Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-09, 20:43   #241
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Er du sikker på at man blir sur da? Om du kaller meg tante og jeg "retter" på deg så betyr ikke det at jeg er sur, jeg bare syns det er unødvendig og syns det er greit å bruke min stillingsbetegnelse. Selv om jeg setter pris på ungene jeg jobber med, så er det nettopp det det er, en jobb, det å være tante er noe helt annet.

Jeg syns du har en litt merkelig måte å sette i gang en debatt på, virkelig.

Tante er det vel bare de over 70 som bruker så det ville du aldri hørt fra meg. Men du ville kanskje hørt det fra min mor eller min far, og da håper jeg du ikke ville blitt sur. Det var vanlig når jeg gikk i barnehagen at de ble kalt dette. Jeg har full forståelse for at dette ikke er et utrykk nå, og det faller meg ikke naturlig heller å bruke ordet "tante" om annet enn slektninger.
Dessuten synes jeg det bør være såpass takhøyde her inne at det er rom for mange måter å sette igang debatter på, sålenge det ikke er ondsinnet.

Gammel 28-12-09, 21:53   #242
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Er ikke bare folk over 70 som bruker det. Hører det stadig vekk "gå inn til Tantene" av unge foreldre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 21:59   #243
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Er ikke bare folk over 70 som bruker det. Hører det stadig vekk "gå inn til Tantene" av unge foreldre.

Jeg har en (jevnaldrende) venninne som kaller de ansatte for "tanter". :bidrar: Hun er nok ikke på FP, det er en annen verden utenfor FP, det må vi ikke glemme.

(Jeg synes selvsagt ikke man skal kalle barnehageansatte for tanter/onkler, sykepleiere for søstre, lærere for frøkner, mørkhudede for negre e.l. Men jeg har vært lenge på FP og er dermed opplyst ang. slikt).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 22:02   #244
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg har behov for å omtale de ansatte som gruppe til barna mine, sier jeg "de voksne".

Gammel 28-12-09, 22:02   #245
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du tuller? Det er kanskje vanskelig å finne noe ok å kalle "de voksne" i en sånn sammenheng, men dog...

Gammel 28-12-09, 22:05   #246
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Synes "gå inn på avdelingen" fungerer ganske utmerket. Personlig har jeg aldri behov for å bruke ordet tante/onkel.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 22:05   #247
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Tante er det vel bare de over 70 som bruker så det ville du aldri hørt fra meg. Men du ville kanskje hørt det fra min mor eller min far, og da håper jeg du ikke ville blitt sur. Det var vanlig når jeg gikk i barnehagen at de ble kalt dette. Jeg har full forståelse for at dette ikke er et utrykk nå, og det faller meg ikke naturlig heller å bruke ordet "tante" om annet enn slektninger.
Dessuten synes jeg det bør være såpass takhøyde her inne at det er rom for mange måter å sette igang debatter på, sålenge det ikke er ondsinnet.

Jeg sendte for en stund tilbake en mail til Kamille (bladet) - fordi jeg ble provosert over at Pernille Sørensen omtalte oss som jobber i bhg som "tanter" der. Jeg vet hun er ei humor-dame. Men likevel.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 22:07   #248
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes "gå inn på avdelingen" fungerer ganske utmerket. Personlig har jeg aldri behov for å bruke ordet tante/onkel.

Ikke jeg heller, jeg har ikke hørt det i bruk på veldig mange år heller. Ikke siden mine søsken gikk i barnehage... og selv da var det vel egentlig utdatert, barna brukte navn på de voksne. Jeg ville sagt "gå inn og se om du finner xxx eller xxx" eller noe sånt...

Gammel 28-12-09, 22:13   #249
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg vet hun er ei humor-dame. Men likevel.

Å kalle barnehageansatte for tanter er ikke god humor uansett. Jeg blir virkelig oppgitt over at folk gjør det. Men så har ikke yrker tilknyttet barnehage noen status enda, dessverre.

At folk flagger titler i utide syns jeg er merkelig uansett hvem som gjør det. Men at man presiserer hvilken rolle man har i en yrkessammenheng er da ikke det minste rart. At man er pedagogisk leder sier noe om hvilket ansvarsområde man har. At man jobber som førskolelærer sier også noe om at man ikke er ansvarlig på avdelingen (de fleste steder, ihvertfall).

