|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneEn lærer har fri de fleste dagene elevene har fri. Folk flest har fem uker ferie. Og ikke nødvendigvis anledning til å ta alle de fem ukene i skoleferien. For landet stenger ikke ned ni uker om sommeren, høst-, jule, -vinter og -påskeferie. Det handler ikke ene og alene om å ha billig ferie, men også om å ha ferie sammen som familie.
|
|
|
#242 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Eg meiner at dette signaliserer at ferie er viktigare enn skule, at billig ferie er viktigare enn skule og at skule er noko vi tar oss tid til når det passer seg slik, utanom fotballturneringar og musikkonkurransar. Jo meir andre ting vi fyller dei ti dagane vi har "rett" til å ta ut ungane frå skulen med, jo lenger ned signaliserer vi at vi prioriterer skulen.
|
|
|
|
#243 |
|
Librocubicularist
|
Det trur eg du har veldig rett i.
|
|
|
|
#244 |
|
villende
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet jeg syns er litt interessant er at turnusarbeideres manglende mulighet til ferie sammen med barna brukes som argument for at regelverket i Oslo og Bergen er for strengt, når realiteten er at ordlyden i Oslos retningslinjer er at det normalt ikke skal gis fri til ferier. Det eksempelet du brukte ovenfor, Esme, er både av rektor på min skole og områdedirektør i området skolen hører til brukt som et eksempel på når permisjon skal gis. Fordi man ser at barn har behov for å være sammen med foreldrene på ferie. |
|
|
|
|
|
#245 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men fram til nå har ikke ferieturer vært å regne som ureglementert fravær. Vet man da noe om sammenheng mellom de som søker om fri en uke og det å droppe ut av skolen på videregående? |
|
|
|
|
|
#246 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er selvfølgelig alvorlig når en elev får et så stort fravær at det ender opp i skolevegring, men jeg føler at vi er veldig langt i fra dette når det gjelder vårt barn. Når man har barn/ungdom som passer inn i denne modellen så må vel helt andre tiltak inn enn å nekte dem å dra på ferie.
|
|
|
#247 |
|
I mål
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg tenker at vi alle har rammer i livet vårt som vi er nødt til å innrette våre liv mer eller mindre etter. Vi har en jobb vi har valgt mer eller mindre selv. Vi har en utdannelse vi har valgt mer eller mindre selv. Vi har et bosted vi har valgt mer eller mindre selv. De fleste jobber har både fordeler og ulemper; det være seg arbeidsmengde, lønnsnivå, ferieordninger, fleksible løsninger eller mangel på sådan. |
|
|
|
|
|
#248 |
|
Rockesøster
|
Vet du, jeg blir helt matt av en slik argumentasjon. |
|
|
|
|
|
#249 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg for min del er glad for at ikke alle bare tenker på å ta valg som gjør at det å kombinere jobb og barn er uproblematisk, sånn at noen faktisk gidder å være leger og andre krevende yrker, og at det heller ikke er sånn at om man velge det, så må man også velge bort barn. Vi ønsker likestilling. Vi ønsker at kvinne skal prioritere karriere. Javel. Men da bør kanskje samfunnet også innrettes slik at man ikke må velge bort god lønn og spennende arbeidsoppgaver for å ha familie (og nei, jeg forsøker ikke å si at det ikke finnes famimievennlige jobber som både kan betale godt OG være spennende)
|
|
|
#250 |
|
|
Jeg synes det er tåpelig å gi idrett og kultur unntak når man sier nei til det meste utenom dødsfall og begravelse. |
|
|
|
|
|
#251 |
|
Librocubicularist
|
Eg har i alle fall blitt kursa i at fullt uttak av gyldig fråver (10 dager) er ein risikofaktor. Det står litt om det i fokumentet eg lenka til over.
|
|
|
|
#252 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneApan - det var dagens beste innlegg! |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Librocubicularist
|
Heilt einig!
|
|
|
|
#254 |
|
I mål
|
Det er klart man ikke må det, men like fullt er det et bevisst valg, og jeg synes det er fascinerende at så mange mener at skolen skal tilpasse seg personlige valg man har gjort. |
|
|
|
|
|
#255 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#256 |
|
I mål
|
Det er en haug med andre yrker og arbeidsordninger som er helt kompatibelt med barns ferieordning, og det finnes også mange yrker der man selv kan ta grep (feks lønnsnedgang, reduksjon fra full stilling etc) for å få det til å gå rundt på en lettere måte. Ikke trenger det være kvinnen som tar slike grep heller, det kan like gjerne være mannen. Som flere påpeker i tråden, er det på ingen måte nødvendig at barn har fri hele høst- og vinterferien, så det er et rimelig dårlig argument for meg. Mine barn har sjelden hatt det selv om jeg er lærer, jeg pleier nemlig rette ca halve ferien. |
|
|
|
|
|
#257 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
|
|
|
#258 |
|
etterpåklokest
|
Det er vel heller et ønske om at skolen skal være tilpasset de øvrige behovene i samfunnet. Slik som at vi skal kunne ha leger, sykepleiere, prester og andre turnusarbeidende som greit kan kombinere jobb og familie. |
|
|
|
|
|
#259 |
|
|
Selvsagt skal den enkelte kunne ha meninger om utviklingen i samfunn og skole. Når samfunnet endrer seg er det sunt og bra komme med innspill på hva som kan gjøres for å tilpasse. I de fleste bransjer er brukeres meninger viktige. Er de ikke det i skolen? |
|
|
|
|
|
#260 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDenne diskusjoenen blir liksom like lite fruktbar hver eneste gang den kommer opp. |
|
|
|
![]() |
|
|