|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Eg er prinsippielt einig. Men eg har alltid meint prinsippielt at eg ikkje skal ha betalt arbeidskraft i min eigen heim. Men så skjer det ting, Livet og sånn. Og den praktiske og faktiske realiteten passer ikkje lenger inn i det ein prinsippielt tenker. Og det er her eg tenker at folk bør få gjere sine eigne livsval og eigne prioriteringar, utan å måtte svare for tap av pensjonspoeng og hinder for likestilling. Og sjølv om det er viktig å vere solidarisk og tenke på alle andre, må ein ta hensyn til seg sjølv og.
Det var veldig godt sagt.
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det man vet har endel å si for muskel/skjelettlidelser og sykefravær er typen jobb, og da typiske "kvinneyrker" som har en kombinasjon av ubekvem arbeidstid, tunge løft, men først og fremst lite styring over egen yrkeshverdag. Det siste er vel vist å bety en hel del for fraværsstatistikken. Det er kanskje ikke så vanskelig å forestille seg heller, at hvis man oppfatter seg selv som en brikke som kan erstattes av en hvilken som helst annen brikke er det lettere å være borte fra jobben enn hvis man oppfatter seg selv som viktig og med ansvar for eget prosjekt? Og jo mer styring man har jo mer kan man lempe det til slik at man får så mye fleksibilitet man trenger når formen ikke er helt på topp. Jeg har aldri sett noe statistikk som viser at cupcakes og fritidsaktiviteter har noe å si i så måte, men det kan jo finnes likevel.
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Det er sant. Men det er jo dei som ikkje orker å jobbe fullt som er "skulda" i at folk med relle fibromuskeldepresjonencefalomyelitt-diagnoser blir sett på som ikkje reelt sjuke unnasluntrarar. Og denne gruppa meiner eg det ville vore betre å flytte over i frivillig deltid, ikkje sjukemelding. Det verkar riktigare for meg.
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Det hadde vært veldig fint dersom det gikk an å trekke den grensen klart og tydelig, men det tror jeg er veldig vanskelig. Vi har hele spekteret fra de som er litt slitne etter jobb og har litt stiv nakke og mener det ikke skal være sånn, man skal da sprudle når man kommer hjem. Og så har du de som ligger i mørkt rom og ikke greier å ta til seg næring fordi alt verker. Og alt imellom der.
|
|
|
#5 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg aner ikke om det er en sammenheng, men om jeg tenker på småbarnsforeldre som jobber mye kjenner jeg faktisk bare fedre som gjør det. (Da tenker jeg over full stilling.) Kanskje er det ikke relevant i det hele tatt. Men jeg vet jo om mange kvinner som snakker varmt om tid med barna og samtidig mener at pappaperm ikke egentlig er så viktig, ei heller er ukependling eller nordsjøarbeid ødeleggende for hverken barnas framtidige mentale helse eller far-barn-forholdet. Og jeg vet at mange småbarnsmødre blir veldig slitne av å sitte med 80% av ansvaret hjemme. Hvorfor blir det slik for så mange? For jeg har egentlig ikke inntrykk av at det bare er egotripp for de mennene som jobber mye heller, jeg har inntrykk av at mange damer synes det er ok en stund for så å bli møkk lei. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg syns forslagene om å forby alkohol og tobakk nesten har vært de mest konstruktive her. Det, sammen med tvungen felles morgengymnastikk, ville vi spart myyye velferdsmidler på.
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
Men er det naivt å tenke meg om dei som går til legen fordi dei ikkje sprudler etter jobb er med på å øydeleggje slik at dei som ligg i eit mørkt rom og ikkje tar til seg næring ikkje blir tatt på alvor? Eg innbiller meg at litt stiv nakke og trøtt i beina etter å ha stått ein heil dag-gruppa er mykje av problemet når vi snakker om sjukefråverstatistikkane. Er det heilt feil å tenke det?
|
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det man virkelig burde forby var martyriet. Mange av disse diffuse lidelsene ville vært unngått ved at folk trente bittelitt forebyggende, sluttet å gå med stressklump i magen og heller fniste mer, ga blanke i husarbeid innimellom, drakk seg tøysete en sjelden gang, brydde seg mindre om hva andre mente og klinte litt mer med mannen sin/andre menn/andre damer/whatever tickles you fancy.
|
|
|
#9 |
|
By the Sea
|
Ja, det er det. Og dette har du helt rett i.
Gjenkjenbart hos kvinner i generasjonen over meg i min nærhet også dette. Og det er helt sikkert ikke borte i vår generasjon, heller, selv om mange av oss er veldig bevisste på å ikke falle i martyrfella og opptatt av å eie eget liv.
|
|
|
#10 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Ingen røyk utan ild....
|
|
|
#11 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?I går såg eg filmen "De urørlige" (veldig god film, som er tilgjengeleg i filmutleigen til altiboks). Filmen starter med at hovudpersonen, som akkurat har komme ut frå fengsel etter eit ran, møter opp til eit jobbintervju og ber om underskrift på at han har fått avslag. Reglane i Frankrike er tydelegvis at ein må dokumentere tre avslag på jobbsøknadar før ein får trygd. Dette gjeld jo ein annan del av NAV-systemet enn sjukelønnsordninga, men det er jo til ettertanke. Det blir stild veldig lite krav til støttemottakarar generelt i Norge, viss vi samaliknar med andre land.
|
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er redd for at det bare er ett tidsspørsmål før vi er tvungne til innstramminger i velferdsordningene. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er enig i at presset på ungdom er hardt, men jeg mener at (for) mange løser det ved å "melde seg ut" og ty til naving. Som selvsagt er et verdiladet ord. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvor mange gjelder det egentlig? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Mener du at statistikken for unge arbeidsledige/uføre sammenfaller med det du kaller å "melde seg ut" og "ty til naving"? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja. Eller at det ikke er reelt at så mange faktisk er arbeidsuføre. Jeg skrev et innlegg om det litt lenger fremme i tråden. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg var på møte i nærværsarbeid med NAV i går, og det var veldig nyttig. Både med tanke på tallene NAV sitter på med fordeling av type fravær (noe sånt som 60 % utgjøres av muskel/skjelett-plager og lettere psykiske lidelser - til dels udefinerbare) og også hvordan NAV jobber. De har dessuten et veldig fokus på at regnestykket ikke er bærekraftig i lengden, og at noe må gjøres.
|
|
|
#19 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er av dem som synes lønnsnivået er latterlig høyt i Norge, og at en del mennesker har urealistisk høye forventninger til lønn. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
By the Sea
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Guava: deilig å lese et nyansert innlegg om dette! Jeg tror du har helt rett. Jeg tror myten om den glade og ubekymrede naver er blåst opp i latterlige dimensjoner.
|
![]() |
|
|