|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Men Inagh. Din sønn må gjerne bli sykepleier. Faktisk skulle jeg håpe at han og mange andre menn ble det, ettersom det virker som om det at mange menn velger et yrke dytter det oppover både status og lønnsmessig. Jeg ser behovet for sykepleiere og barneskolelærer og mange andre helt nødvendige arbeidsoppgaver i samfunnet. Men jeg komer til å oppfordre mine døtre til å ikke la sitt kjønn bestemme yrkesvalget, og i hvert fall snuse på det som har vært sett på som mer "maskuline" interesser. |
|
|
|
|
|
#262 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?He he - den dagen min sønn blir sykepleier, kan grisene fly. Blir det ikke noe data-greier ut av den nerden der, så henger ikke noe på greip.
|
|
|
#263 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg ser hvor du vil Inagh, og det var jo også derfor jeg skrev at dersom mine døtre virkelig har lyst til å bli sykepleiere så synes jeg at det er et utmerket valg. Men jeg vil gjerne at de selv tenker over om sykepleier er et reelt valg eller en "default" lønins og om de heller er interessert i medisin og like gjerne kunne vurdere å bli lege. |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Passiv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
|
|
|
|
#265 |
|
Tittel og tittel....
|
Får dessverre ikke prikket deg, veldig bra skrevet, og jeg er helt enig!!
|
|
|
|
#266 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og uansett om foreldreportalens brukere selvsagt ikke har unger som blir berørt av det jeg sier nå... - så er det jo et faktum at ikke alle KLARER å ta høyere utdanning heller, det er så vidt de klarer å hangle gjennom videregående rent karaktermessig. Og da tenker jeg ikke bare på de som mangler motivasjon, jeg tenker på de som rett og slett ikke er så flinke i teoretiske fag. Jeg har mange elever som aldri ville ha klart å ta høyere utdanning, det være seg innenfor realfag eller andre retninger, men de klarer å skaffe seg en fagutdanning, og de fleste av dem kommer til å gjøre en knakande god jobb. Jeg liker ikke nedlatende holdninger til det kjenner jeg. |
|
|
|
|
|
#267 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke gjelder FPs brukeres barn også jeg? |
|
|
|
|
|
#269 |
|
maler
|
Re: Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Jeg er veldig enig med deg. Det er ærlig arbeid. Mennesker som jobber, gjør en god og betydningsfull jobb for tildels lite betaling. Den er kinkig den der relasjonen mellom teoretisk utdanning og lønn. Ikke at det alltid er sånn heller. Men jeg plages litt av at vi verdsetter markedskrefter mer enn nødvendige omsorgsyrker i kroner og øre. Jeg kommer heller ikke til å anbefale mine barn å satse på en fremtid i et typisk lavtlønnsyrke. Men hvis det blir sånn enten fordi de vil eller fordi det er det de har evner til, skal de vite at jeg respekterer dem for det.
|
|
|
#271 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg tror Darth spøkte litt med det til tider litt oppblåste FP-selvbildet.
|
|
|
#272 |
|
En, av to-tre
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg også ønsker at barna mine skal få seg en god utdanning, bare så det er sagt |
|
|
|
|
|
#273 |
|
Passiv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg kunne heller ikke finne på i halvsøvne å plassere anerkjennelse etter antall studiepoeng folk har. |
|
|
|
#274 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Det som er greia er jo at om man har en datter som ønsker etter en vurdering at det passer for henne å velge hjelpepleier eller førskoleassistent eller noe så er det greit.
|
|
|
#275 |
|
Passiv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg vet ikke hvor mange studiepoeng jeg har selv, når jeg kjenner etter. |
|
|
|
#276 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Er ikke sykepleieryrket et av de yrkene det er aller, aller flest med utdanning innen, som ikke bruker den, eller jobber relativt lite med den? De har andre jobber eller er hjemmeværende?
|
|
|
#277 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Darth. Jeg er ikke uenig med deg. Og jeg ser gjerne jentene mine med en fagutdanning. Dersom de har valgt den fordi de ønsker den og jeg ser at de har tenkt gjennom ønskene sine. |
|
|
|
|
|
#278 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det vet jeg ikke, men over halvparten av norske sykepleiere har videreutdanning i faget sitt, i hvertfall. Og det er jo en god del som jobber som ledere og med utdanning av sykepleiere og helsefagarbeidere, og de regner jeg som sykepleiere fortsatt, selv om de ikke jobber turnus og med direkte pasientarbeid. Men det er en god del sykepleiere som jobber deltid, det er riktig. Noen fordi de ønsker det, og noen fordi de ikke får 100% stillinger.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#279 |
|
En, av to-tre
Det er jeg helt enig med deg i |
|
|
|
|
|
#280 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Ja, det er forhåpentligvis en stund siden sykepleieskolen var "norges dyreste husmorskole".
|
![]() |
|
|