|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHvis hele skolesystemet skal endres så er det ikke akkurat lærerene som må stå for det. Det er jo et par hakk opp i systemet som står for de tingene. |
|
|
|
|
|
#262 |
|
I mål
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Hva som er familievennlig tror jeg er veldig opp til den enkelte. Det er veldig mange som opplever lærerjobben som lite familievennlig også. Mitt poeng er at det må kunne gå an å ta grep for å endre egen situasjon dersom man mener at situasjonen er uholdbar. |
|
|
|
|
|
#263 |
|
Shake it out!
|
Nemlig. Og Apan, jeg mener ikke at skolen skal tilpasse seg folka personlige valg, men derimot synes jeg at skolen skal henge med samfunnsutviklingen, og ta inn over seg at barn ikke trenger fri hele sommeren for å hjelpe til på gården. Eller potetferie. Når realiteten for de aller fleste av de minste barna er at de ikke har ferie, men er på alternativer til skole, fordi foreledrene må jobbe. Om de ikke har lærerforeldre.
|
|
|
#264 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg syns Esme hadde et veldig godt poeng forrige gang vi diskuterte dette, og det er at det er viktig at skiftarbeidere også er en sammensatt gruppe mennesker. Det bør ikke bare være unge, ugifte turboarbeidere som kan jobbe døgnet rundt. De er bra for en arbeidsplass, og det er bra for dem den aktuelle arbeidsplassen server at det finnes ulike typer mennesker der.
|
|
|
#265 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg er imponert over saklighetsnivået.
|
|
|
#266 |
|
|
Ja man kan si opp jobben og nave i stedet. *løsningsorientert* |
|
|
|
|
|
#267 |
|
I mål
|
Jeg er ikke uenig i det, men det er veldig mange utfordringer i skolen idag, og jeg synes det kunne vært fint om dere som tenker at fleksible løsninger virker så lettvint kunne gitt et minimum av svar på hvordan det praktisk skal håndteres i en skole som allerede har en enorm utfordring ift tilrettelegging og individuell tilpasning på grunn av alle de ulike behovene som elevene har. Jeg antar de fleste er enig i at det er mange elevbehov som bør gå foran innføring av fleksibel ferieordning. |
|
|
|
|
|
#268 |
|
Kjære deg, det er IKKE vi lærere som bestemmer hvordan skoleåret fungerer. Vi følger bare det som blir pålagt oss. Det samme gjør rektorer. |
|
|
|
|
|
#269 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg derimot synes det er ytterst fascinerende at en lærer synes at om en gruppe med barn har det tyngre enn andre, ikke er det fnugg interessert i å prøve å finne en løsning men avfeier det hele med at "dette har mamma og pappa valgt bevisst".
|
|
|
#270 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jepp.
|
|
|
#271 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneAlvorlig talt, man behøver ikke å være lærer eller jobbe 80 % for å klare å få til et par ukers ferie sammen med familien mellom 20.juni og 15.august. Det gjelder da slettes ikke 1/3 av barna i norge at de ikke klarer å få til 2 ukers ferie med familien i det tidsrommet.
|
|
|
#272 |
|
Rockesøster
|
For eksempel ved at lærerenes ferie/avspaseringsordninger ikke er så rigide som de i dag. |
|
|
|
|
|
#273 |
|
Enda en som trener
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneBare som et lite apropos angående at skolene ikke alltid føger helt med i tiden. Det finnes fremdeles skoler 'på bøgda' der førsteklassene ikke har undervisning på onsdager. SFO finnes heller ikke. Jamen lett å kombinere med to fulle jobber gitt |
|
|
|
|
|
#274 |
|
|
Bestemmelsene er det politikerne som foretar, men lærere er ikke nikkedukker vil jeg tro? Like mye som jeg mener vi som foreldre kan mene noe om skolens tilpasning til samfunnet tenker jeg at læreres meninger har betydning. Jeg mener at et levende demokrati fungerer hvis det lyttes til alle parter. Foreldre skal ikke holde kjeft om de mener skolen er for rigid. Lærere er heller ikke bare passive mottakere av budskap ovenfra. |
|
|
|
|
|
#275 |
|
I mål
|
Dersom jeg følte at mitt barn virkelig hadde det tyngre enn andre på grunn av et valg jeg har gjort ift jobb, hadde jeg sluttet på dagen. |
|
|
|
|
|
#276 |
|
|
Synes du et par uker pr år er bra for en familie? |
|
|
|
|
|
#277 |
|
Jeg tror ikke det er så mange lærere som er uenig i det. Men som nevnt over så er det ikke vi som har laget skolesystemet slik det er i dag. |
|
|
|
|
|
#279 |
|
Rockesøster
|
Det er det vel ingen som har påstått heller? |
|
|
|
|
|
#280 |
|
Det er det som er poenget, endringen må skje høyere opp enn i et klasserom eller på et foreldremøte. |
|
|
|
![]() |
|
|