Jeg antar at de som blir sure over å bli kalt tanter er dritalei av å ikke bli tatt seriøst som yrkesutøvere. Jeg kan garantere deg at de har opplevd det en hel del.

Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 22:20   #250
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg har en (jevnaldrende) venninne som kaller de ansatte for "tanter". :bidrar: Hun er nok ikke på FP, det er en annen verden utenfor FP, det må vi ikke glemme.

(Jeg synes selvsagt ikke man skal kalle barnehageansatte for tanter/onkler, sykepleiere for søstre, lærere for frøkner, mørkhudede for negre e.l. Men jeg har vært lenge på FP og er dermed opplyst ang. slikt).

Hi, i, det hender jeg kaller venninna mi for barnehagetante, men hun er fullstendig klar over at det er som en spøk. Men jeg hører stadig vekk at foresatte i barnehagen kaller ansatte for tanter (ikke så mange onkler...).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 22:21   #251
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Men du har jo innrømt å bruke det, joda, jeg leste at det bare var til mannen din, og kun et fåtall ganger, men jeg syns faktisk det sier noen om tankegangen din og hvor viktig du ser på førskolelærerne. Vi gjør en veldig viktig jobb, vi får flere og flere oppgaver i forhold til de små barna, og større krav og forventninger, og da bør vi også omtales med respekt.
Jeg hadde som sagt ikke blitt sur på noen, men jeg ville kommentert det ja. Ikke engang mine foreldre kaller barnehageansatte for tanter, og det har ingenting å gjøre med at jeg er førskolelærer.

Gammel 28-12-09, 22:22   #252
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men jeg trodde man måtte ha pedagogikk for å kalle seg pedagog? Jeg husker at kun en av lærerne våre på videregående hadde pedagogikk, og det var noe vi elevene var klar over. Hun ble kalt for lærer og pedagog i alle mulige sammenhenger.

Alle som jobber som lærere har jo (i utgangspunktet) utdanning i pedagogikk. Man har pedagogikk som fag på allmennlærerutdanninga, og man har praktisk-pedagogisk utdanning hvis man er utdannet ved et universitet. I utgangspunktet, ja - men det forekommer rett som det er at folk har lærerjobber uten egentlig å oppfylle kravene. Men at bare én lærer hadde pedagogikk tror jeg må ha vært en misforståelse.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 22:25   #253
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Ofte har man jo faktisk behov for å omtale de ansatte som gruppe, uavhengig av yrkeskategori. "Da må du huske på å si fra til Lena, Lisa, Ida eller Harald om du er kald" er i overkant tungvint, så da sier jeg "si fra til en av de voksne".

Gammel 28-12-09, 22:45   #254
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Nå må jeg bare fortelle om da hele personalgruppa i barnehagen jeg jobber var på kurs. Foreleseren var en mann i begynnelsen av 40-årene, og foran oss alle sammen greide han å kalle barnehageansatte for barnehagetanter.

Gammel 28-12-09, 22:45   #255
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har verdens vakreste tittel jeg.

Vampyr.

Ikke gidder jeg å bli fornærmet heller, men om de spør hva jeg virkelig er utdannet som så får de det korrekte svaret. Tittelen "Stikkedame" forekommer vel så ofte. Eller "Blodsuger'n". Eller "Hun som jobber på labben". Sistnevnte er gjerne fra "Søstrene".

Jeg holder av og til på å falle overende om noen skulle finne på å kalle meg det korrekte som er bioingeniør. Da viser det seg gjerne bare at de er gift eller i slekt med en bioingeniør selv.

Ellers minnes jeg Tante XXX og Frøken XXX med varme tanker og gode minner.

Gammel 28-12-09, 23:54   #256
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Ofte har man jo faktisk behov for å omtale de ansatte som gruppe, uavhengig av yrkeskategori. "Da må du huske på å si fra til Lena, Lisa, Ida eller Harald om du er kald" er i overkant tungvint, så da sier jeg "si fra til en av de voksne".

Det er først og fremst i slike situasjoner jeg savner noe som er enklere enn "barnehageansatte" og mer seriøst enn "de voksne". Jeg syns ikke tittelen "voksen" gir noe særlig mer uttrykk for respekt enn "tante". Da ramser jeg heller opp hele rekka med navn.

