra for alle - det nekter jeg å tro.

Gammel 25-09-13, 00:51   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Nei, men de det gjelder har gjerne mye fravær.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:57   #6
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nei, men de det gjelder har gjerne mye fravær.

Ja, nesten i samme kategori som de som er skuespillere.

Gammel 25-09-13, 07:09   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, jeg trodde ikke at min-ganske så berettige- kommentar i forhold til innspillene om generell ubekvem arbeidstid i den norske befolkningen om høtta på torsdag ettermiddag skulle vekke så mye indigasjon, men jeg traff tydeligvis et ømt punkt der.

Ellers:

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det at elever er borte 50 prosent skyldes vel helt andre ting enn fraværssøknader?

At fravær er et stort problem er ikke vanskelig å skjønne. Det er kanskje enklere å være rigid på permisjonssøknader og si til Morten at han ikke får reise i mammas bryllup enn å gjøre noe med grunnproblematikken til en del av dem med stort fravær.

Er det noe system i skolen for å følge opp elever med høyt sykefravær og skulk? Er sykdom noe man aldri stiller spørsmålstegn ved?

Det er ganske naivt å tro at foreldres holdninger til skoleruten i grunnskolen ikke har noe som helt med fravær i vg.skole å gjøre iallfall. Men selvsagt er det også andre grunner til den høye frafallsprosenten i vg. skole. På lik linje med nokon og Darth hever jeg også øyenbrynene ved noen av sykemeldingene som kommer inn og har hatt min andel av elever med nattjobb på Esso og seng på skolen. (Faktisk mistenkte jeg nokon for å jobbe på min skole. ) Jeg leser at Nextlife mener at lærere ikke skal stille spørsmålstegn ved elevers sykemelding og det kan vi heller ikke gjøre, men i slike tilfeller må det være lov til å Tenke sitt.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg skal ikke en gang begynne å si alt jeg mener om de legeerklæringene som spys ut til folk nå om dagen.

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Mange konsulenter i kunnskapsbedrifter kunne nom fint avspasert nok til at lærerstanden ble flau, men det funker ikke slik i den bransjen.

Det tror jeg det jeg vil om. At det ikke funker slik, altså.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg får virkelig, virkelig vondt av det du skriver her.
Legen er pasientens kanskje mest fortrolige, og legen må formulere seg på en måte som tilfredsstiller skolens informasjonsbehov, legens taushetsplikt og pasientens personvern.
Du som lærer skal faktisk ikke synse noe som helst om disse erklæringene, men forholde deg til det som blir deg fortalt i sånne.

Ja, man blir dessverre nødt til det. Men dustelegeerklæringer er en stor del av problemet slik jeg ser det. Som regel kommer de når den nattpølseselgende eleven har så høyt fravær at han trues med å skrives ut av skolen. Mener du da at vi bare "skal forholde oss til" at han plutselig har fått et kronisk tretthetssyndrom, eller forsinket søvnfasesyndrom, kanskje, som faktisk holder på å utkonkurrere ME om dagen?

Jeg er for øvrig ikke kjent med at skoler ber om legeerklæring på ting som bare krever enkle tilpasninger, som f.eks å få være inne i friminutte grunnet pollenallergi. Tror ikke det er gjengs på alle skoler at man er så firkantet.

Sist redigert av rine : 25-09-13 kl 07:28.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:42   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg regner med at du skjønner at jeg ikke mener slike legeerkæringer? Du tror sikkert at jeg overdriver hvor mange legeerklæringer jeg får i løpet av et år, men jeg gjør faktisk ikke det.

Du kan nok ha rett i at jeg har litt holdningsproblemer i forhold til legeerklæringer, men jeg har ikke holdningsproblemer i forhold til elevene - ikke en gang til de som kommer trekkende med legeerklæringer som overhodet ikke holder vann. De gjør som de har lært: går til legen og får legeerklæring.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:48   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg regner med at du skjønner at jeg ikke mener slike legeerkæringer? Du tror sikkert at jeg overdriver hvor mange legeerklæringer jeg får i løpet av et år, men jeg gjør faktisk ikke det.

