|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
For å være litt snipete: jeg hadde spontanovulert av glede om lokalskolen hadde gått opp til 50% faglig fokus. 100%? Oh, bring it!
|
|
|
#222 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneÅh, det glemte jeg å skrive:
|
|
|
#223 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDen siste om høttah og torsdag var unødvendig, rine. Det er nok av folk som vi er helt avhengige av som har helt udiskutabel ubekvem arbeidstid. Brannfolk, politi, leger, sykepleiere og annet helsepersonell, prester, folk i varehandelen, i oljå og sikkert en haug andre som jeg ikke husker akkurat nå som jobber når andre har fri. Som i sommerferien og julaften og lørdag kveld og søndag morgen og om natten mens andre sover. Disse folka kan ikke ta fri når alle andre har fri og de har ikke mulighet til ovale helger eller å hive på et par avspaseringsdager for å kunne ta lang påskeferie.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#224 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg skjønner at svake ungdomsskoleelever eller elever på VGS sliter mer når de får mye fravær, men jeg skjønner ikke at dette ene og alene kan skyldes de to ukene de eventuelt var på Kreta og studerte Knossos. Jeg skjønner i hvert fall ikke at det at jeg tar ut min datter, som foreløpig bare går i tredje klasse og stort sett henger godt med, ut av skolen på feire skal ha noen innvirkning på dropouten på videregående.
|
|
|
#225 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneMeissa, jeg tror du tar feil angående lønnsnivå. Men noen er flinkere til å sette sammen ferier enn andre, og noen syns ferier i eget land og naboland er like bra som to uker på resort i syden.
|
|
|
#226 |
|
Shake it out!
|
...men hvem har ansvaret når ungen ikke lærer å lese? Min datter gikk halvveis ut i tredje klasse uten å lære noe særlig i det hele tatt. Det stod ikke på innsatsen i hjemmet. Og datteren min var i ferd med å få et fryktelig anstrengt forhold både til skole og læring. Så flyttet vi til USA. Og jenta lærte å lese og skrive på et fremmed språk. Fordi skolen ikke bare sa "hun er nok ikke skolemoden" og "vi utreder ikke noe før i 5. klasse", men grep fatt i problemene og satt inn tiltak. Om man må gå fire år på skole før noen gidder å sjekke om du har dysleksi, da er det kanskje ikke så rart at man mister alt som er av lærelyst.
|
|
|
#227 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneForøvrig har jeg selv en jobb med frihet under ansvar. Null stempling og null spørsmål så lenge jobben blir gjort. Å si at man må være på skolen absolutt alle dager for å bli et menneske som tar ansvar og fungerer i arbeidslivet mener jeg at er feil. Jeg tror at det er minst like viktig å lære at man har ansvar for å gjøre det man skal uavhengig av om noen står over oss. Neida, jeg er fremdeles for minst mulig fravær.
|
|
|
#229 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg husker ikke hvor jeg leste det, men synes å ha lest at hovedproblemet med fravær på vgs handler om skulk, ikke om søkte planlagte ferieturer på en uke. Det var påpekt at elever lyver på seg sykdom for å få gyldig fravær. |
|
|
|
|
|
#230 |
|
stressmonster
Eh? Hva mener du egentlig? Tror du der er billigere å feriere i Norge enn å dra på charterferie? Festlig. Dette utsagnet viser jo bare litt av problemet jeg tenker på.
|
|
|
#231 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg synes like lite at lærere skal organisere og administrere skolen som jeg synes at leger skal administrere og organisere sykehusene.