"Ansatt" og lange sammensatte ord er heller ikke noe som passer inn i min dialekt, så når jeg snakker med andre voksne blir det "de som jobber i barnehagen". Dere må da innrømme at ord som "lege", "lærer", "forsker" osv. er lettere å bruke når man skal omtale en gruppe?

Gammel 29-12-09, 00:11   #257
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Altså, vi som er utdannede førskolelærere har blitt "flasket opp" til å faktisk være litt nøye på at vi faktisk har høyskoleutdanning. Jeg er ikke en snill "tante" som bare jobber i barnehage fordi jeg syns barn er så fantastisk herlige (det syns jeg jo, bevares, men jeg er pokker ikke tanta deres for det), jeg har faktisk studert fire år på høyskole og tatt en bachelorgrad i pedagogikk for å kunne gi barn og foreldre et tilbud som dreier seg om mer enn tantekos, vafler og oppbevaring mellom 8 og 16.

Fyrte avgårde en grønn med bare en på (overivrig Enterfinger), og føler for å presisere at jeg ikke lo av Lorien, men av den fantastiske formuleringen.
Jeg skjønner godt hva hun mener og er fullstendig enig.

Gammel 29-12-09, 01:48   #258
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Altså, vi som er utdannede førskolelærere har blitt "flasket opp" til å faktisk være litt nøye på at vi faktisk har høyskoleutdanning. Jeg er ikke en snill "tante" som bare jobber i barnehage fordi jeg syns barn er så fantastisk herlige (det syns jeg jo, bevares, men jeg er pokker ikke tanta deres for det), jeg har faktisk studert fire år på høyskole og tatt en bachelorgrad i pedagogikk for å kunne gi barn og foreldre et tilbud som dreier seg om mer enn tantekos, vafler og oppbevaring mellom 8 og 16.

Dessverre er det (veldig) mange som anser barnehagen for å handle om nettopp det, og som ikke vet at det finnes en rammeplan f.eks. Eller som ikke har den minste anelse om hva 'pedagogisk innhold' kan bety.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 05:16   #259
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det med om man sier tante bare internt med mannen eller ikke - det er jo ute av intimsonen når det skrives i en tråd på nett. Da er det i bruk på nett også.

Jeg synes ikke det er greit å si tanter. Selvsagt ikke. Jeg synes heller ikke det er greit å si neger. Begrunnelsen er den samme. For meg personlig er ikke neger nedsettende - det er en beskrivelse av utseende. For meg personlig er heller ikke barnehagetante nedsettende.

Men for en barnehageansatt med eller uten utdannelse er det sterke følelser rundt å kalles tante fordi det oppleves nedgraderende for dem. På samme måte som neger føles feil for en med afrikansk opprinnelse. Da bør man respektere dette og la være å bruke betegnelsen. Også internt på internett.

Men om man velger å kalle afrikaneren norsk-afrikaner, amerikansk-afrikaner eller Jacob synes jeg får være det samme. På samme måte som jeg synes det får være det samme om man kaller den ansatte i barnehagen man forsøker å omtale som Kari, førskolelæreren med hestehalen eller hun som alltid går med høyhalset genser. Ingen av disse er ment negativt og er heller ikke anerkjent som benevnelser som er negativt ladet. Man kan ikke forvente at alle til enhver tid vet forskjellen på hvilke stillinger de ansatte på avdelingen har. De presenterer seg selvsagt riktig selv, men de kan faktisk ikke forvente at andre legger så mye vekt på hver eneste bokstav som sies at de til enhver tid husker alt. Jeg for min del har nesten ikke ansiktsgjenkjennelse og har enorme problemer med å vite fornavnet til folk i det hele tatt. Det kan godt være jeg kan rote med hvem som er spesped'en og hvem som er førskolelæreren på en avdeling. Om jeg da kaller vedkommende tanta isteden så er jeg nedlatende og uhøflig. Men om jeg gjør så godt jeg kan for å omtale rett person så får det være bra nok.

På samme vis som jeg selv er takknemlig om noen husker sånn ca hva jeg har av funksjon på min jobb. Ved siden av å være underholdning i kantina.

Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 07:36   #260
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg syns ikke tittelen "voksen" gir noe særlig mer uttrykk for respekt enn "tante".

Men de ER jo voksne. De ER ikke tanter til ungene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.