Du kan nok ha rett i at jeg har litt holdningsproblemer i forhold til legeerklæringer, men jeg har ikke holdningsproblemer i forhold til elevene - ikke en gang til de som kommer trekkende med legeerklæringer som overhodet ikke holder vann. De gjør som de har lært: går til legen og får legeerklæring.

Jeg tolker nextlife slik jeg tolker deg; jeg mener at du går langt over streken ved å omtale legeerklæringey du har mottatt i egenskap av å være lærer, i denne tråden. Man har vel taushetsplikt og etiske regler å forholde seg til også som lærer?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:46   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmål av nysgjerrighet: på turnusarbeidsplasser som sykehus, får foreldre med barn i skolealder noen prioritet påmferiedagene?

Gammel 25-09-13, 00:48   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Spørsmål av nysgjerrighet: på turnusarbeidsplasser som sykehus, får foreldre med barn i skolealder noen prioritet påmferiedagene?

Det varierer fra avdeling til avdeling. Hos oss gjør de ikke det. Ikke mer enn en kollegial fordeling, de som ikke har barn vil ofte ikke be om fri disse dagene.

Gammel 25-09-13, 00:52   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke der jeg jobber i alle fall.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:52   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Gammel 25-09-13, 00:54   #14
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Nja, når det kommer til høst- og vinterferie får vi nok det, fordi de som ikke har barn i skolealder har samme behov for å ha fri akkurat da. Når det gjelder sommer og høytidsdager stiller alle på lik linje. Sommerferien er tredelt, og vi rullerer slavisk fra år til år. Det sier seg selv at den første og siste bolken er lite populær når man har barn i barnehage som er stengt hele juli, feks.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:57   #15
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen formell prioritet nei.
Man kan håpe, ønske og være heldig. I bedriften mannen jobber avhenger det mye av hvor mye prosjektene haster på den tiden av året. Ser man i april at et prosjekt må ferdigstilles før august (med ganske enorme økonomiske konsekvenser) kan ikke alle småbarnsforeldre velge full ferie når det passer dem best.

Gammel 25-09-13, 00:54   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ville ikke det hjulpet? Hva er nedsiden?

Gammel 25-09-13, 01:04   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ville ikke det hjulpet? Hva er nedsiden?

Er det riktig at man skal nedprioriteres bare fordi man ikke har barn? Det kan være andre grunner enn skolefri til å søke fri på et gitt tidspunkt. I praksis ønsker de som ikke har barn ikke disse ukene med mindre de har andre gode grunner til å ville ha fri akkurat da.

Gammel 25-09-13, 01:12   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Er det riktig at man skal nedprioriteres bare fordi man ikke har barn? Det kan være andre grunner enn skolefri til å søke fri på et gitt tidspunkt. I praksis ønsker de som ikke har barn ikke disse ukene med mindre de har andre gode grunner til å ville ha fri akkurat da.

Der må da ha en samfunnsmessig verdi å prioritere skoleforeldre?

Gammel 25-09-13, 01:16   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Kanskje? Barnehagene har jo planleggingsdager i samme uken og det er veldig vanlige kongress- og kursuker for leger i hvertfall. Samt at det skjer ting i livene til andre også, folk gifter seg, familie har store feiringer og det foregår ulike arrangementer som er låst til en gitt uke. Jeg synes ikke det er gitt at man skal prioritere foreldre til skolebarn selv om det ofte blir sånn. Min sjef er veldig klar på at man jobber der på like vilkår. De som ikke regner med å stille opp på lik linje som alle andre kan rett og slett ikke jobbe der. Jeg synes egentlig det er en god holdning. Samtidig prøver vi å strekke oss langt for hverandre.

Gammel 25-09-13, 01:19   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ja, men en bestemor som får barnebarna sine hjem på ferie i juli tenker nok ikke alltid mest på samfunnet i sitt ønske om ferie og juridisk stiller man likt.

Er man senior har man gjerne ekstra ferie og diverse seniorgoder i tillegg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:03.