Ikke nødvendigvis. Ikke når det betyr at du kan gi barnehagebarnet en ekstra fridag og droppe SFO for skolebarnet slik at hun kan komme hjem i ett-tida. Mange som jobber turnus kan gjøre det minst én gang i uka. Og når den tirsdags formiddagen faller i høstferien eller vinterferien, kan skolebarnet være hjemme hele dagen, når nabobarnet med 8-4-foreldre må på SFO. Jeg har sagt det før, men i vår familie gjør en turnusarbeidende forelder at vi knapt har sykt-barn-dager på jobb, begge barna har hatt deltids barnehageplass og lite behov for SFO. Det er ikke nødvendigvis slik at turnusarbeid er lite familievennlig.
|
|
|
#232 |
|
Rockesøster
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg har fulgt diskusjonen uten å si noe før, så jeg har ikke helt kontroll på hvem som har sagt hva eller mener hva, bare for å ha det sagt. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Librocubicularist
|
Det er i tredje klasse barna lærer dei grunnleggjande ferdigheitene dei treng for å klare seg godt seinare.
|
|
|
|
#234 |
|
Protonterapeut
|
Du går i FP-fellen. Mange på FP har høy utdannelse, mange på FP tjener godt, mange på FP har partner som tjener godt, mange på FP liker å strikke, mange på FP trener masse, mange på FP har små barn, mange på FP har store barn. Det er ikke alle som har alt, langt derifra.
|
|
|
#235 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHelt ærlig Meissa, nå synes jeg du sutrer. Jeg tror du tar feil når du tar utgangspunkt i at de som har prøvd å komme med råd og tips til alternativer til sydenferier i tidligere tråder tjener så mye bedre enn deg, at det er rådgivning ala "la dem spise kake" folk her inne driver med, det er det jo ikke. Jeg tipper at de fleste her inne har ganske gjennomsnittlige lønninger og skisserer ting de pleier å gjøre om de ikke har penger/lyst til å dra til syden. Å være den eneste som ikke har vært i syden er vel neppe noe som utløser en livskrise, her snakker vi ilandsproblematikk på høyt nivå.
|
|
|
#236 |
|
Librocubicularist
|
Eg veit ikkje kor mange gonger eg har sagt det, men eg synest verkeleg at du, Katta og Guava argumenterer godt. De har fått meg til å få opp augene for aspekt ved denne problemstillinga som eg ikkje har sett før. Men eg er ikkje einige i at løysningane de skisserer er easi-pisi å gjennomføre. Eg har stild fleire spørsmål som ikkje har blitt besvart, til problemstillingane de reiser.
Ferie er noko vi planlegg og sparer til og kanskje reiser på kvart tredje år. Dei andre åra klarer vi oss med korte turar til lånte eller leigde hytter eller campingplassar i Sverige. Vi har ikkje råd til å bu på femstjernes hotell i Syden kvart år, men eg synest verkeleg at vi har fine feriar likevel. Ferie for meg handler om å ha fri, vere saman med mine nærmaste og ha god tid til kvarandre.
|
|
|
|
#237 |
|
Er frisk!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneFravær og dropout har en klar sammenheng - men er det ene en følge av det andre? Jeg tenderer til å tro at begge deler har samme årsak: Det er de samme elvene som både dropper lekser, reiser på ferie, skulker, ikke møter til vurderinger og til slutt dropper ut. Og jeg tror årsakssammenhengen er at de kommer fra familie som ikke ser skolen som noe spesielt viktig. Den grunnholdningen fører til alt det andre.
|
|
|
|
#238 |
|
stressmonster
Men hvorfor antar du at de som søker ungen fri fra skolen noen dager i året har en dårlig holdning til skolen? Finner du en klar sammenheng her? Jeg vil tro det er det ureglementerte fraværet som er hovedproblemet og dårlige holdninger til skolen kan vel foreldre ha selv om de reiser på ferie i juli?
|
|
|
#239 |
|
Er frisk!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene[quote=Meissa;3805715]Men hvorfor antar du at de som søker ungen fri fra skolen noen dager i året har en dårlig holdning til skolen? Finner du en klar sammenheng her? Jeg vil tro det er det ureglementerte fraværet som er hovedproblemet.[/quote]
|
|
|
|
#240 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, men jeg synes det er superviktig at lærere er store premissleverandører når man skal endre regelverket i skolen på akkurat samme måte at helsepersonell skal ha masse å si når det gjelder organisering av helsevesenet, og politifolk for politiet.
|
![]() |
|
|