Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Selvsagt mener jeg, og jeg kommer til å gjøre det sjøl, at å råde barna til å ta en utdannelse er en Lur Ting. Det er holdnignene til de som er lavtutdannet jeg vil til livs - den tendensen man rett og slett har til å se litt ned på de yrkene, og humre litt: "trøste og bære-yrker." Høy utdannelse ligger rett og slett ikke for alle mennesker, og da skylder vi dem å anerkjenne at de faktisk gjør en viktig og god jobb de med.
Og uansett om foreldreportalens brukere selvsagt ikke har unger som blir berørt av det jeg sier nå... - så er det jo et faktum at ikke alle KLARER å ta høyere utdanning heller, det er så vidt de klarer å hangle gjennom videregående rent karaktermessig. Og da tenker jeg ikke bare på de som mangler motivasjon, jeg tenker på de som rett og slett ikke er så flinke i teoretiske fag. Jeg har mange elever som aldri ville ha klart å ta høyere utdanning, det være seg innenfor realfag eller andre retninger, men de klarer å skaffe seg en fagutdanning, og de fleste av dem kommer til å gjøre en knakande god jobb. Jeg liker ikke nedlatende holdninger til det kjenner jeg.
|